Wprowadzenie do poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego NOR-SL>WdoPMiR-w1
Diagnozowanie problemów rodzinnych za pomocą genogramu i metod projekcyjnych. Podstawy poradnictwa – bezstronność, neutralność, akceptacja, szacunek, tolerancja. Rozwiązywanie problemów rodzinnych z udziałem rodziny. Ćwiczenia praktyczne w zakresie 3-stopniowej diagnozy osobniczych (subiektywnych) perspektyw (nastawień i oczekiwań względem pozostałych członków rodziny). Konfrontacja perspektyw wzajemnych w sytuacjach trudnych i konfliktowych .Zasady postępowania praktycznego w kryzysach i trudnych sytuacjach rodzinnych: cele i zasady budowania relacji, umiejętności komunikacyjne, czynniki wspomagające pomaganie, rodzaje strategii i ich zastosowanie.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Poznaje podstawy systemowego rozumienia rodziny i zasady pracy z rodziną w działalności poradniczej. Zna zasady oceny subiektywnych perspektyw życiowych poszczególnych członków rodziny, cele i zasady budowania relacji, czynniki wspomagające pomaganie, rodzaje strategii i ich zastosowanie. Identyfikuje podstawową wiedzę o funkcjonowaniu wybranych instytucji terapeutycznych i pomocowych; formułuje podstawową wiedzę o uczestnikach działalności pomocowej. / N1aK_W07/, P6S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
Nabywa podstawowe umiejętności diagnozy problemów rodzinnych. Analizuje i interpretuje wybrane trudności i problemy rodziny oraz wyznacza kierunki dalszej interwencji. potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów z życia małżeńskiego i rodzinnego oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań. / N1aK_U06/, P6S_UW
KOMPETENCJE:
Rozwija postawę zrozumienia, bezstronności i neutralności w pracy z rodziną. Ma świadomość wagi postępowania diagnostycznego i interwencyjnego w zakresie poradnictwa rodzinnego. Odznacza się odpowiedzialnością w przygotowaniu się do swojej pracy. Przestrzega zasad etyki zawodowej. / N1aK_K06/, P6S_KR
Literatura
Lektury podstawowe:
1. De Barbaro B. (red.) (1996). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Collegium Medicum UJ.
2. Fortuna D. (1993). Założenia terapii rodzinnej i małżeński. W: A. Kokoszka, P. Drozdowski (red.). Wprowadzenie do psychoterapii. Kraków: AM.
3. Okun B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: IPZ PTP.
4. Sujak E. (1988). Poradnictwo małżeńskie i rodzinne. Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Lektury uzupełniające:
1. Bandler R., Grinder J., Satir V. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk: GWP.
2. Cecchin G (2005). Mediolańska Szkoła Terapii Rodzin. Kraków: Collegium Medicum UJ.
3. Dattilio F. M., Padesky C. A. (1999). Terapia poznawcza dla par małżeńskich. Kraków: Biblioteka Psychiatrii Polskiej.
4. Howell P., Jones R. (2004). Małżeństwo na medal. Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
5. Kargulowa A. (1986). Poradnictwo jako wiedza i system działań. Wstęp do poradnictwa. Wrocław: Wyd. UW.
6. Lazarus A. (2005). Mity na temat małżeństwa. Gdańsk: GWP.
7. Satir V. (2002). Rodzina – tu powstaje człowiek .Gdańsk: GWP.
8. Satir V. (2000). Terapia rodziny. Gdańsk: GWP.
9. Skynner R., Cleese J. (2005). Żyć w rodzinie i przetrwać. Jacek Santorski & CO. Warszawa.
10. Stierlin H., Rücker – Embden I., Wetzel N., Wirsching M. (1999). Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańsk: GWP
11. Wojciszke B. (2000). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: