Psychologia starzenia się i umierania NOR-SL>Psysta-w
Zapoznanie PT studentów z głównymi zakresami starości w psychologii rozwojowej. Omówienie uwarunkowań rozwoju: genetycznych i fizjologicznych, indywidualnych i społecznych, biologicznych i rozwojowych, poznawczo-intelektualnych, emocjonalno-motywacyjnych, tożsamościowo-osobowościowych. Zwrócenie uwagi na prorozwojowe i degradujące czynniki wpływające na rozwój człowieka w III i IV okresie biegu życia.
W cyklu 2023/2024-L:
Zaznajomienie problematyką procesu starzenia się i starości z perspektywy psychologicznej. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Słuchacz rozumie miejsce psychologii rozwojowej w badaniu i kształtowaniu pojęcia rozwój (development) i bieg życia (life-span); opisuje ich historyczne i metodologiczne uwarunkowania,
2. zna i rozumie podstawowe teorie starzenia się i neurodegeneracji,
3. posiada podstawową wiedzę z zakresu diagnozy psychologicznej oraz pracy psychologa i zawodów pokrewnych w diagnozie i pracy z osobami starszymi,
UMIEJĘTNOŚĆI
1. Student potrafi wykorzystać teorie, metody psychologii rozwojowej w diagnozie i opisie funkcjonowania człowieka w okresie starości,
2. posiada umiejętność kreatywnego i opartego na wiedzy psychologicznej projektowania działań w zakresie opisu cech rozwojowych oraz działań na rzecz osób starszych (zdrowych i dotkniętych dolegliwościami fizjologicznymi i neurodegeneracyjnymi),
3. potrafi analizować, korygować i zapobiegać bądź rozwijać czynniki psychologiczne wpływające na rozwój i dobrostan człowieka w okresie starości (samotność, bilans życiowy itp.),
4. a także potrafi ocenić przydatność metod i procedur w aspekcie ich efektywności z perspektywy opisowej w celu analizy funkcjonowania i rozwoju osoby.
KOMPETENCJE
1. Słuchacz na zakończenie kursu winien być gotów do adekwatnego (opartego na pozyskanej wiedzy) i etycznego analizowania i aplikowania poznanych zakresów, metod i technik psychologii rozwojowej w pracy zawodowej,
2. umieć współpracować z psychologami różnych specjalności (rozwojowymi, klinicznymi, neuropsychologami itd.),
3. przestrzegać zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
ZALICZENIE:
WYKŁAD – EGZAMIN PISEMNY (OCENA POZYTYWNA: 50%+)
Przedmiot - Protokół egzaminu przedmiotu
Wykład - Protokół egzaminu przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
Oleś P., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2014,
Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 20124,
Schaffer H.R., Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Kraków, 2010.
Lektury uzupełniające:
Brzezińska A.I., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa, 2000.
Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Warszawa, 2003.
Erikson E.H., Tożsamość a cykl życia, Poznań, 2004.,
Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 2020,
Butcher J., Hooley J. , Mineka S., Psychologia zaburzeń DSM-V, GWP, Gdańsk 2017,
W cyklu 2024/2025-L:
Literatura podstawowa: Podręczniki teoretyczne: Oleś P., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2015, Podręczniki do pracy ćwiczeniowej: Łącki P., Ćwiczenia pamięci dla seniorów, Wrocław 2021, Lektury uzupełniające: Literatura przypominająca z psychologii rozwojowej i klinicznej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: