Proseminarium z historii sztuki średniowiecznej ODK-SHS-SL>Prosem2-4
T.1 - Zagadnienia wstępne
T.2 - bibliografie humanistyczne i bibliografie historii sztuki
T.3 - Opis i dzieła sztuki
T.4 - Analiza dzieła sztuki - stylistyczna i ikonograficzna
T.5 - Początki interpretacja dzieła sztuki
T.6 - Redagowanie rozprawy naukowej
T.7 - Podstawy metodologii historii sztuki
Głównym zadaniem uczestników proseminarium jest przygotowanie pracy monograficznej na uzgodniony z prowadzącym temat oraz jej prezentacja na forum grupy. Przedstawiane prace poddawane są dyskusji i wspólnej ocenie, mającej na celu kształtowanie i doskonalenie warsztatu badawczego studentów. W trakcie zajęć uczestnicy rozwijają umiejętność prawidłowego opisu oraz analizy formalno-stylowej i ikonologicznej dzieła sztuki; zapoznają się z metodami pracy nad sztuką średniowieczną; opanowują terminologię specyficzną dla tej dyscypliny oraz zasady zapisu bibliograficznego. Uzupełnieniem wiedzy warsztatowej są teksty z zakresu historii sztuki średniowiecznej oraz metodologii historii sztuki, czytane, referowane i dyskutowane przez studentów podczas zajęć. Głównym zadaniem uczestników proseminarium jest przygotowanie pracy monograficznej na uzgodniony z prowadzącym temat oraz jej prezentacja na forum grupy. Przedstawiane prace poddawane są dyskusji i wspólnej ocenie, mającej na celu kształtowanie i doskonalenie warsztatu badawczego studentów. W trakcie zajęć uczestnicy rozwijają umiejętność prawidłowego opisu oraz analizy formalno-stylowej i ikonologicznej dzieła sztuki; zapoznają się z metodami pracy nad sztuką średniowieczną; opanowują terminologię specyficzną dla tej dyscypliny oraz zasady zapisu bibliograficznego. Uzupełnieniem wiedzy warsztatowej są teksty z zakresu historii sztuki średniowiecznej oraz metodologii historii sztuki, czytane, referowane i dyskutowane przez studentów podczas zajęć. Głównym zadaniem uczestników proseminarium jest przygotowanie pracy monograficznej na uzgodniony z prowadzącym temat oraz jej prezentacja na forum grupy. Przedstawiane prace poddawane są dyskusji i wspólnej ocenie, mającej na celu kształtowanie i doskonalenie warsztatu badawczego studentów. W trakcie zajęć uczestnicy rozwijają umiejętność prawidłowego opisu oraz analizy formalno-stylowej i ikonologicznej dzieła sztuki; zapoznają się z metodami pracy nad sztuką średniowieczną; opanowują terminologię specyficzną dla tej dyscypliny oraz zasady zapisu bibliograficznego. Uzupełnieniem wiedzy warsztatowej są teksty z zakresu historii sztuki średniowiecznej oraz metodologii historii sztuki, czytane, referowane i dyskutowane przez studentów podczas zajęć. Głównym zadaniem uczestników proseminarium jest przygotowanie pracy monograficznej na uzgodniony z prowadzącym temat oraz jej prezentacja na forum grupy. Przedstawiane prace poddawane są dyskusji i wspólnej ocenie, mającej na celu kształtowanie i doskonalenie warsztatu badawczego studentów. W trakcie zajęć uczestnicy rozwijają umiejętność prawidłowego opisu oraz analizy formalno-stylowej i ikonologicznej dzieła sztuki; zapoznają się z metodami pracy nad sztuką średniowieczną; opanowują terminologię specyficzną dla tej dyscypliny oraz zasady zapisu bibliograficznego. Uzupełnieniem wiedzy warsztatowej są teksty z zakresu historii sztuki średniowiecznej oraz metodologii historii sztuki, czytane, referowane i dyskutowane przez studentów podczas zajęć.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
HS1aK_W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki P6S_WG
HS1aK_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki, jej periodyzacji, tematyki i ikonografii P6S_WG
HS1aK_W06 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii sztuki P6S_WG
HS1aK_W07 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych P6S_WG
UMIEJĘTNOŚCI
HS1aK_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje w zakresie historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów P6S_UW
HS1aK_U02 posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki i nauk pokrewnych P6S_UW
HS1aK_U03 potrafi samodzielnie planować, organizować oraz zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego P6S_UO
HS1aK_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla studiowanej dyscypliny w zakresie historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych P6S_UW
HS1aK_U05 potrafi rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym P6S_UW
HS1aK_U06 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie P6S_UW
P6S_UU
HS1aK_U08 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych,
a także różnych źródeł P6S_UW
HS1aK_U09 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych,
a także różnych źródeł P6S_UK
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
HS1aK_K01 ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych
z zakresu ochrony dóbr kultury oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych P6S_KK
HS1aK_K02 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania P6S_KO
HS1aK_K03 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki P6S_KR
Kryteria oceniania
Podstawowym wymogiem proseminarium jest przygotowanie pracy proseminaryjnej, będącej małą monografia indywidualnego dzieła sztuki. Drugim warunkiem zaliczenia jest odpowiedź na sześć pytań z metodologii historii sztuki.
Praktyki zawodowe
NIE PRZEWIDZIANO
Literatura
BD’Alleva Anne, Metody i teorie historii sztuki.-Kraków, 2008;
Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 249–274;
Białostocki J., Styl i modus w sztukach plastycznych, [w:] Estetyka, t. II (1961), s. 147–159;
Skubiszewski P., O dwóch podstawowych sposobach uprawiani historii sztuki, „Teksty” V (1974), s. 57–85
Tatarkiewicz W., Pojęcie typu w sztuce, [w:] Tatarkiewicz W., Skupienie i marzenie, Kraków 1951, s. 113–126;
Kalinowski L., Historia sztuki pod koniec II tysiąclecia, [w:]Recepcja w Polsce nowych kierunków i teorii naukowych, pod red. A. Strzałkowskiego, Kraków 2001, s. 203–211.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: