Język łaciński OGO-HHS-LAT-3
1. Rozpoznawanie i umiejętność odmiany rzeczowników deklinacji IV i V oraz zaimków i liczebników.
Zaimki: relativum, interrogativum, pronomina demonstrativa, indefinita, adiectiva pronominalia.
- Deklinacja IV.
- Deklinacja V.
- Podsumowanie deklinacji, składnia nazw własnych.
- Numeralia cardinalia et ordinalia.
2. Budowanie, rozróżnianie i tłumaczenie form strony biernej czasowników -indicativus praesentis, imperfecti, futuri I passivi
- indicativus perfecti, plusquamperfecti, futuri exacti passivi
- infinitivus praesentis passivi ;
- budowa zdania w stronie biernej - ablativus auctoris, ablativus rei efficientis
- verba deponentia et semideponentia.
W cyklu 2022/2023-Z:
Treści kształcenia: 1. Rozpoznawanie i umiejętność stopniowania przymiotników i przysłówków. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Treści kształcenia: 1. Rozpoznawanie i umiejętność stopniowania przymiotników i przysłówków. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Treści kształcenia: 1. Rozpoznawanie i umiejętność stopniowania przymiotników i przysłówków. |
W cyklu 2025/2026-Z:
Treści kształcenia: 1. Rozpoznawanie i umiejętność stopniowania przymiotników i przysłówków. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1.Student rozpoznaje i tłumaczy formy fleksyjne IV, V deklinacji, zaimki i liczebniki.
2.Student rozróżnia i tłumaczy formy czasowników w stronie biernej.
UMIEJĘTNOŚCI
Student wykorzystuje wiedzę fleksyjną w tłumaczeniu.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład
2. Wykład z prezentacją multimedialną.
3. Analiza tekstów (metoda gramatyczno- tłumaczeniowa).
4. Praca w grupach.
5. Analiza przykładów zdań.
6. Ćwiczenia fleksyjne.
7. Praca własna studenta.
8. Konsultacje.
9. Metody e-learningowe.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Ocenianie ciągłe przygotowania studenta do zajęć oraz jego pracy na zajęciach.
2. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach; pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić (usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Więcej niż dwie nieobecności na zajęciach należy odpracować w ustalony z prowadzącym zajęcia sposób (przygotowanie dodatkowego zadania, odrabianie na zajęć z inną grupą).
3. Zapowiedziane sprawdziany pisemne (1- 3) w ciągu semestru, trwające 45- 90 minut, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym zakończeniem zajęć. Minimum konieczne do uzyskania oceny pozytywnej (dst) to 51% maksymalnej wartości punktowej pracy. W wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek zgłoszenia się do prowadzącego, by umówić się na zaliczanie materiału (np. w czasie dyżuru prowadzącego zajęcia).
3.1. Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów (⅔ oceny), przy czym bierze się pod uwagę finalne, czyli najlepsze oceny z poszczególnych kolokwiów, oraz na ocenie wynikającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach (⅓ oceny).
4. Zaliczenie wszystkich czterech semestrów jest warunkiem przystąpienia do egzaminu (jeśli egzamin jest wymagany programem studiów).
5. Egzamin pisemny stanowi tłumaczenie na język polski oryginalnego tekstu łacińskiego (ewentualnie preparowanego), zgodnego z kierunkiem studiów, o objętości min. 80, a maks. 100 słów. Na egzaminie dopuszcza się korzystanie ze słownika łacińsko-polskiego i tabel odmian języka łacińskiego. Egzamin trwa 90 minut. Przy egzaminie poprawkowym student ma możliwość zdawania egzaminu w formie stosowanej przy pierwszym terminie lub w innej formule, ustalonej przez prowadzącego kurs i studenta.
6. Formę zaliczenia lektoratu określa program studiów dla właściwego kierunku:
6.1. Jeśli lektorat kończy się tylko egzaminem, to do indeksu i protokołu jest wpisywana jedna ocena, która jest średnią ważoną oceny podsumowującej semestr (patrz: punkt 3.1) z wagą 1/3 i oceny egzaminacyjnej (patrz: punkt 5) z wagą 2/3. Ocena końcowa jest sumą oceny zaliczeniowej x 1/3 i oceny egzaminacyjnej x 2/3.
6.2. Jeśli lektorat kończy się tylko zaliczeniem z oceną, to ocena wpisywana do indeksu i protokołu jest równa ocenie podsumowującej semestr (patrz: punkt 3.1).
6.3. Jeśli lektorat kończy się zaliczeniem z oceną i egzaminem, to do indeksu i protokołu są wpisywane dwie oceny: ocena podsumowująca semestr (patrz: punkt 3.1) i odrębna ocena z egzaminu (patrz: punkt 5).
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Wilczyński S., Zarych T., Rudimenta Latinitatis, Wrocław 1996 /i późniejsze/
2. Korpanty J., Mały słownik łacińsko polski, Warszawa 1992
3. Kumaniecki K., Słownik łacińsk-polski, Warszawa 1977 /i późniejsze/
4. Salomonowicz-Górska I., Język łaciński dla teologów, Katowice 2006
5. Aquilar M. L, Tarrega J., Via Latina. De lingua Latina et vita Romanorum
Lektury uzupełniające:
1. Jougan A., Słownik kościelny łacińsko-polski, Poznań-Warszawa-Lublin 1958 2. Korpanty J., Słownik łacińsko-polski, Warszawa 2001
3. Samolewicz Z., Sołtysik T., Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000
4. Sondel J., Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2001
5. Wielewski M., Krótka gramatyka j. łacińskiego, Warszawa 1978
6. Aurea dicta. Złote słowa , pod.red. S. Kalinkowskiego, Warszawa 1997
7. Dicta.
8. Katolo A. J., Podręcznik łaciny kościelnej
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2025/2026-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-Z:
Możliwość prowadzenia części zajęć w formie zdalnej. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Możliwość prowadzenia części zajęć w formie zdalnej. |
W cyklu 2025/2026-Z:
Możliwość prowadzenia części zajęć w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: