Proseminarium z historii sztuki bizantyńskiej ODK-SHS-SL>Prosem4-3
Celem zajęć jest przygotowanie przez studenta pracy proseminaryjnej na temat zaproponowany lub samodzielnie wybrany i zaakceptowany przez prowadzącego.
W trakcie przygotowywania tekstu (zwykle w formie rozprawki o zobiektywizowanym języku) student doskonali zapis bibliograficzny, język specyficzny dla opisu dzieła sztuki (w szczególności terminologię charakterystyczną dla sztuki bizantyńskiej), uczy się poprawnie konstruować pracę naukową (stan badań, dzieje, opis, analiza) oraz posługiwać się metodologią pracy naukowej typową dla historii sztuki bizantyńskiej.
Prace odczytywane są publicznie, po czym uczestnicy proseminarium dyskutują nad ich budową i wartością poznawczą.
Elementem przygotowania do pisania prac jest zapoznanie studentów z warsztatem historyka sztuki bizantyńskiej (w tym z bazami dostępnymi w sieci internetowej: Patrologia Graeca, TLG, JSTOR i inne).
Uzupełnienie nabywanej wiedzy warsztatowej stanowi przygotowywanie tekstów z zakresu metodologii historii sztuki i historii sztuki bizantyńskiej połączone z dyskusją na ich temat. Ponadto analizowane są dzieła sztuki oraz źródła literackie (historyczne, hagiograficzne, z zakresu literatury pięknej) pozwalające umieścić obiekty artystyczne we właściwym kontekście kulturowym. (historyczne, hagiograficzne, z zakresu literatury pięknej) pozwalające umieścić obiekty artystyczne we właściwym kontekście kulturowym.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student umie samodzielnie analizować dzieło sztuki lub ich grupę.
Student potrafi samodzielnie napisać w zobiektywizowanej formie rozprawki opracowanie dzieła lub grupy dzieł sztuki z wykorzystaniem właściwej metodologii oraz stosując terminologie właściwą dla tematu pracy.
Student potrafi zaprezentować wyniki swoich badań (posługując się właściwymi narzędziami, w tym także prezentacją cyfrową).
Student nabywa umiejętność zdobywania wiedzy korzystając z bibliotek i źródeł internetowych
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie regularnego uczęszczania na zajęcia oraz prezentacji w ich trakcie pracy proseminaryjnej na odpowiednim poziomie merytorycznym i warsztatowym. Ocena pracy pisemnej obejmuje elementy merytoryczne, formalne, a także jej styl, interpunkcję i ortografię. Uwzględniana jest również frekwencja i aktywność na zajęciach.
Literatura
Szczegółowa bibliografia jest dobierana do problematyki poszczególnych prac licencjackich, a jej dobór stanowi część samodzielnej pracy studenta.
Opracowania naukowe i teksty źródłowe podawane są przez prowadzącego w trakcie zajęć w zależności od tematu dyskusji.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Student uczestniczy w zajęciach w wymiarze 30h (w formie stacjonarnej, zdalnej lub zajęć terenowych w muzeach i bibliotekach krakowskich). Ponadto student przygotowuje pracę proseminaryjną w wymiarze 30h. W ramach proseminarium student może uzyskać 2 punkty ECTS. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Student uczestniczy w zajęciach w wymiarze 30h (w formie stacjonarnej, zdalnej lub zajęć terenowych w muzeach i bibliotekach krakowskich). Ponadto student przygotowuje pracę proseminaryjną w wymiarze 30h. W ramach proseminarium student może uzyskać 2 punkty ECTS. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: