Język łaciński OGO-HODK-LAT-2
1. Fleksja łacińska:
- tworzenie, stosowanie i tłumaczenie rzeczowników i przymiotników deklinacji II, zaimków dzierżawczych, składni dativus possessivus oraz participium perfecti passivi i futuri activi
2. Czasownik:
- budowanie i stosowanie czasowników: eo, ire, ii, itum oraz fero, ferre,tuli, latum i ich złożeń
- tworzenie czasów na bazie tematu perfecti: ind. perfecti, plusquamperfecti, futuri II activi
3. Rozszerzenie składni ACI o infinitivus perfecti activi i infinitivus futuri activi
4. Rozpoznawanie i umiejętność odmiany rzeczowników i przymiotników deklinacji III oraz tworzenie i odmiana participium praesentis activi.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student rozpoznaje, odmienia i tłumaczy formy fleksyjne rzeczowników i
przymiotników deklinacji II, zaimków dzierżawczych, imiesłowów oraz znajduje i tłumaczy elementy składni dativus possessivus.
2. Student identyfikuje i tłumaczy formy czasowników eo, ire, ii, itum oraz fero, ferre, tuli, latum i ich złożeń oraz formy czasowników utworzone na bazie tematu perfecti.
3. Student rozróżnia i tłumaczy elementy składni ACI.
4. Student identyfikuje, odmienia i tłumaczy formy fleksyjne III deklinacji.
Kryteria oceniania
1. Ocenianie ciągłe przygotowania studenta do zajęć oraz jego pracy na zajęciach.
2. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona
nieobecność na zajęciach; pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić
(usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Więcej niż dwie nieobecności na zajęciach należy odpracować w ustalony z prowadzącym zajęcia sposób (przygotowanie dodatkowego zadania, odrabianie zajęć z inną grupą).
3. Zapowiedziane sprawdziany pisemne (1-3) w ciągu semestru, trwające 45-90 minut, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym zakończeniem zajęć. Minimum konieczne do uzyskania oceny pozytywnej (dst) to 51% maksymalnej wartości punktowej pracy. W wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek zgłoszenia się do prowadzącego, by umówić się na zaliczanie materiału.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów (⅔ oceny), przy czym bierze się pod uwagę finalne, czyli najlepsze oceny z poszczególnych kolokwiów, oraz na ocenie wynikającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach (⅓ oceny).
Literatura
Materiały własne prowadzącego;
Ogólnodostępne podręczniki do nauki j. łacińskiego:
Aquilar M. L, Tarrega J., Via Latina De lingua Latina et vita Romanorum ;
Awianowicz B., Język łaciński z elementami epigrafiki i numizmatyki rzymskiej;
Jurewicz O., Winniczuk L., Żuławska J.; Język łaciński, podręcznik dla lektoratów szkół wyższych;
Katolo A. J., Podręcznik łaciny kościelnej;
Kalinkowski S., Scire Latine, podręcznik dla alumnów i studentów teologii;
Małunowiczówna L., Roma Christiana, podręcznik łaciny chrześcijańskiej;
Norajr Ter- Grigorian, Disco linguam Latinam, podręcznik języka łacińskiego;
Orberg H. H., Lingua Latina per se illustrata;
Pobiedzińska E., Jaworska A., Wilczyński S.; Porta Latina;
Rominkiewicz J, Żeber I., Podstawy języka łacińskiego dla studentów prawa;
Sajovic M., Evagrius Magister Scholae Latinae;
Salamonowicz- Górska I., Język łaciński dla teologów;
Ryba J., Wolanin E., Klęczar A., Homo Romanus, cz. I i II ;
Wilczyński S., Zarych T., Rudimenta Latinitatis ;
Winniczuk L., Lingua Latina, Łacina bez pomocy Orbiliusza ;
Wojtczak J. A., Fides et litterae, język łaciński dla uczniów szkół katolickich, studentów i alumnów;
Lektury uzupełniające:
Sondel J., Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2001;
Jougan A., Słownik kościelny łacińsko-polski, Poznań-Warszawa-Lublin 1958;
Korpanty J., Słownik łacińsko-polski, Warszawa 2001;
Wikarjak J., Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 1979;
Samolewicz Z., Sołtysik T., Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000;
Wielewski M., Krótka gramatyka języka łacińskiego, Warszawa 1978 (i późniejsze).
W cyklu 2022/2023-L:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin pracy studenta studia stacjonarne Godziny kontaktowe, np. konwersatorium, wykład 25-30 godzin |
W cyklu 2023/2024-L:
studia stacjonarne Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin pracy studenta Godziny kontaktowe, np. konwersatorium, wykład 25-30 godzin Możliwość prowadzenia części zajęć w formie zdalnej. |
W cyklu 2024/2025-L:
studia stacjonarne Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin pracy studenta Godziny kontaktowe, np. konwersatorium, wykład 25-30 godzin Możliwość prowadzenia części zajęć w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: