kultura XIX i XX wieku ODK-SL>kulXIX-6
Celem zajęć jest przedstawienie i omówienie najważniejszych zjawisk XX wieku. Nacisk zostanie położony na dzieje kultury europejskiej, uwzględnione zostaną jednak także najważniejsze wątki i zjawiska kulturowe z innych części świata.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma podstawową wiedzę z zakresu kultury XX wieku; zna jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną (01aK_W01)
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię odnoszącą się do badania kultury XX wieku (01aK_W3)
Ma podstawową wiedzę o powiązanej z ochroną dóbr kultury dyscyplinie historia kulturowa (01aK_W05)
Umiejętności:
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować przydatne informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod (01aK_U01)
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (01aK_U03)
Kompetencje społeczne:
Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych jego form i różnych mediów; potrafi aktywnie włą-czyć się w proces komunikacji międzykulturowej na obszarze całego świata (01aK_K05)
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia jest obecność na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione) oraz przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej.
Praktyki zawodowe
Nie są przewidziane praktyki zawodowe.
Literatura
1. Historia życia prywatnego, t. 5: Od I wojny światowej do naszych czasów, red. A. Prost, G. Vincent, tłum. K. Skawina i in., Wrocław-Warszawa-Kraków 2006.
2. J. Kępa, Między rozumem a wolą mocy – światopogląd Tomasza Manna w latach I wojny światowej, „Przestrzenie Teorii” nr 24 (2015), s. 295-325.
3. K. Janicka, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985.
4. B. Drewniak, Teatr i film Trzeciej Rzeszy: w systemie hitlerowskiej propagandy, Gdańsk 1972.
5. T. Judt, Historia niedokończona. Francuscy intelektualiści 1944-1956, tłum. P. Marczewski, Warszawa 2012.
6. Lynn H. Nicholas, Grabież Europy. Losy dzieł sztuki w Trzeciej Rzeszy i podczas II wojny światowej, tłum. B. Sławomirska, Poznań 2016.
7. A. Jawłowska, Drogi kontrkultury, Warszawa 1975.
8. Rok 1968 – 40 lat później. Marzenie o wykonalności zmiany, red. N. Farik, Warszawa 2008.
9. W. Wrzesień, Krótka historia młodzieżowej subkulturowości, Warszawa 2013.
10. M. Bogucka, Dzieje kultury polskiej do 1918 roku, Wrocław 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: