Język angielski OGO-MW-ANG-3-ZO
POZIOM B1.2
Treści kształcenia:
• doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na poziomie B1
• doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach
• doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem
• wzbogacanie zasobu słownictwa na poziomie B1
• obszar leksykalny (podstawowe słownictwo specjalistyczne, opis pogody i warunków atmosferycznych, słownictwo związane z komputerem i innymi urządzeniami elektronicznymi, opis zwyczajów w Polsce i za granicą, wyrażenia z make/do, opis swojego domu, okolicy oraz domu swoich marzeń)
• obszar strukturalno-gramatyczny (tworzenie zdań w czasie Future Simple, zastosowanie struktury be going to, tryby warunkowe typu 0,1,2, tworzenie porównań w stopniu wyższym i najwyższym, stosowanie strony biernej, użycie a, the, 0 article)
• obszar funkcji językowych (reagowanie na różne sytuacje życiowe: zastanawianie się, ostrzeganie, udzielanie rady, robienie zakupów)
• tworzenie prostych wypowiedzi pisemnych na wybrany temat
• zapoznanie ze sposobami wyjaśniania i parafrazowania niejasnych informacji
• ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji
POZIOM B1.3
Treści kształcenia:
• doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na określonym poziomie językowym poprzez kształcenie umiejętności opowiadania o sobie, swoim otoczeniu, doświadczeniach z przeszłości oraz sytuacjach obecnych,
• doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach, szczególnie czasu Present Perfect, form biernych, mowy zależnej, trybów warunkowych;
• doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
• wzbogacanie zasobu słownictwa potocznego oraz specjalistycznego
• ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji, a także umiejętności formułowania próśb oraz życzeń, wyrażania zgody;
POZIOM B2.3
Treści kształcenia:
• doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na poziomie językowym B2 poprzez kształcenie umiejętności swobodnych wypowiedzi na tematy związane z omawianymi zagadnieniami
• doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach
• doskonalenie umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem
• wzbogacanie zasobu słownictwa adekwatnego do poziomu językowego B2
• ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji
• doskonalenie funkcji językowych (sposoby reagowania na różne sytuacje życiowe)
• tworzenie zdań z użyciem wyrażenia I wish, It’s time, I hope
• Wprowadzenie strony biernej
• Zasady tworzenia wyrazów pochodnych
• Wyrazanie żalu za pomocą konstrukcji should have
• Aspekty continuous oraz simple czasowników (ze szczególnym uwzględnieniem różncy pomiędzy Present Perfect Simple a Present Perfect Continuous)
POZIOM C1.3
Treści kształcenia:
• doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na określonym poziomie językowym poprzez kształcenie umiejętności tworzenia konstrukcji warunkowych;
• doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach;
• doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
• doskonalenie umiejętności pisania poprzez wprowadzanie spójników i wyrażeń łączących pokazujących relacje przyczynowo skutkowe;
• kształtowanie postawy szacunku dla innych kultur;
• wzbogacanie zasobu słownictwa oraz znajomości słowotwórstwa;
• ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji, nauka strategii konwersacyjnych i prezenterskich;
W cyklu 2022/2023-Z:
POZIOM B1.2 Treści kształcenia: · doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na poziomie B1 · doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach · doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem · wzbogacanie zasobu słownictwa na poziomie B1 · obszar leksykalny (podstawowe słownictwo specjalistyczne, opis pogody i warunków atmosferycznych, słownictwo związane z komputerem i innymi urządzeniami elektronicznymi, opis zwyczajów w Polsce i za granicą, wyrażenia z make/do, opis swojego domu, okolicy oraz domu swoich marzeń) · obszar strukturalno-gramatyczny (tworzenie zdań w czasie Future Simple, zastosowanie struktury be going to, tryby warunkowe typu 0,1,2, tworzenie porównań w stopniu wyższym i najwyższym, stosowanie strony biernej, użycie a, the, 0 article) · obszar funkcji językowych (reagowanie na różne sytuacje życiowe: zastanawianie się, ostrzeganie, udzielanie rady, robienie zakupów) · tworzenie prostych wypowiedzi pisemnych na wybrany temat · zapoznanie ze sposobami wyjaśniania i parafrazowania niejasnych informacji · ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji POZIOM B1.3 Treści kształcenia: doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na określonym poziomie językowym poprzez kształcenie umiejętności opowiadania o sobie, swoim otoczeniu, doświadczeniach z przeszłości oraz sytuacjach obecnych, doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach, szczególnie czasu Present Perfect, form biernych, mowy zależnej, trybów warunkowych; doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, wzbogacanie zasobu słownictwa potocznego oraz specjalistycznego ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji, a także umiejętności formułowania próśb oraz życzeń, wyrażania zgody; POZIOM B2.3 Treści kształcenia: doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na poziomie językowym B2 poprzez kształcenie umiejętności swobodnych wypowiedzi na tematy związane z omawianymi zagadnieniami doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach doskonalenie umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem wzbogacanie zasobu słownictwa adekwatnego do poziomu językowego B2 ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji doskonalenie funkcji językowych (sposoby reagowania na różne sytuacje życiowe) tworzenie zdań z użyciem wyrażenia I wish, It’s time, I hope Wprowadzenie strony biernej Zasady tworzenia wyrazów pochodnych Wyrazanie żalu za pomocą konstrukcji should have Aspekty continuous oraz simple czasowników (ze szczególnym uwzględnieniem różncy pomiędzy Present Perfect Simple a Present Perfect Continuous) POZIOM C1.3 doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na określonym poziomie językowym poprzez kształcenie umiejętności tworzenia konstrukcji warunkowych; doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach; doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem; doskonalenie umiejętności pisania poprzez wprowadzanie spójników i wyrażeń łączących pokazujących relacje przyczynowo skutkowe; kształtowanie postawy szacunku dla innych kultur; wzbogacanie zasobu słownictwa oraz znajomości słowotwórstwa; ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji, nauka strategii konwersacyjnych i prezenterskich. |
W cyklu 2023/2024-Z:
POZIOM B1.2 Treści kształcenia: · doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na poziomie B1 · doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach · doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem · wzbogacanie zasobu słownictwa na poziomie B1 · obszar leksykalny (podstawowe słownictwo specjalistyczne, opis pogody i warunków atmosferycznych, słownictwo związane z komputerem i innymi urządzeniami elektronicznymi, opis zwyczajów w Polsce i za granicą, wyrażenia z make/do, opis swojego domu, okolicy oraz domu swoich marzeń) · obszar strukturalno-gramatyczny (tworzenie zdań w czasie Future Simple, zastosowanie struktury be going to, tryby warunkowe typu 0,1,2, tworzenie porównań w stopniu wyższym i najwyższym, stosowanie strony biernej, użycie a, the, 0 article) · obszar funkcji językowych (reagowanie na różne sytuacje życiowe: zastanawianie się, ostrzeganie, udzielanie rady, robienie zakupów) · tworzenie prostych wypowiedzi pisemnych na wybrany temat · zapoznanie ze sposobami wyjaśniania i parafrazowania niejasnych informacji · ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji POZIOM B1.3 Treści kształcenia: doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na określonym poziomie językowym poprzez kształcenie umiejętności opowiadania o sobie, swoim otoczeniu, doświadczeniach z przeszłości oraz sytuacjach obecnych, doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach, szczególnie czasu Present Perfect, form biernych, mowy zależnej, trybów warunkowych; doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, wzbogacanie zasobu słownictwa potocznego oraz specjalistycznego ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji, a także umiejętności formułowania próśb oraz życzeń, wyrażania zgody; POZIOM B2.3 Treści kształcenia: doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na poziomie językowym B2 poprzez kształcenie umiejętności swobodnych wypowiedzi na tematy związane z omawianymi zagadnieniami doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach doskonalenie umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem wzbogacanie zasobu słownictwa adekwatnego do poziomu językowego B2 ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji doskonalenie funkcji językowych (sposoby reagowania na różne sytuacje życiowe) tworzenie zdań z użyciem wyrażenia I wish, It’s time, I hope Wprowadzenie strony biernej Zasady tworzenia wyrazów pochodnych Wyrazanie żalu za pomocą konstrukcji should have Aspekty continuous oraz simple czasowników (ze szczególnym uwzględnieniem różncy pomiędzy Present Perfect Simple a Present Perfect Continuous) POZIOM C1.3 doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na określonym poziomie językowym poprzez kształcenie umiejętności tworzenia konstrukcji warunkowych; doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach; doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem; doskonalenie umiejętności pisania poprzez wprowadzanie spójników i wyrażeń łączących pokazujących relacje przyczynowo skutkowe; kształtowanie postawy szacunku dla innych kultur; wzbogacanie zasobu słownictwa oraz znajomości słowotwórstwa; ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji, nauka strategii konwersacyjnych i prezenterskich. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: |
Efekty kształcenia
POZIOM B1.2
Rozwój umiejętności i kompetencji językowych tak, aby student:
• rozumiał znaczenie głównych wątków zawartych w złożonych wypowiedziach ustnych i pisemnych na tematy konkretne oraz abstrakcyjne, a także merytoryczne dyskusje z zakresu jej specjalności
• porozumiewał się na tyle płynnie i spontanicznie, by przeprowadzić rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron;
• potrafił formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne na różnorodne tematy, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych możliwości.
POZIOM B1.3
Rozwój umiejętności i kompetencji językowych tak, aby student:
• radził sobie z większością sytuacji zachodzących podczas podróży w miejsca, w których używa się angielskiego;
• potrafił tworzyć proste i spójne wypowiedzi ustne i pisemne na tematy znane lub leżące we własnym obszarze zainteresowań;
• rozumiał główne przesłanie zawarte w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd.
• potrafił opisywać doświadczenia, zdarzenia, nadzieje, marzenia i zamierzenia, uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany w sposób krótki.
POZIOM B2.3
Rozwój umiejętności i kompetencji językowych tak, aby student:
• rozumiał znaczenie głównych wątków zawartych w złożonych wypowiedziach ustnych i pisemnych na tematy konkretne oraz abstrakcyjne, a także merytoryczne dyskusje z zakresu jej specjalności
• porozumiewał się na tyle płynnie i spontanicznie, by przeprowadzić rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron
• potrafił formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne na różnorodne tematy, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych możliwości
POZIOM C1.3
Efekty kształcenia:
Rozwój umiejętności i kompetencji językowych tak, aby student:
• rozumiał szeroki zakres skomplikowanych, trudnych, dłuższych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz dostrzega ich ukryte znaczenie
• wypowiadał się płynnie i spontanicznie, bez trudu odnajdując właściwe, oddające w pełni przesłanie wypowiedzi, formy leksykalne
• formułował jasne, dobrze zbudowane i szczegółowe wypowiedzi na złożone tematy, przy tym poprawnie posługując się wzorami wypowiedzi, łącznikami i spójnikami.
• w sposób swobodny posługiwał się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych oraz zawodowych.
Kryteria oceniania
SPOSOBY SPRAWDZANIA I WARUNKI ZALICZENIA SEMESTRU DLA STUDENTÓW STUDIÓW STACJONARNYCH
JĘZYK ANGIELSKI MSJO UPJPII
*Ze zmianami w przypadku realizacji nauczania w trakcie całego semestru w formie zdalnej
1. Lektorat języka angielskiego trwa cztery lub sześć semestrów i zakończony jest egzaminem.
2. Aby zaliczyć semestr student jest zobowiązany do przestrzegania niżej wymienionych zasad i terminów.
3. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest TYLKO dwukrotna nieobecność na zajęciach (z jakiegokolwiek powodu); student może być nieobecny więcej niż dwa razy bez konieczności odpracowywania zajęć tylko w wyjątkowych sytuacjach i tylko z bardzo ważnych powodów. Wówczas jest zobowiązany niezwłocznie poinformować lektora prowadzącego o swojej nieobecności oraz przynieść pisemne usprawiedliwienie swojej nieobecności (lekarskie, sądowe lub uczelniane - np. wyjazd naukowy – żadne inne nie jest podstawą uznania nieobecności za usprawiedliwioną) w terminie do miesiąca od zaistniałej nieobecności. Jeżeli ten termin zostanie przekroczony, nieobecność Studenta traktuje się jako nieobecność nieusprawiedliwioną.
*Obowiązek frekwencji dotyczy zajęć realizowanych w sposób synchroniczny na platformie Microsoft Teams. W przypadku zajęć realizowanych w sposób asynchroniczny na platformie e-kursy w ramach realizacji obowiązku frekwencji, student zobowiązany jest terminowo wykonywać wszystkie zadania zlecone przez lektora prowadzącego.
W razie większej liczby nieobecności niż dwie w semestrze, każda następna (wyłączywszy powyżej omówione sytuacje wyjątkowe) winna być odpracowana na zajęciach w ramach swojego poziomu. Odrabianie zajęć preferowane jest u lektora prowadzącego, jeżeli jednak nie jest to możliwe, student może ubiegać się o odrobienie nadprogramowych nieobecności u innego lektora.
*W nauczaniu prowadzonym w sposób zdalny odrabianie nieobecności odbywa się wyłącznie u lektora prowadzącego.
Student jest wówczas zobowiązany do kontaktu z wybranym lektorem i zgłoszenia chęci udziału w zajęciach na co najmniej 2 dni robocze przed wybranymi zajęciami. Prośba Studenta może być odrzucona w uzasadnionych przypadkach, na przykład już zgłosiło się kilka osób do danego lektora na te same zajęcia, a sala jest za mała, aby wszystkich pomieścić, etc. Wówczas Student powinien zgłosić się do innego lektora. W sytuacjach wyjątkowych i uzasadnionych istnieje możliwość odpracowania nieobecności na dyżurze u lektora prowadzącego według ustalonych przez lektora zasad (zwykle jest to odpowiedź ustna z materiału omówionego na opuszczonych przez studenta zajęciach lub przygotowanie wypowiedzi z artykułu).
4. W trakcie semestru student jest oceniany w sposób ciągły. Ocenia się przygotowanie Studenta do zajęć, pracę na zajęciach, zadania domowe, prezentacje, projekty, kolokwia itp. Każda z wymienionych wcześniej prac musi być zaliczona, a oceny niedostateczne poprawione.
a. Zadania domowe – Student jest zobowiązany do oddawania prac pisemnych w terminie do dwóch tygodni od ich zadania.
UWAGA!!!
• Po przekroczeniu tego terminu prace student otrzymuje ocenę ndst.
• W przypadku podejrzenia o niesamodzielną pracę np. praca napisana przez kogoś innego lub gdy w większości jest ona ściągnięta z Internetu czy też innego gotowego źródła Student jest zobowiązany do napisania pracy jeszcze raz – samodzielnie i oddania do dwóch tygodni od momentu zlecenia. Jeżeli kolejna praca jest niesamodzielna lub termin oddania został przekroczony Student otrzymuje ocenę ndst.
• Student jest zobowiązany do oddawania zadań z zachowaniem zasad estetyki: na czystym papierze, w druku, czytelną czcionką, z marginesami bocznymi i górnymi oraz z odstępami między liniami. Prace mają być podpisane oraz przed oddaniem sprawdzone pod względem poprawności ortograficznej w edytorach tekstu. Prace niespełniające tych podstawowych wymogów nie będą przyjmowane!
b. Prezentacje – Student jest zobowiązany do wykonania zadań zleconych przez Lektora w ustalonym przez niego terminie. W przypadku niewywiązania się w terminie z wykonania zadania Student otrzymuje z niego ocenę obniżoną o jeden stopień.
c. Projekty grupowe – Student jest zobowiązany do wykonania zadań zleconych przez Lektora w ustalonym przez niego terminie. W przypadku niewywiązania się w terminie z wykonania zadania Student otrzymuje z niego ocenę niższą o stopień.
d. Testy/ kolokwia – Student zobowiązany jest do przystąpienia w ustalonym terminie do zapowiedzianego testu pisemnego po każdej jednostce dydaktycznej podręcznika w ciągu semestru. Test trwa od 30-90 minut.
UWAGA!!!
• W razie nieusprawiedliwionej nieobecności na zapowiedzianym teście lub kartkówce, Student ma obowiązek zgłoszenia się na najbliższy dyżur prowadzącego w celu napisania zaległego testu lub ustalenia terminu jego napisania. Lektorzy w takiej sytuacji zwiększają próg potrzebny do zaliczenia testu, mogą również dodać ćwiczenia wspomagające. W takim przypadku występuje następująca punktacja: 61%-71% - dst, 72%-80% - dst plus, 81%-91% db, 92%-99% db plus, 100% - bdb.
• W razie usprawiedliwionej nieobecności na zapowiedzianym teście lub kartkówce, student ma obowiązek zgłoszenia się na najbliższy dyżur prowadzącego w celu napisania zaległego testu, przedstawiając pisemne usprawiedliwienie swojej nieobecności (lekarskie, sądowe lub uczelniane - np. wyjazd naukowy –żadne inne nie jest podstawą uznania nieobecności za usprawiedliwioną).
• W przypadku ściągania lub podpowiadania lub pisania za kogoś Studenci otrzymują ocenę ndst bez ostrzeżenia i są zobowiązani do opuszczenia sali i ponownego napisania testu według zasad dla nieobecności nieusprawiedliwionej ze wszystkimi tego konsekwencjami.
5. System oceniania – Ocenę semestralną stanowi średnia ważona z wszystkich ocen uzyskanych w danym semestrze przez Studenta. Skalę ważoną stosuje się według uznania prowadzącego stosując ogólną zasadę, że dla prezentacji długiej, testu „po rozdziale” – ocenę mnożymy razy 2, dla prezentacji krótkiej, kartkówki” – ocenę mnożymy razy 1.
a. W przypadku ocen semestralnych stosuje się zaokrąglenia od średniej ważonej, co daje nam następujące oceny:
4,75 – 5,00 - bardzo dobry
4,50 – 4,74 - plus dobry
3,75 – 4,49 - dobry
3,50 – 3,74 - plus dostateczny
3,00 – 3,49 - dostateczny
UWAGA!!! Jeśli Student otrzymał z zaliczeń cząstkowych ocenę/oceny niedostateczne, a następnie poprawił tę ocenę/oceny na ocenę/oceny dostateczne i po zliczeniu średniej wynosi ona poniżej 3,0, to mimo to Student otrzymuje ocenę semestralną 3,00.
Literatura
POZIOM B1.2 oraz B1.3
Chris Redston, Gillie Cunningham, Face2Face Intermediate, 2nd edition, Cambridge University Press 2009
POZIOM B2.3
Chris Redston, Gillie Cunningham, Face2Face Upper Intermediate, 2nd edition, Cambridge University Press 2009
Caroline Krantz, Rachael Roberts, Navigate B2 Upper-Intermediate, Oxford University Press
POZIOM C1.3
Mark Bartram and Kate Pickering, Navigate Advanced C1, Oxford University Press 2016
W cyklu 2022/2023-Z:
POZIOM B1.2 Lektury podstawowe: Chris Redston, Gillie Cunningham, Face2Face Intermediate, 2nd edition, Cambridge University Press 2013 Lektury uzupełniające: Według uznania prowadzącego POZIOM B1.3 Chris Redston, Gillie Cunningham, Face2Face Intermediate, 2nd edition, Cambridge University Press 2013 Lektury uzupełniające: Według uznania prowadzącego POZIOM B2.3 Lektury podstawowe:
Chris Redston, Gillie Cunningham, Face2Face Upper Intermediate, 2nd edition, Cambridge University Press 2009
Lektury uzupełniające: Według uznania prowadzącego POZIOM C1.3 Lektury podstawowe: Mark Bartram and Kate Pickering, Navigate Advanced C1, Oxford University Press 2016 Lektury uzupełniające: Według uznania prowadzącego |
W cyklu 2023/2024-Z:
POZIOM B1.2 Lektury podstawowe: Chris Redston, Gillie Cunningham, Face2Face Intermediate, 2nd edition, Cambridge University Press 2013 Lektury uzupełniające: Według uznania prowadzącego POZIOM B1.3 Chris Redston, Gillie Cunningham, Face2Face Intermediate, 2nd edition, Cambridge University Press 2013 Lektury uzupełniające: Według uznania prowadzącego POZIOM B2.3 Lektury podstawowe:
Chris Redston, Gillie Cunningham, Face2Face Upper Intermediate, 2nd edition, Cambridge University Press 2009 Lektury uzupełniające: Według uznania prowadzącego POZIOM C1.3 Lektury podstawowe: Mark Bartram and Kate Pickering, Navigate Advanced C1, Oxford University Press 2016 Lektury uzupełniające: Według uznania prowadzącego |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
W przypadku zajęć realizowanych w trakcie 30 h spotkań z Prowadzącym, nakład pracy Studenta/Studentki wynosi: |
W cyklu 2023/2024-Z:
W przypadku zajęć realizowanych w trakcie 30 h spotkań z Prowadzącym, nakład pracy Studenta/Studentki wynosi: Możliwość realizacji części zajęć w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: