Wybrane zagadnienia moralne NOR-SL>Wybzagm-w
(1-2) Teologia moralna na tle innych systemów etycznych i moralnych - jej specyfika.
(3-4) Dialogiczny charakter moralności chrześcijańskiej. Dar Boży jako zobowiązanie moralne.
(5-6) Człowiek jako podmiot działań moralnych. Niezmienność ludzkiej natury i wpływ historii.
(7-8) Prawo moralne jako obiektywna norma moralna.
(9-10) Sumienie jako subiektywna norma moralna. Relacja sumienia do prawa moralnego.
(11-12) Czynu ludzki i jego ocena moralna.
(13-14) Cnota jako sprawność w czynieniu dobra moralnego.
(15-16) Grzech świadomym i dobrowolnym czynieniem zła moralnego.
(17-18) Perspektywa przezwyciężania grzechu. Warunki owocnego korzystania z sakramentu pokuty.
(19-20) Człowiek w relacji do bliźniego - troska o jego zbawienie.
(21-22) Wartość i nienaruszalność życia ludzkiego.
(23-24) Poszanowania dóbr osobowych bliźniego.
(25-26) Troska o dobra materialne bliźniego.
(27-28) Człowiek wobec świata materialnego.
(29-30) Moralne powinności wobec państwa i ojczyzny.
W cyklu 2022/2023-L:
|
W cyklu 2023/2024-L:
Wykład WIEDZA 1. Student ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o człowieku w ujęciu filozoficzno-antropologicznym, teologiczno-moralnym, psychologicznym, i bioetycznym; UMIEJĘTNOŚCI 4. Student identyfikuje i formułuje podstawowe zagadnienia odnoszące się do życia małżeńskiego i rodzinnego; KOMPETENCJE (POSTAWY) 7. Student kształtuje postawy odpowiedzialności moralnej za własne postępowanie; |
W cyklu 2024/2025-L:
Treści kształcenia: 1. Kryzys duchowy we współczesnym świecie. 2. Godność i wartość osoby ludzkiej, prawa i obowiązki osoby ludzkiej). 3. Podstawowe zasady życia społecznego. 4. Chrześcijańskie rozumienie małżeństwa i rodzny. 4. Wybrane zagadnienia z polityki, ekonomii i kultury. 5. Zagadnienie ochrony środowiska naturalnego i troska o pokój w świecie. 6. Praktyczne zasady realizacji nauki Kościoła. 7. Apostolat społeczny. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student posiada wiedzę na temat specyfiki moralności chrześcijańskiej i jej podstawowych założeń. Zna zasadnicze zadanie chrześcijanina w dziedzinie kształtowania postawy moralnej. Posiada także wiedzę na temat odniesienia do bliźnich i troski o ich istotne dobra, a także na temat odniesień do świata materialnego i w kwestii zaangażowania w życie społeczne. Student ma wiedzę uporządkowaną, pogłębioną i prowadzącą do podejmowania zgodnych z Objawieniem Bożym wyborów moralnych.
UMIEJĘTNOŚCI
Student analizuje współczesne tendencje zagrażające życiu moralnemu w kontekście relacji do bliźniego, materialnego świata i społeczności. Wykorzystuje znajomość zasad teologii moralnej w życiu codziennym. Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość wagi moralności chrześcijańskiej normującej jego postawę wobec Boga i bliźnich, Postępuje zgodnie z zasadami natury osoby ludzkiej. Stosuje wiedzę teologiczno-moralną do budowania relacji międzyludzkich w rodzinie i w społeczeństwie. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy – zwłaszcza etyczno-moralne – związane z życiem indywidualnym i społecznym.
Kryteria oceniania
Wykład, analiza tekstu, dyskusja
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej. Pytania na egzaminie dotyczyć będą zagadnień, które były podejmowane na wy-kładach, a także odnoszące się do przeczytanej lektury. Przed egzaminem istnieje możliwość dialogu i zadawania pytań wiążących się z przerobionym materiałem. Obecność na wykładzie obowiązkowa.
Literatura
Lektury podstawowe:
Jan Paweł II, Encyklika "Evangelium vitae" (1995) , Kraków 1995.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Reconciliatio et paenitentia”, Kraków 1985.
Jan Paweł II, Encyklika „Veritatis splendor”, Kraków 1993.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994;
Lektury uzupełniające:
KOKOSZKA A., Teologia moralna fundamentalna, Tarnów 1994;
OLEJNIK S., Teologia moralna fundamentalna, Warszawa 1998.
OLEJNIK S., Teologia moralna życia społecznego, Włocławek 2000, s. 79-93; 130-163; 349-400; 425-468.
W cyklu 2022/2023-L:
|
W cyklu 2023/2024-L:
Lektury podstawowe: 1. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981. Lektury uzupełniające: 1. K. Knotz, Akt małżeński. Szansa spotkania z Bogiem i współmałżonkiem, Kraków 2001; |
W cyklu 2024/2025-L:
Lektury podstawe: T. Borutka, Dom na skale czy na ruchomych piaskach? Kryzys religijności we współczesnym świecie w świetle przedmiotowej literatury teologicznej i socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe UPJP2, Kraków 2025. Lektury uzupełniające: Borutka T., Zadania społeczne laikatu, Bielsko-Biała 1996; Höffner J., Chrześcijańska nauka społeczna, Kraków 1983; Majka J., Etyka społeczna i polityczna, Warszawa 1993; Majka J., Katolicka nauka społeczna. Studium historyczno-porównawcze, Rzym 1986; Mazur J., Katolicka nauka społeczna, Kraków 1992; Strzeszewski Cz., Katolicka nauka społeczna, Warszawa 1982; Zwoliński A., Katolik i polityka, Kraków 1995. |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Podstawą egzaminu będzie obecność na zajęciach, znajomość treści wykładów uzupełniona o znajomość dokumentów Magisterium Kościoła nt. odpowiedzialnego rodzicielstwa i literatury przedmiotu. |
W cyklu 2024/2025-L:
Metody i narzędzia dydaktyczne: Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Podstawą egzaminu będzie obecność na zajęciach, znajomość treści wykładów uzupełniona o literaturę. Efekty kształcenia: Student zna terminologię nauczania moralno-społecznego Kościoła. 2. Poznaje podstawowe zagadnienia życia społecznego i zdobywa umiejętności ich oceniania w świetle nauczania Kościoła. UMIEJĘTNOŚCI 1. Student analizuje życie społeczne i ocenia je w świetle zasad nauczania Kosćioła. KOMPETENCJE (POSTAWY) 1.W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość wagi katolickiej nauki społecznej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: