Psychologia społeczna NOR-SL>Psyspo-w
Treści kształcenia:
1. Definicja i metody stosowane w psychologii społecznej.
2. Główne podejścia teoretyczne w psychologii społecznej: perspektywa poznawcza (teoria pola Lewina, teoria ról społecznych Jamesa, Baldwina, Maeda, Halla, teoria dysonansu poznawczego Festingera, teoria równowagi jednostek poznawczych Heidera), perspektywa motywacyjna (Freud: mechanizmy obronne racjonalizacja i identyfikacja), perspektywa teorii uczenia się (Pawłow, Thorndike, Skinder: warunkowania), perspektywa społeczno-kulturowa, perspektywa ewolucjonistyczna (etologia i socjobiologia – Wilson).
3. Reprezentacje wiedzy w umyśle (Paivio, Pylyshyn, Kosslyn, Johnson-Laird), pojęcia, schematy poznawcze, skrypty poznawcze.
4. Umysłowe reprezentacje emocji, funkcje emocji.
5. Teorie atrybucji: teoria Heidera, teoria Jonesa i Davisa, teoria Kelleya, podstawowe błędy atrybucji.
6. Definicje postawy, geneza, struktura i funkcje postaw.
7. Altruizm: podejście behawioralne, psychoanalityczne, poznawcze i humanistyczne.
8. Agresja: jako instynkt, jako popęd, jako rezultat uczenia się, wyznaczniki agresji.
9. Definicja i cel grupy, normy grupowe, struktury grupowe, kierownictwo grupowe, wychowanie, manipulacja, ingracjacja.
W cyklu 2022/2023-Z:
Zakres tematyczny wykładów: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Zakres tematyczny wykładów: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Zapoznanie PT studentów z głównymi zakresami i problemami psychologii społecznej. Omówienie uwarunkowań indywidualnych bycia w społeczeństwie (biologicznych i rozwojowych, poznawczo-intelektualnych, emocjonalno-motywacyjnych, tożsamościowo-kulturowych). Zwrócenie uwagi na prorozwojowe i degradujące czynniki i źródła zachowań oraz grup społecznych (miłość, konflikty, działania władzy i mediów, błędy poznawcze, interakcje społeczne itp.) |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
• Student zna w stopniu podstawowym zasadnicze teoretyczne koncepcje wypracowane w ramach psychologii społecznej,
• zna także relacje zachodzące pomiędzy strukturami i grupami społecznymi, szczególnie rozumie relacje rodziny z otoczeniem społecznym.
UMIEJĘTNOŚCI
• Student wykorzystuje podstawową wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w grupie oraz o funkcjonowaniu grup społecznych do rozumienia i wyjaśniania zjawisk społecznych
KOMPETENCJE (POSTAWY)
• Student ma świadomość, że wiele ludzkich zachowań w sytuacjach społecznych ma złożone przyczyny i inny przebieg, niż w przypadku, gdy nie zostanie uwzględniony kontekst społeczny.
Metody i narzędzia dydaktyczne:
• metoda wykładowo-konwersatoryjna,
• praca z tekstem,
• wspólne wnioskowanie i dyskusja.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach jest obowiązkowa.
Podstawą egzaminu testowego jest znajomość treści wykładów i lektury - poziom przyswojenia treści nauczania i nabycie kompetencji scalania wiedzy ogólnej i szczegółowej z zakresu psychologii rozwoju człowieka.
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach kontrolowany w sposób ciągły oraz opracowanie eseju.
Literatura
Lektury podstawowe:
B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.
D. Kenrick, S. Neuberg, R. Cialdini, Psychologia społeczna, Gdańsk 2002.
Lektury uzupełniające:
D. Doliński, Psychologia wpływu społecznego, Wrocław 2000.
W cyklu 2022/2023-Z:
Elliot Aronson, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert, "Pschologia społeczna", Zysk i S-ka, Poznań 2007 |
W cyklu 2023/2024-Z:
Elliot Aronson, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert, "Pschologia społeczna", Zysk i S-ka, Poznań 2007 |
W cyklu 2024/2025-Z:
Literatura podstawowa: Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Psychologia społeczna, Zysk i S-ka, Poznań 2012 Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: