Edukacja seksualna NOR-SM>Edusek-c
1. Wstęp edukacji seksualnej. Podstawowe pojęcia i zasady.
2. Biologiczne aspekty ludzkiej seksualności.
2. Psychologiczne podstawy seksualności.
3. Psychopatologia a seksualność. Diagnostyka zaburzeń seksualnych.
5.Kulturowe uwarunkowania ludzkiej seksualności.
6. Zasady prowadzenia edukacji seksualnej.
7. Współczesne nurty edukacji seksualnej.
8. Dydaktyka edukacji seksualnej.
9. Praca z uczniem.
10. Materiały dydaktyczne w edukacji seksualnej.
11. Wybrane aspekty edukacji seksualnej.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student zna podstawowe terminy i pojęcia związane z edukacją seksualnością dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
2. Student ma pogłębioną i usystematyzowaną wiedzę w zakresie rozpoznawania potrzeb edukacyjnych w obszarze seksualności wychowanków. Ma wiedzę co do podstawowych zasad prowadzenia edukacji formalnej i nieformalnej w zakresie seksualności dzieci i nieletnich.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student ze zrozumieniem odnosi się do seksualnych potrzeb człowieka wynikających z jego psychofizycznego funkcjonowania.
2. Posiada wrażliwość w kwestii rozpoznawania i reagowania na potrzeby w obszarze edukacji seksualnej.
3. Student potrafi posługiwać się wiedzą z zakresu edukacji seksualnej.
KOMPETENCJE:
1. Student jest świadomy złożoności seksualnej sfery człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych.
2. Student potrafi współpracować w interdyscyplinarnych zespołach edukacyjno-badawczych. Rozumie konieczność permanentnego doskonalenia swych kompetencji.
Kryteria oceniania
Wykład: metoda podająca, wykład, dyskusja
Ćwiczenia: Aktywność na zajęcia, dyskusje, przedstawienie prezentacji, opracowywanie zadań o charakterze seminaryjnym.
Egzamin ustny lub pisemny (Wykład)
Aktywna praca koncepcyjna na zajęciach (wspólnie w+ ćw)
Opracowanie kompleksowego konspektu do przeprowadzenia zajęć z edukacji seksualnej (wersja dla nauczyciela i materiały dla uczniów) (ćwiczenia)
Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności; pozostałe muszą być zaliczone, jednak liczba nieobecności nie może przekroczyć 60% wszystkich godzin, bowiem w takim przypadku Student zostaje skreślony z listy.
Literatura
Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Kraków 2024.
Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011.
Beisert M., Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych dzieci i młodzieży, „Dziecko Krzywdzone”, 2006, nr 16.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: