Wyjaśnione zostaną podstawowe definicje i fachowa terminologia (takie jak muzeum, muzeologia, muzealnictwo, muzeografia), a także metodologia badań nad muzeami.
Dzieje kolekcjonerstwa jako geneza muzealnictwa zostaną omówione w ujęciu problemowym, mającym na celu ukazanie procesów kulturowych i tych aspektów polskiego i europejskiego gromadzenia zbiorów, które miały największy wpływ na ukonstytuowanie się instytucji muzealnych w ich dzisiejszym kształcie.
Szczególna uwaga zostanie poświęcona rewolucji francuskiej jako przykładowi kryzysu, będącego motorem zmian w świadomości społecznej na temat znaczenia materialnego dziedzictwa kulturowego w dziejach narodów, postrzeganego jako nośnik pamięci o dawnych epokach, które należy chronić i zachować dla przyszłych pokoleń. Celem zajęć będzie prześledzenie drogi od zbiorów królewskich do muzeów narodowych i od stopniowej instytucjonalizacji profesji konserwatora do uznania konserwacji jako dyscypliny naukowej w XX wieku.
Wykłady poświęcone rzeczywistości muzealnej po II wojnie światowej i jej nowym wyzwaniom będą obejmowały takie zagadnienia jak m.in.: powstanie międzynarodowych komitetów; zasad i norm, określających działanie muzeów, które dały podstawę pod sformułowanie przepisów prawnych, obowiązujących w poszczególnych krajach; nowoczesne metody ekspozycyjne i wystawiennicze; wiodące koncepcje kuratorskie i rozważania teoretyczne nad rolą muzeów w XX wieku oraz ich praktyczne konsekwencje; sylwetki wybitnych muzealników; konserwacja dzieł sztuki i prewencja muzealna; nowoczesne metody naukowego opracowania zbiorów i specjalistyczne badania technologiczne obiektów zabytkowych.
Przewidziane są zajęcia terenowe w wybranych muzeach Krakowa i/lub uczestnictwo w wartościowych wydarzeniach edukacyjnych, naukowych, kulturowych, takich wykłady, odczyty, konferencje, sympozja, wernisaże, spotkania ze specjalistami etc.