Wybrane elementy resocjalizacji NOR-SL>Wybelr-w
1. Teoretyczny kontekst pedagogiki społecznej i resocjalizacyjnej; Przedmiot i zakres pedagogiki społecznej i resocjalizacyjnej; Interdyscyplinarny charakter wiedzy o profilaktyce społecznej i resocjalizacji;
2. Zmiana społeczna a przestępczość i patologia społeczna; Norma i patologia w kontekście jednostki i społeczeństwa – analiza wybranych koncepcji teoretycznych m.in. teoria anomii, podkultur dewiacyjnych, kontroli społecznej, reakcji społecznej a zachowania dewiacyjne w koncepcji;
3. Dewiacja pozytywna i negatywna, stygmaty i naznaczenie w ujęciu Goffmana;
4. Nieprzystosowanie społeczne; Problemy teoretyczne i empiryczne; Objawy, stadia i najważniejsze typologie dewiacji i nieprzystosowania społecznego;
5. Resocjalizacja w środowisku zamkniętym, półotwartym i otwartym. Prezentacja wybranych form oddziaływań instytucjonalnych (m.in. zakłady karne, zakłady poprawcze, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapeutyczne, pogotowia opiekuńczo-wychowawcze, kuratela sądowa, kuratorski ośrodek pracy z młodzieżą);
6. Metody i formy pracy w wybranych instytucjach resocjalizacyjnych;
7. Zjawisko podkultury więziennej a efektywność resocjalizacji w środowisku zamkniętym.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zna podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej;
2. Posiada elementarną wiedzę na temat instytucjonalnych systemów resocjalizacji;
3. Posiada podstawową wiedzę o przejawach i przyczynach wybranych problemów socjalizacyjnych dzieci, młodzieży i dorosłych.
4. Potrafi zaprojektować lub wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia diagnostyczne w celu rozpoznania zachowań i czynników ryzykownych w związku z wiekiem podopiecznych;
5. Potrafi wskazać alternatywne rozwiązania w pedagogice resocjalizacyjnej;
6. Potrafi zastosować podstawy wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej do formułowania interesujących poznawczo problemów badawczych oraz spójnego i precyzyjnego wyjaśniania występujących problemów w praktyce resocjalizacyjnej.
Kryteria oceniania
1. Wykład
2. Prezentacja multimedialna
3. Dyskusja
4. Ćwiczenia indywidualne i grupowe
1. Kolokwium
2. Praca koncepcyjna
3. Obecność na zajęciach (możliwa 1 nieobecność; pozostałe muszą być zaliczone; max 50% nieobecności)
Literatura
Lektury podstawowe:
Pilch T., Lepalczyk I. (red.) Pedagogika społeczna, Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2003
Sołtysik T., Sudar-Malukiewicz J. (red.), Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Bydgoszcz 2003
Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007
Lektury uzupełniające:
Hołyst B., Ambrozik W., Stępniak P. (red.), Więziennictwo. Nowe wyzwania, Warszawa-Poznań-Kalisz 2001
Kozaczuk F., Radochoński M. (red.), Aktualne problemy pedagogiki resocjalizacyjnej i patologii społecznej, Rzeszów 2000
Sowa J., Piotrowski E., Rejman J. (red.), Wychowanie, profilaktyka i resocjalizacja. W poszukiwaniu doskonałych systemów w skali makro i mikro, Rzeszów 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: