Mediacje rodzinne NOR-SM>MedRod-c
Podstawy komunikacji: techniki skutecznej komunikacji – parafraza, pytania, aktywne słuchanie, komunikacja werbalna i niewerbalna. Potrzeby psychologiczne w mediacjach i negocjacjach, empatia i asertywność.
Rola i umiejętności mediatora oraz cechy dobrego negocjatora.
Postępowanie mediacyjne: przebieg mediacji według Moore’a, wszczęcie postępowania mediacyjnego, sesja mediacyjna, zakończenie postępowania mediacyjnego.
Negocjacje z „trudnym klientem”. Podstawowe fazy procesu negocjacji.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna genezę i istotę alternatywnych metod rozwiązywania konfliktów.
Odróżnia mediacje od innych alternatywnych metod rozwiązywania sporów.
Zna pojęcie i istotę sprawiedliwości naprawczej.
Umiejętności
Umie wykazać różnicę między wpływem rezultatu mediacji w sprawie cywilnoprawnej a karnej i dotyczącej nieletnich.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę upowszechniania idei mediacji jako narzędzia zakładającego udział stron w wypracowaniu porozumienia.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
W trakcie zajęć uczestników obowiązuje obecność i aktywność dokumentowana w formie listy i punktacji mającej wpływ na ocenę końcową. (możliwe są dwie nieobecności w roku).
Literatura
1) Białecki M., Mediacja w postępowaniu cywilnym, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2012
2) Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2014
3) Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: