Język włoski OGO-MW-WLO-6-EGZ
Opis:
I Komunikacja
1.
a) opisywanie, jak ktoś jest ubrany;
b) opis przyzwyczajeń, wydarzeń i stanów psychicznych w czasach teraźniejszym i przeszłych;
2.
a) tworzenie porównań;
b) wyrażanie pragnień;
c) stawianie hipotez;
d) udzielanie porad;
e) opis bólu fizycznego;
3.
a) opowiadanie o wydarzeniach w czasach przeszłych;
b) opowiadanie o wydarzeniach bliskich emocjonalnie;
c) wyrażanie złego samopoczucia w danej sytuacji
d) nazywanie trudności;
II Gramatyka
1.
a) powtórka czasów passato prossimo i imperfetto;
b) spójniki łączne: ma, quindi, o, oppure;
2.
a) tryb warunkowy – condizionale presente;
b) czas futuro semplice – utrwalenie;
c) tworzenie porównań; comparativi i superlativi regolari i irregolari;
d) wyrażenia sia..sia, né...né;
3.
a) czas zaprzeszły trapassato prossimo;
b) tryb condizionale composto;
c) tryb condizionale composto w funkcji futuro nel passato;
d) zaimki względne: pronomi relativi chi, che, cui, il duale;
e) wyrażenia in seguito, inoltre, oltre a, poi, ma, però, tuttavia, mentre, a differenza di;
f) struktura tekstu opisującego;
III Leksyka
1.
a) zakupy;
b) odzież i dodatki; tkaniny;
2.
a) sport;
b) części ciała;
c) choroby;
3.
a) rodzina;
b) trudności rodzinne: separacja, rozwód, rodzina „poszerzona”;
c) przenośnie związane z narządami zmysłów;
IV Kultura
1.
a) włoskie produkty i marki znane na świecie;
b) moda włoska;
2.
a) dyscypliny sportu popularne we Włoszech;
b) włoscy sportowcy;
3.
a) role społeczne mężczyzny i kobiety we Włoszech.
W cyklu 2022/2023-L:
Opis: II Gramatyka Opis: II Gramatyka III Leksyka IV Kultura |
W cyklu 2023/2024-L:
Opis: II Gramatyka |
W cyklu 2024/2025-L:
Opis: II Gramatyka |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Student
1. zna szerokie słownictwo związane z modą i ubiorem, oraz zakupami; potrafi rozmawiać na te tematy oraz prowadzić dialog na zakupach;
2. zna szerokie słownictwo związane ze sportem oraz potrafi o tym rozmawiać;
3. zna szerokie słownictwo związane z rodziną oraz potrafi rozmawiać o sprawach rodzinnych;
4. zna słownictwo nazywające części ciała i podstawowe symptomy złego stanu zdrowia; potrafi je stosować w wypowiedziach i mówić, co go boli;
5. potrafi udzielać porad, stawiać hipotezy, formułować grzeczne prośby;
6. zna reguły stosowania czasów przeszłych (passato prossimo, imperfetto, trapassato prossimo, futuro nel passato); zna reguły stosowania czasu przyszłego futuro semplice);
6. zna reguły stosowania trybu warunkowego (condizionale semplice i composto);
7. zna wyrażenia służące łączeniu zdań w logiczną dłuższą wypowiedź i opis; potrafi stosować spójniki i wyrażenia łączące zdania;
8. zna zaimki względne chi, che, cui, il quale i stosuje je w zdaniu,
9. odmienia czasowniki w trzech koniugacjach oraz czasowniki nieregularne w trybach orzekającym, przypuszczającym i rozkazującym „na ty”, w czasach teraźniejszym, przeszłym bliskim, niedokonanym, zaprzeszłym, przyszłym prostym i złożonym;
10. potrafi tworzyć porównania i tekst opisowy.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
1. ocenianie ciągłe przygotowania studenta do zajęć oraz jego pracy na zajęciach;
2. po każdej jednostce dydaktycznej podręcznika, w ciągu semestru, zapowiedziane testy pisemne bądź zapowiedziane testy ustne (forma testu zakomunikowana odpowiednio wcześniej), trwające od 30-90 minut;
- w razie nieusprawiedliwionej nieobecności na zapowiedzianym teście/zaliczeniu ustnym, student ma obowiązek zgłoszenia się na najbliższy dyżur prowadzącego w celu napisania zaległego testu lub odpowiedzi ustnej; zwłoka w tym zakresie skutkuje obniżeniem oceny o pół stopnia;
- w razie usprawiedliwionej nieobecności na zapowiedzianym teście/zaliczeniu ustnym, student ma obowiązek zgłoszenia się na najbliższy dyżur prowadzącego w celu napisania zaległego testu lub odpowiedzi ustnej, przedstawiając pisemne lub ustne usprawiedliwienie swojej nieobecności (lekarskie, sądowe, uczelniane itp.); jednakże zbyt długa zwłoka w tym zakresie skutkuje, jak powyżej, obniżeniem oceny o pół stopnia;
3. niezapowiedziane krótkie testy sprawdzające z ostatnich poruszanych na zajęciach zagadnień (5-15 minut);
- w razie nieobecności na niezapowiedzianym teście, student ma możliwość nadrobienia tego zadania na najbliższym dyżurze prowadzącego;
4. obowiązek oddania prac pisemnych w terminie do dwóch tygodni od ich zadania; po przekroczeniu tego terminu prace nie będą przyjmowane i oceniane; w zamian za to należy odpowiedzieć ustnie z danego tematu na dyżurze;
5. zaliczenie: odbywa się na jednych z ostatnich zajęć w semestrze; jest to dodatkowa wypowiedź ustna bądź pisemna obejmująca zagadnienia realizowane w danym semestrze; do zaliczenia student przystępuje po wywiązaniu się ze wszystkich wcześniejszych warunków uzyskania zaliczenia (oceny pozytywne z wszystkich testów śródsemestralnych, terminowo oddane wszystkie zadania pisemne, odrobione ewentualne nieobecności, gdy jest ich więcej niż dwie w semestrze);
6. obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach (z jakiegokolwiek powodu); w razie większej liczby nieobecności niż dwie w semestrze, każda następna winna być odpracowana na dyżurze lub w inny, ustalony z prowadzącym sposób (zwykle jest to odpowiedź ustna z materiału omówionego na opuszczonych przez studenta zajęciach).
Dla studentów kończących naukę języka zaliczeniem z oceną (ZO):
Końcowa ocena semestralna wyliczana jest w następujący sposób: średnia ważona ocen cząstkowych (z testów, które mają największą wagę oraz innych ocenionych zadań śródsemestralnych, jak np. scenki, dialogi, zadania pisemne, wyjątkowa aktywność na zajęciach) + ocena z zaliczenia semestralnego (test pisemny lub wypowiedź ustna) dzielone na dwa.
Nakład pracy:
Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 godzin
Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 godzin
Przygotowanie i prezentacja projektu/pracy 10 godzin
Praca domowa 5 godzin
Razem 60 godzin
Dla studentów kończących naukę języka zaliczeniem z oceną i/lub egzaminem (EGZ):
Końcowa ocena semestralna jest wyliczana j.w.
Do egzaminu student przystępuje po wywiązaniu się ze wszystkich warunków uzyskania zaliczenia.
Egzamin składa się z części pisemnej i/lub ustnej. Egzamin pisemny składa się z ćwiczeń sprawdzających opanowanie struktur gramatyczno-leksykalnych zrealizowanych w ciągu trzech lat nauki. Egzamin ustny to wypowiedź studenta na 3-4 tematy z listy znanych mu wcześniej zagadnień, które były opracowywane podczas zajęć. Do części ustnej egzaminu można przystąpić dopiero po uzyskaniu oceny pozytywnej z części pisemnej.
W przypadku egzaminu mającego tylko formę pisemną, końcowa ocena z egzaminu obliczana jest na podstawie uzyskanych punktów w procentach: 51-54% ocena warunkowa (warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest dodatkowa wypowiedź); 55-64% dst, 65-74% +dst, 75-84% db, 85-94% +db, 95-100% bdb.
Końcowa ocena z egzaminu mającego formę pisemną i ustną jest średnią ocen uzyskanych z obu tych części.
Nakład pracy:
Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 godzin
Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 godzin
Przygotowanie i prezentacja projektu/pracy 10 godzin
Praca domowa 5 godzin
Przygotowanie do egzaminu 25-30 godzin
Razem 85-90 godzin
Literatura
Literatura:
M. La Grassa, M. Delitala, F. Quercioli: L’italiano all’università 2, B1-B2, Edilingua, Roma 2013 i nast. – jednostki nr 1, 2 i 3
Lektury uzupełniające:
- A. Latino, M. Muscolino: Gramatyka włoska dla wszystkich 1, poziom A1-A2, Wyd. EdiLingua
- A. Latino, M. Muscolino: Una grammatica italiana per tutti 2, poziom B1-B2, Wyd. EdiLingua
- inne ćwiczenia i materiały uzupełniające udostępniane przez prowadzącego
Słowniki on-line i tradycyjne drukowane, np.
- Podręczny słownik włosko-polski i polsko-włoski, Wiedza Powszechna (4 tomy), lub inne słowniki dostępne na rynku i w bibliotekach.
- Lo Zingarelli. Vocabolario Della Lingua Italiana PWN-Zanichelli
Informacje dla wszystkich grup:
Literatura:
M. La Grassa, M. Delitala, F. Quercioli: L’italiano all’università 2, B1-B2, Edilingua, Roma 2013 i nast. – jednostki nr 1, 2 i 3
Uwagi
W cyklu 2024/2025-L:
Możliwość prowadzenia części zajęć w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: