Proseminarium z historii sztuki nowożytnej ODK-SHS-SL>Prosem3-4
Celem zajęć jest:
1. Kształtowanie umiejętności prawidłowego opisu, analizy formalnej i ikonologicznej dzieła sztuki nowożytnej.
2. Poznawanie terminologii właściwej sztuce nowożytnej.
3. Utrwalenie oraz rozwinięcie umiejętności zbierania materiałów na zadany temat z zakresu dziejów sztuki nowożytnej, budowania logicznego i problemowego stanu badań oraz opisu dzieła sztuki. Na tym etapie student uczy się samodzielnie analizować dzieło sztuki, zarówno pod względem formy, jak i treści. W efekcie powinien on opanować warsztat historyka sztuki w stopniu podstawowym, by na dalszych etapach studiów mógł samodzielnie prowadzić badania historyczno-artystyczne.
4. Praca nad tekstami źródłowymi o charakterze metodologicznym i teoretycznym
5. Każdy uczestnik zajęć jest zobowiązany do przygotowania pracy rocznej na zadany temat, składającej się z problemowego stanu badań, historii i opisu danego dzieła sztuki oraz jego analizy formalnej i ikonograficznej oraz prezentacji wyników badań dotyczących genezy i źródeł inspiracji. Tematy prac są ustalane przez prowadzącego (bądź muszą zostać zaakceptowanie przez niego); z reguły dotyczą one dzieł lub zagadnień sztuki polskiej. Prace te czytane w trakcie zajęć, poddawane dyskusji i wspólnie oceniane.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student potrafi posługiwać się podstawowymi metodami analizy i interpretacji dzieł sztuki nowożytnej.
2 Student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu sztuki nowożytnej.
3. Student nabywa umiejętność zdobywania wiedzy korzystając z bibliotek i źródeł internetowych.
4. Student umie sporządzić pracę naukową wykorzystując w niej podstawowe elementy warsztatu naukowego.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne: M.1 Konwersatorium z zakresu metodologii historii sztuki nowożytnej oraz zasad konstrukcji pracy naukowej. M.2 Prezentacja fragmentów przygotowanych prac proseminaryjnych połączona z dyskusja na forum grupy. M.3 Ćwiczenia doskonalące umiejętność opisu i analizy formalnej. M.4 Omawianie wybranych tekstów z zakresu metodologii sztuki nowożytnej.
Kryteria oceniania:
Obecność obowiązkowa (możliwość dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych)
Przedstawienie pracy proseminaryjnej wraz z prezentacją na zajęciach
Literatura
D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008.
Białostocki J., Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, Warszawa 1976.
Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1979. Białostocki J., Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982.
Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, w: E. Panofsky, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971.
Wstęp do historii sztuki, t. 1, Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: