Proseminarium z historii sztuki średniowiecznej ODK-SHS-SL>Prosem2-3
T.1 - Zagadnienia wstępne
T.2 - bibliografie humanistyczne i bibliografie historii sztuki
T.3 - Opis i dzieła sztuki
T.4 - Analiza dzieła sztuki - stylistyczna i ikonograficzna
T.5 - Początki interpretacja dzieła sztuki
T.6 - Redagowanie rozprawy naukowej
T.7 - Podstawy metodologii historii sztuki
Głównym zadaniem uczestników proseminarium jest przygotowanie pracy monograficznej na uzgodniony z prowadzącym temat oraz jej prezentacja na forum grupy. Przedstawiane prace poddawane są dyskusji i wspólnej ocenie, mającej na celu kształtowanie i doskonalenie warsztatu badawczego studentów. W trakcie zajęć uczestnicy rozwijają umiejętność prawidłowego opisu oraz analizy formalno-stylowej i ikonologicznej dzieła sztuki; zapoznają się z metodami pracy nad sztuką średniowieczną; opanowują terminologię specyficzną dla tej dyscypliny oraz zasady zapisu bibliograficznego. Uzupełnieniem wiedzy warsztatowej są teksty z zakresu historii sztuki średniowiecznej oraz metodologii historii sztuki, czytane, referowane i dyskutowane przez studentów podczas zajęć. Głównym zadaniem uczestników proseminarium jest przygotowanie pracy monograficznej na uzgodniony z prowadzącym temat oraz jej prezentacja na forum grupy. Przedstawiane prace poddawane są dyskusji i wspólnej ocenie, mającej na celu kształtowanie i doskonalenie warsztatu badawczego studentów. W trakcie zajęć uczestnicy rozwijają umiejętność prawidłowego opisu oraz analizy formalno-stylowej i ikonologicznej dzieła sztuki; zapoznają się z metodami pracy nad sztuką średniowieczną; opanowują terminologię specyficzną dla tej dyscypliny oraz zasady zapisu bibliograficznego. Uzupełnieniem wiedzy warsztatowej są teksty z zakresu historii sztuki średniowiecznej oraz metodologii historii sztuki, czytane, referowane i dyskutowane przez studentów podczas zajęć. Głównym zadaniem uczestników proseminarium jest przygotowanie pracy monograficznej na uzgodniony z prowadzącym temat oraz jej prezentacja na forum grupy. Przedstawiane prace poddawane są dyskusji i wspólnej ocenie, mającej na celu kształtowanie i doskonalenie warsztatu badawczego studentów.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
HS1aK_W01ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej P6S_WG
HS1aK _W02 zna i rozumie terminologię z zakresu historii sztuki P6S_WG
HS1aK _W07 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych P6S_WG
UMIEJETNOŚCI
HS1aK_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje w zakresie historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów P6S_UW
HS1aK_U02 posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki i nauk pokrewnych P6S_UW
HS1aK_U03 potrafi samodzielnie planować, organizować oraz zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego P6S_UO
HS1aK_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla studiowanej dyscypliny w zakresie historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych P6S_UW
HS1aK_U05 potrafi rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym P6S_UW
HS1aK_U06 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie P6S_UW
HS1aK_U08 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł P6S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
HS1aK_K01 ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych z zakresu ochrony dóbr kultury oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych P6S_KK
HS1aK_K02 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania P6S_KO
Kryteria oceniania
Podstawowym przedmiotem oceny jest praca proseminaryjna. Kryteriami oceniania są przeprowadzenie wszystkich operacji poznawczych badania pojedynczego dzieła sztuki oraz sposób sformułowania pisemnej pracy prezentującej wyniki tych badań.
Dodatkowym przedmiotem oceny jest odpowiedź pisemna na sześć pytań z metodologii historii sztuki.
Praktyki zawodowe
Nie są przewidziano.
Literatura
BD’Alleva Anne, Metody i teorie historii sztuki.-Kraków, 2008;
Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 249–274;
Białostocki J., Styl i modus w sztukach plastycznych, [w:] Estetyka, t. II (1961), s. 147–159;
Skubiszewski P., O dwóch podstawowych sposobach uprawiani historii sztuki, „Teksty” V (1974), s. 57–85;
Tatarkiewicz W., Pojęcie typu w sztuce, [w:] Tatarkiewicz W., Skupienie i marzenie, Kraków 1951, s. 113–126;
Kalinowski L., Historia sztuki pod koniec II tysiąclecia, [w:]Recepcja w Polsce nowych kierunków i teorii naukowych, pod red. A. Strzałkowskiego, Kraków 2001, s. 203–211.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: