Język łaciński OGO-HIS-LAT-2
Fleksja łacińska:
- tworzenie, stosowanie i tłumaczenie rzeczowników i przymiotników deklinacji II, zaimków dzierżawczych, składni dativus possessivus oraz participium perfecti passivi i futuri activi
Czasownik:
- budowanie i stosowanie czasowników: eo,ire,ii,itum oraz fero, ferre,tuli, latum i ich złożeń
- tworzenie czasów na bazie tematu perfecti: ind. perfecti , plusquamperfecti, futuri II activi
Rozszerzenie składni ACI o infinitivus perfecti activi i infinitivus futuri activi.
Rozpoznawanie i umiejętność odmiany rzeczowników i przymiotników deklinacji III oraz tworzenie i odmiana participium praesentis activi.
W cyklu 2022/2023-L:
Fleksja łacińska: - tworzenie, stosowanie i tłumaczenie rzeczowników i przymiotników deklinacji II, zaimków dzierżawczych, składni dativus possessivus oraz participium perfecti passivi i futuri activi
Czasownik: - budowanie i stosowanie czasowników: eo,ire,ii,itum oraz fero, ferre,tuli, latum i ich złożeń - tworzenie czasów na bazie tematu perfecti: ind. perfecti , plusquamperfecti, futuri II activi
Rozszerzenie składni ACI o infinitivus perfecti activi i infinitivus futuri activi.
Rozpoznawanie i umiejętność odmiany rzeczowników i przymiotników deklinacji III oraz tworzenie i odmiana participium praesentis activi. |
W cyklu 2024/2025-L:
Fleksja łacińska: - tworzenie, stosowanie i tłumaczenie rzeczowników i przymiotników deklinacji II, zaimków dzierżawczych, składni dativus possessivus oraz participium perfecti passivi i futuri activi
Czasownik: - budowanie i stosowanie czasowników: eo,ire,ii,itum oraz fero, ferre,tuli, latum i ich złożeń - tworzenie czasów na bazie tematu perfecti: ind. perfecti , plusquamperfecti, futuri II activi
Rozszerzenie składni ACI o infinitivus perfecti activi i infinitivus futuri activi.
Rozpoznawanie i umiejętność odmiany rzeczowników i przymiotników deklinacji III oraz tworzenie i odmiana participium praesentis activi. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student rozpoznaje, odmienia i tłumaczy formy fleksyjne rzeczowników i przymiotników deklinacji II, zaimków dzierżawczych, imiesłowów oraz znajduje i tłumaczy elementy składni dativus possessivus.
Student identyfikuje i tłumaczy formy czasowników eo,ire,ii,itum oraz fero, ferre,tuli, latum i ich złożeń oraz formy czasowników utworzone na bazie tematu perfecti.
Student rozróżnia i tłumaczy elementy składni ACI.
Student identyfikuje, odmienia i tłumaczy formy fleksyjne III deklinacji.
UMIEJĘTNOŚCI
Student wykorzystuje wiedzę fleksyjną o deklinacji II, zaimkach i imiesłowach oraz składni dativus possessivus w tłumaczeniu (teksty z podręcznika, teksty własne prowadzącego, sentencje i wyrażenia łacińskie obecnie stosowanych).
Student rozpoznaje i stosuje składnię ACI.
Student wykorzystuje wiedzę fleksyjną o III deklinacji w tłumaczeniu.
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe przygotowania studenta do zajęć oraz jego pracy na zajęciach.
Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach; pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić (usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Więcej niż dwie nieobecności na zajęciach należy odpracować w ustalony z prowadzącym zajęcia sposób (przygotowanie dodatkowego zadania, odrabianie zajęć z inną grupą).
Zapowiedziane sprawdziany pisemne (od 1- 3) w ciągu semestru, trwające od 45- 90 minut, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym zakończeniem zajęć.Minimum konieczne do uzyskania oceny pozytywnej (dst) to 51% maksymalnej wartości punktowej pracy. W wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek zgłoszenia się do prowadzącego by umówić się na zaliczanie materiału.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów (⅔ oceny),przy czym bierze się pod uwagę finalne, czyli najlepsze oceny z poszczególnych kolokwiów oraz na ocenie wynikającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach (⅓ oceny).
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Materiały własne prowadzącego
2. Awianowicz B., Język łaciński z elementami epigrafiki i numizmatyki rzymskiej
3. Jurewicz O., Winniczuk L., Żuławska J.; Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych
4. Kalinkowski S., Scire Latine. Podręcznik dla alumnów i studentów teologii
5. Małunowiczówna L., Roma Christiana. Podręcznik łaciny chrześcijańskiej
6. Norajr Ter-Grigorian, Disco linguam Latinam. Podręcznik języka łacińskiego
7. Orberg H. H., Lingua Latina per se illustrata
8. Pobiedzińska E., Jaworska A., Wilczyński S., Porta Latina
9. Rominkiewicz J, Żeber I., Podstawy języka łacińskiego dla studentów prawa
10. Salamonowicz-Górska I., Język łaciński dla teologów
11. Ryba J., Wolanin E., Klęczar A., Homo Romanus, cz. I i II
12. Wilczyński S., Zarych T., Rudimenta Latinitatis
13. Winniczuk L., Lingua Latina, Łacina bez pomocy Orbiliusza
14. Wojtczak J. A., Fides et litterae. Język łaciński dla uczniów szkół katolickich, studentów i alumnów
Lektury uzupełniające:
Sondel J., Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2001
Jougan A., Słownik kościelny łacińsko-polski, Poznań-Warszawa-Lublin 1958
Korpanty J., Słownik łacińsko-polski, Warszawa 2001
Wikarjak J., Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 1979
Samolewicz Z, Sołtysik T., Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000
Wielewski M., Krótka gramatyka języka łacińskiego, Warszawa 1978 (i późniejsze)
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin pracy studenta st. stacjonarne Ggodziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład 25-30 godzin Konsultacje 5 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godzin Przygotowanie się do egzaminu 0 godzin Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 0 godzin Inne formy 0-5 godzin Razem 60 godzin |
W cyklu 2024/2025-L:
Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin pracy studenta st. stacjonarne Ggodziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład 25-30 godzin Konsultacje 5 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godzin Przygotowanie się do egzaminu 0 godzin Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 0 godzin Inne formy 0-5 godzin Razem 60 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: