Język łaciński OGO-HHS-LAT-1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2022/2023-Z:
1. Język łaciński – podstawowe informacje. Informacje ogólne: historia rozwoju j. łacińskiego, łacina jako przedmiot propedeutyczny, wpływ łaciny na inne języki. Alfabet, wymowa, iloczas i akcent w j. łacińskim. Budowa zdania pojedynczego: podmiot, orzeczenie, orzeczenie imienne, funkcje przypadków (podkreślenie dopełnienia bliższego), technika tłumaczenia zdań łacińskich. Wprowadzenie do koniugacji, nomenklatura koniugacyjna (modi, tempora, genera, personae, numeri), formy podstawowe czasownika. 2. Fleksja łacińska - czasownik: 3. Fleksja łacińska – rzeczownik, przymiotnik, zaimek: 4. Budowa, przekład zdania pojedynczego i składni ACI: |
W cyklu 2023/2024-Z:
1. Język łaciński – podstawowe informacje. Informacje ogólne: historia rozwoju j. łacińskiego, łacina jako przedmiot propedeutyczny, wpływ łaciny na inne języki. Alfabet, wymowa, iloczas i akcent w j. łacińskim. Budowa zdania pojedynczego: podmiot, orzeczenie, orzeczenie imienne, funkcje przypadków (podkreślenie dopełnienia bliższego), technika tłumaczenia zdań łacińskich. Wprowadzenie do koniugacji, nomenklatura koniugacyjna (modi, tempora, genera, personae, numeri), formy podstawowe czasownika. 2. Fleksja łacińska - czasownik: 3. Fleksja łacińska – rzeczownik, przymiotnik, zaimek: 4. Budowa, przekład zdania pojedynczego i składni ACI: |
W cyklu 2024/2025-Z:
1. Język łaciński – podstawowe informacje. Informacje ogólne: historia rozwoju j. łacińskiego, łacina jako przedmiot propedeutyczny, wpływ łaciny na inne języki. Alfabet, wymowa, iloczas i akcent w j. łacińskim. Budowa zdania pojedynczego: podmiot, orzeczenie, orzeczenie imienne, funkcje przypadków (podkreślenie dopełnienia bliższego), technika tłumaczenia zdań łacińskich. Wprowadzenie do koniugacji, nomenklatura koniugacyjna (modi, tempora, genera, personae, numeri), formy podstawowe czasownika. 2. Fleksja łacińska - czasownik: 3. Fleksja łacińska – rzeczownik, przymiotnik, zaimek: 4. Budowa, przekład zdania pojedynczego i składni ACI: |
W cyklu 2025/2026-Z:
Kurs ma na celu przekazanie studentom podstawowych informacji o języku łacińskim i ogólnej wiedzy o historii literatury łacińskiej oraz jej ewolucji na przestrzeni wieków, dostarczenie im wiedzy o pochodzeniu języka łacińskiego i wprowadzenie ich w terminologię łacińską niezbędną do zrozumienia prostych zdań (m.in. inskrypcji i sentencji mających związek z historią sztuki i dziedzictwa kulturowego). Studenci nauczą się poprawnie czytać w języku łacińskim i rozpoznawać podstawową strukturę zdania łacińskiego oraz tworzyć zbiory słownictwa tematycznego (pierwsza część słowniczka tematycznego związanego z historią sztuki i ochroną dóbr kultury). Szczegółowe cele zajęć to: Treści: 2. Legenda o powstaniu Rzymu, łacina jako przedmiot propedeutyczny, wpływ łaciny na inne języki, znaczenie inskrypcji łacińskich w sztuce sakralnej i świeckiej jako przekaźnika treści wspomnieniowych. 3. Ogólne wprowadzenie do koniugacji, kategorie gramatyczne czasownika, formy podstawowe czasownika, podział na koniugacje, powiązania łacińskiej nomenklatury gramatycznej z językami nowożytnymi. 4. Fleksja czasownika, wybrane czasy łacińskie (obowiązkowo czas praesens i możliwość wprowadzenia innych czasów – imperfectum i futurum na podstawie czasowników regularnych, esse i złożeń z esse) 5. Ogólne wprowadzenie do deklinacji, kategorie gramatyczne rzeczownika i przymiotnika, formy podstawowe ww. części mowy, ogólny podział na deklinacje, zakończenie genetiwu singularis jako cecha dystynktywna poszczególnych deklinacji, pytania o poszczególne przypadki (kontekst gramatyki polskiej). 6. Rzeczownik i przymiotnik deklinacji I i II. 7. Budowa zdania pojedynczego: podmiot, orzeczenie, orzeczenie imienne, funkcje przypadków (podkreślenie dopełnienia bliższego), technika tłumaczenia zdań łacińskich, przekład prostych inskrypcji i sentencji odwzorowujących standardową strukturę zdania łacińskiego. 8. Zaimki: zaimek pytający, osobowe, zwrotny (wyrażanie czynności zwrotnej w języku łacińskim), dzierżawcze. 9. Podstawowe przyimki stosowane w łacinie (np. in, de, cum, ante, pro), specyfika ich połączeń z konkretnymi przypadkami. 10. Stylistyka łacińska: przykład zastosowania składni accusativus cum infinitivo – istota składni, budowa, tłumaczenie, zaimki osobowe i zaimek zwrotny w składni ACI. 11. Ogólne omówienie innych, niewymienionych wyżej elementów fleksji i składni występujących w czytanych tekstach. 12. Wprowadzenie dodatkowych treści kulturowych, np. analiza inskrypcji, sentencji, skrótów i opisów architektonicznych. 13. Uwzględnienie elementów języka greckiego w celu zaznaczenia jego wpływu na łacinę (opcjonalnie). 14.Tworzenie pierwszej części minisłownika tematycznego z zakresu sztuki i szeroko pojętych dóbr kultury (terminologia przydatna do analizy tekstów z ww. zakresów tematycznych, np. statua, basilica, pingere, sculpere, scupltura, pictura etc.). 15. Lekcje tematyczne, np. w listopadzie podstawowy zakres słownictwa dotyczącego przemijania, w grudniu słownictwo związane z Bożym Narodzeniem (opcjonalnie).
|
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Literatura
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2025/2026-Z:
I. Materiały własne prowadzącego (w tym tworzenie materiałów dydaktycznych, np. skryptów i zestawień tematycznych, na platformach takich jak Teams, Moodle). II. Do wyboru treści z poniższych podręczników: Lektury uzupełniające: Jougan A., Słownik kościelny łacińsko-polski, Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej 1992 (lub inne wydania). |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-Z:
Możliwość prowadzenia części zajęć w formie zdalnej |
W cyklu 2024/2025-Z:
Możliwość prowadzenia części zajęć w formie zdalnej |
W cyklu 2025/2026-Z:
Część zajęć może być prowadzona w sposób zdalny (synchronicznie lub asynchronicznie). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: