Język łaciński OGO-PPK-LAT-3
1.Rozpoznawanie i umiejętność stopniowania przymiotników i przysłówków.
2.W zakresie fleksji uzupełnienie deklinacji (o dekl. IV i V )
Uzupełnienie odmian zaimkowych -pronomen relativum, interrogativum, pronomina demonstrativa, indefinita, adjectiva pronominalia.
Numeralia cardinalia et ordinaria.
3.Budowanie, rozróżnianie i tłumaczenie form strony biernej czasowników.
Passivum: indicativus praesentis, imperfecti, futuri I passivi; indicativus perfecti, plusquamperfecti, futuri II passivi; infinitivus praesentis passivi; budowa zdania w stronie biernej.
Verba deponentia et semideponentia.
4.Rozszerzenie konstrukcji ACI o wykorzystanie w niej inf. perfecti i futuri passivi.i wprowadzenie nowych konstrukcji składniowych charakterystycznych dla języka łacińskiego: genetivus partitivus, ablativus comparativus.
W cyklu 2022/2023-Z:
1.Rozpoznawanie i umiejętność stopniowania przymiotników i przysłówków. |
W cyklu 2023/2024-Z:
1.Rozpoznawanie i umiejętność stopniowania przymiotników i przysłówków. |
W cyklu 2024/2025-Z:
1.Rozpoznawanie i umiejętność stopniowania przymiotników i przysłówków. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1.Student rozpoznaje , nazywa gradację i tłumaczy formy przymiotników i przysłówków.
2. Student rozpoznaje liczebniki oraz tłumaczy formy fleksyjne zaimkowe oraz formy fleksyjne deklinacji IV, V
3. Student rozróżnia i tłumaczy formy czasowników w stronie biernej.
4.Student nazywa, rozpoznaje elementy i tłumaczy konstrukcje składniowe charakterystyczne dla języka łacińskiego genetivus partitivus, ablativus comparativus, ACI(z użyciem bezokoliczników wszystkich czasów).
UMIEJĘTNOŚCI
1.Student wykorzystuje wiedzę fleksyjną i składniową w tłumaczeniu (teksty z podręcznika, teksty własne prowadzącego, sentencje, wyrażenia łacińskie obecnie stosowane).
2.Student formułuje uzasadnienie sporządzonych tłumaczeń w oparciu o wiedzę fleksyjną i składniową.
3.Wykorzystując słownik i wiedzę fleksyjną student ustala formy podstawowe oraz znaczenia słów nieznanych występujących w zdaniach.
Kryteria oceniania
1.Ocenianie ciągłe przygotowania studenta do zajęć oraz jego pracy na zajęciach.
2.Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach; pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić (usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Więcej niż dwie nieobecności na zajęciach należy odpracować w ustalony z prowadzącym zajęcia sposób (przygotowanie dodatkowego zadania, odrabianie zajęć z inną grupą).
3.Zapowiedziane sprawdziany pisemne przewidziane po każdym bloku zajęciowym w ciągu semestru (ich ilość zależy od przewidzianej ilości bloków tematycznych), trwające od 10-90 minut, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym zakończeniem zajęć. Minimum konieczne do uzyskania oceny pozytywnej (dst) to 51% maksymalnej wartości punktowej pracy. W wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek zgłoszenia się do prowadzącego by umówić się na zaliczanie materiału.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na średniej ważonej ocen z kolokwiów (przy czym bierze się pod uwagę finalne, najlepsze oceny z poszczególnych kolokwiów) oraz na ocenie wynikającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach (w proporcjach odpowiednio 85% i 15%). Informacje o wagach poszczególnych kolokwiów są podawane do wiadomości studentów na bieżąco w trakcie semestru oraz w postaci informacji zbiorczej, dostępnej jako dokument tekstowy.
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Materiały własne
2. Awianowicz B., Język łaciński z elementami epigrafiki i numizmatyki rzymskiej
3. Jurewicz O., Winniczuk L., Żuławska J.; Język łaciński, podręcznik dla lektoratów szkół wyższych
4. Kalinkowski S., Scire Latine, podręcznik dla alumnów i studentów teologii
5. Małunowiczówna L., Roma Christiana, podręcznik łaciny chrześcijańskiej
6. Norajr Ter- Grigorian, Disco linguam Latinam, podręcznik języka łacińskiego
7. Orberg H. H., Lingua Latina per se illustrata
8. Pobiedzińska E., Jaworska A., Wilczyński S.; Porta Latina
9. Rominkiewicz J, Żeber I., Podstawy języka łacińskiego dla studentów prawa
10. Salamonowicz- Górska I., Język łaciński dla teologów
11. Ryba J., Wolanin E., Klęczar A., Homo Romanus, cz. I i II
12. Wilczyński S., Zarych T., Rudimenta Latinitatis
13. Winniczuk L., Lingua Latina, Łacina bez pomocy Orbiliusza
14. Wojtczak J. A., Fides et litterae, język łaciński dla uczniów szkół katolickich, studentów i alumnów
Lektury uzupełniające:
Sondel J., Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2001
Jougan A., Słownik kościelny łacińsko-polski, Poznań-Warszawa-Lublin 1958
Korpanty J., Słownik łacińsko-polski, Warszawa 2001
Wikarjak J., Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 1979
Samolewicz Z, Sołtysik T., Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000
Wielewski M., Krótka gramatyka języka łacińskiego, Warszawa 1978 (i późniejsze)
Uwagi
W cyklu 2023/2024-Z:
Możliwość prowadzenia części zajęć w formie zdalnej. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Możliwość prowadzenia części zajęć w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: