Język angielski OGO-SDK-ANG-2-ZO
Poziom: B1.2
Zagadnienia tematyczne
o sposoby komunikowania się, funkcjonowanie w przestrzeni wirtualnej
o cyfryzacja, postęp technologiczny i globalizacja
o funkcjonowanie na rynku pracy - autoprezentacja, sukces zawodowy, różne aspekty prowadzenia własnej firmy oraz pracy w zespole
Funkcje językowe
o radzenie sobie z nieporozumieniami, prowadzenie rozmów w biurze
o uczestnictwo w dyskusji, wyrażanie argumentów i kontrargumentów, osiąganie porozumienia
o uzasadnianie podejmowanych decyzji
Zagadnienia gramatyczno-leksykalne
o przyimki określające czas, rzeczowniki oraz inne wyrażenia,
o sposoby opisywania przyszłości,
o czasowniki modalne,
o „silne” przymiotniki (strong adjectives)
o sposoby opisywania przeszłości - wyrażenia used to oraz would,
o słownictwo i idiomy związane z:
komunikacją,
postępem technologicznym,
cechami charakteru,
prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Elementy języka specjalistycznego
o rozwijanie słownictwa specjalistycznego z zakresu dziennikarstwa
Poziom: B2.2
Zagadnienia tematyczne
o literatura
o zjawiska i problemy współczesnego świata
o sposoby spędzania czasu wolnego
o Inteligencja i sposoby, w jakie się przejawia
Funkcje językowe
o wyrażanie upodobań i preferencji
o opisywanie procedur
o upewnianie się do co poprawności uzyskanych informacji
Zagadnienia gramatyczno – leksykalne
o czasy przeszłe
o rzeczowniki niepoliczlne i występujące w liczbie mnogiej
o sposoby opisywania obecnych oraz przeszłych przyzwyczajeń
o sposoby opisywania przyszłości oraz wyrażania przewidywań na jej temat
o wyrażenia I wish oraz If only,
o wyrażanie żalu za pomoca konstrukcji should have
o słownictwo z zakresu:
• sztuki (literatury, filmu)
• opisywania przeżyć
• sposobów spędzania czasu wolnego
• transportu
• wakacji
Elementy języka specjalistycznego
o rozwijanie słownictwa specjalistycznego z zakresu dziennikarstwa
Poziom: C1.2
Zagadnienia tematyczne
o Rodzaje domów i krajobrazów
o Wyzwania i problemy dużych miast
o Wymiar sprawiedliwości - różnice kulturowe
Funkcje językowe
o Wyrażanie preferencji
o Składanie propozycji własnych rozwiązań
o Opisywanie podobieństw i różnic
Zagadnienia gramatyczno – leksykalne
o problemy związane z życiem w mieście oraz próby ich rozwiązywania
o opis życia w swoim mieście, państwie; wprowadzenie udoskonaleń
o niezapomniane wakacje
o opis ciekawego miejsca, który będzie ujęty w przewodniku turystycznym
o przymiotniki służące do opisywania ciekawych miejsc
o przestrzeń w miejscu pracy; idealne miejsce do pracy lub nauki
o sugerowanie
o słownictwo specjalistyczne dotyczące przestępstwa, sądu oraz rozprawy sądowej
o opis rozprawy sądowej
o argumenty obronne w sądzie
o negocjacje w podejmowaniu ostatecznej decyzji
o struktury rzeczownikowe
o relative clauses
o aspekty Perfect
o wyrażanie hipotetycznych preferencji
Elementy języka specjalistycznego
o rozwijanie słownictwa specjalistycznego z zakresu dziennikarstwa
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
B2
Rozwój umiejętności i kompetencji językowych tak, aby student:
• rozumiał znaczenie głównych wątków zawartych w złożonych wypowiedziach ustnych i pisemnych na tematy konkretne oraz abstrakcyjne, a także merytoryczne dyskusje z zakresu jej specjalności
• porozumiewał się na tyle płynnie i spontanicznie, by przeprowadzić rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron;
• potrafił formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne na różnorodne tematy, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych możliwości,
• rozwijał postawę szacunku dla innych kultur.
C1
Rozwój umiejętności i kompetencji językowych tak, aby student:
• rozumiał szeroki zakres skomplikowanych, trudnych, dłuższych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz dostrzega ich ukryte znaczenie
• wypowiadał się płynnie i spontanicznie, bez trudu odnajdując właściwe, oddające w pełni przesłanie wypowiedzi, formy leksykalne
• formułował jasne, dobrze zbudowane i szczegółowe wypowiedzi na złożone tematy, przy tym poprawnie posługując się wzorami wypowiedzi, łącznikami i spójnikami.
• w sposób swobodny posługiwał się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych oraz zawodowych;
• rozwijał postawę szacunku dla innych kultur.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
1. Lektorat języka angielskiego trwa cztery lub sześć semestrów i zakończony jest egzaminem.
2. Aby zaliczyć semestr student jest zobowiązany do przestrzegania niżej wymienionych zasad i terminów.
3. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest TYLKO dwukrotna nieobecność na zajęciach (z jakiegokolwiek powodu); student może być nieobecny więcej niż dwa razy bez konieczności odpracowywania zajęć tylko w wyjątkowych sytuacjach i tylko z bardzo ważnych powodów. Wówczas jest zobowiązany niezwłocznie poinformować lektora prowadzącego o swojej nieobecności oraz przynieść pisemne usprawiedliwienie swojej nieobecności (lekarskie, sądowe lub uczelniane - np. wyjazd naukowy – żadne inne nie jest podstawą uznania nieobecności za usprawiedliwioną) w terminie do miesiąca od zaistniałej nieobecności. Jeżeli ten termin zostanie przekroczony, nieobecność Studenta traktuje się jako nieobecność nieusprawiedliwioną. *Obowiązek frekwencji dotyczy zajęć realizowanych w sposób synchroniczny na platformie Microsoft Teams. W przypadku zajęć realizowanych w sposób asynchroniczny na platformie e-kursy w ramach realizacji obowiązku frekwencji, student zobowiązany jest terminowo wykonywać wszystkie zadania zlecone przez lektora prowadzącego.
W razie większej liczby nieobecności niż dwie w semestrze, każda następna (wyłączywszy powyżej omówione sytuacje wyjątkowe) winna być odpracowana na zajęciach w ramach swojego poziomu. Odrabianie zajęć preferowane jest u lektora prowadzącego, jeżeli jednak nie jest to możliwe, student może ubiegać się o odrobienie nadprogramowych nieobecności u innego lektora. *W nauczaniu prowadzonym w sposób zdalny odrabianie nieobecności odbywa się wyłącznie u lektora prowadzącego. Student jest wówczas zobowiązany do kontaktu z wybranym lektorem i zgłoszenia chęci udziału w zajęciach na co najmniej 2 dni robocze przed wybranymi zajęciami. Prośba Studenta może być odrzucona w uzasadnionych przypadkach, na przykład już zgłosiło się kilka osób do danego lektora na te same zajęcia, a sala jest za mała, aby wszystkich pomieścić, etc. Wówczas Student powinien zgłosić się do innego lektora. W sytuacjach wyjątkowych i uzasadnionych istnieje możliwość odpracowania nieobecności na dyżurze u lektora prowadzącego według ustalonych przez lektora zasad (zwykle jest to odpowiedź ustna z materiału omówionego na opuszczonych przez studenta zajęciach lub przygotowanie wypowiedzi z artykułu).
4. W trakcie semestru student jest oceniany w sposób ciągły. Ocenia się przygotowanie Studenta do zajęć, pracę na zajęciach, zadania domowe, prezentacje, projekty, kolokwia itp. Każda z wymienionych wcześniej prac musi być zaliczona, a oceny niedostateczne poprawione.
a. Zadania domowe – Student jest zobowiązany do oddawania prac pisemnych w terminie do dwóch tygodni od ich zadania.
UWAGA!!!
· Po przekroczeniu tego terminu prace student otrzymuje ocenę ndst.
· W przypadku podejrzenia o niesamodzielną pracę np. praca napisana przez kogoś innego lub gdy w większości jest ona ściągnięta z Internetu czy też innego gotowego źródła Student jest zobowiązany do napisania pracy jeszcze raz – samodzielnie i oddania do dwóch tygodni od momentu zlecenia. Jeżeli kolejna praca jest niesamodzielna lub termin oddania został przekroczony Student otrzymuje ocenę ndst.
· Student jest zobowiązany do oddawania zadań z zachowaniem zasad estetyki: na czystym papierze, w druku, czytelną czcionką, z marginesami bocznymi i górnymi oraz z odstępami między liniami. Prace mają być podpisane oraz przed oddaniem sprawdzone pod względem poprawności ortograficznej w edytorach tekstu. Prace niespełniające tych podstawowych wymogów nie będą przyjmowane!
b. Prezentacje – Student jest zobowiązany do wykonania zadań zleconych przez Lektora w ustalonym przez niego terminie. W przypadku niewywiązania się w terminie z wykonania zadania Student otrzymuje z niego ocenę obniżoną o jeden stopień.
c. Projekty grupowe – Student jest zobowiązany do wykonania zadań zleconych przez Lektora w ustalonym przez niego terminie. W przypadku niewywiązania się w terminie z wykonania zadania Student otrzymuje z niego ocenę niższą o stopień.
d. Testy/ kolokwia – Student zobowiązany jest do przystąpienia w ustalonym terminie do zapowiedzianego testu pisemnego po każdej jednostce dydaktycznej podręcznika w ciągu semestru. Test trwa od 30-90 minut.
UWAGA!!!
· W razie nieusprawiedliwionej nieobecności na zapowiedzianym teście lub kartkówce, Student ma obowiązek zgłoszenia się na najbliższy dyżur prowadzącego w celu napisania zaległego testu lub ustalenia terminu jego napisania. Lektorzy w takiej sytuacji zwiększają próg potrzebny do zaliczenia testu, mogą również dodać ćwiczenia wspomagające. W takim przypadku występuje następująca punktacja: 61%-71% - dst, 72%-80% - dst plus, 81%-91% db, 92%-99% db plus, 100% - bdb.
· W razie usprawiedliwionej nieobecności na zapowiedzianym teście lub kartkówce, student ma obowiązek zgłoszenia się na najbliższy dyżur prowadzącego w celu napisania zaległego testu, przedstawiając pisemne usprawiedliwienie swojej nieobecności (lekarskie, sądowe lub uczelniane - np. wyjazd naukowy –żadne inne nie jest podstawą uznania nieobecności za usprawiedliwioną).
· W przypadku ściągania lub podpowiadania lub pisania za kogoś Studenci otrzymują ocenę ndst bez ostrzeżenia i są zobowiązani do opuszczenia sali i ponownego napisania testu według zasad dla nieobecności nieusprawiedliwionej ze wszystkimi tego konsekwencjami.
5. System oceniania – Ocenę semestralną stanowi średnia ważona z wszystkich ocen uzyskanych w danym semestrze przez Studenta. Skalę ważoną stosuje się według uznania prowadzącego stosując ogólną zasadę, że dla prezentacji długiej, testu „po rozdziale” – ocenę mnożymy razy 2, dla prezentacji krótkiej, kartkówki” – ocenę mnożymy razy 1.
a. W przypadku ocen semestralnych stosuje się zaokrąglenia od średniej ważonej, co daje nam następujące oceny:
4,75 – 5,00 - bardzo dobry
4,50 – 4,74 - plus dobry
3,75 – 4,49 - dobry
3,50 – 3,74 - plus dostateczny
3,00 – 3,49 - dostateczny
UWAGA!!! Jeśli Student otrzymał z zaliczeń cząstkowych ocenę/oceny niedostateczne, a następnie poprawił tę ocenę/oceny na ocenę/oceny dostateczne i po zliczeniu średniej wynosi ona poniżej 3,0, to mimo to Student otrzymuje ocenę semestralną 3
Literatura
Lektury podstawowe:
Podręcznik wiodący ustala Prowadzący kurs.
Lektury uzupełniające:
Materiały własne prowadzącego
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
W przypadku zajęć realizowanych w trakcie 30 h spotkań z Prowadzącym, nakład pracy Studenta/Studentki wynosi: 30 godzin - udział w zajęciach, 20 godzin - przygotowanie do zajęć; 10 godzin - przygotowanie do kolokwiów/ prac i aktywności wymaganych w celu realizacji przedmiotu. W sytuacji kiedy semestr kończy się egzaminem Student(ka) zobowiązany/-a jest do realizacji we własnym zakresie dodatkowo 30 godzin pracy własnej polegającej na przygotowaniu się do egzaminu. Równa się to 1 dodatkowemu punktowi ECTS. W przypadku zajęć realizowanych w trakcie 20 h spotkań z Prowadzącym, nakład pracy Studenta/Studentki wynosi: 20 godzin - udział w zajęciach, 25 godzin - przygotowanie do zajęć; 10 godzin - przygotowanie do kolokwiów/ prac i aktywności wymaganych w celu realizacji przedmiotu. W sytuacji kiedy semestr kończy się egzaminem Student(ka) zobowiązany/-a jest do realizacji we własnym zakresie dodatkowo 30 godzin pracy własnej polegającej na przygotowaniu się do egzaminu. Równa się to 1 dodatkowemu punktowi ECTS. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: