Język angielski OGO-SDK-ANG-3-ZO
Poziom B1:
1. Zagadnienia tematyczne
-cyfryzacja, postęp technologiczny i globalizacja
-doświadczenia życiowe
-funkcjonowanie na rynku pracy - autoprezentacja, sukces zawodowy, różne aspekty prowadzenia własnej firmy oraz pracy w zespole
2. Funkcje językowe
-formułowanie grzecznej prośby, udzielanie dobrych i złych wiadomości, opisywanie problemów i ich rozwiązywanie
3. Zagadnienia gramatyczno – leksykalne
-kolokacje czasownika z rzeczownikiem
-przymiotniki z końcówkami –ed, -ing
- wybrane phrasal verbs
-zdania porównawcze w stopniu wyższym i najwyższym
-zdania warunkowe typu zerowego, pierwszego oraz drugiego
- konstrukcje pytających (question tags)
4. Elementy języka specjalistycznego
- rozwijanie słownictwa specjalistycznego z zakresu dziennikarstwa
Poziom B2:
1. Zagadnienia tematyczne
-Najlepsze i najgorsze wynalazki w historii ludzkości
-Reklama – krytyczne spojrzenie na przedstawiane treści
-Kluczowe momenty w życiu człowieka
2. Funkcje językowe
-kształcenie umiejętności opowiadania o wynalazkach ludzkości, ich znaczeniu, zmianach w świecie, tworzeniu reklam i ich wpływie na nasze zachowanie oraz o marketingu
-Prowadzenie dyskusji na temat wad i zalet bycia w różnym wieku
-Doskonalenie umiejętności proponowania własnych pomysłów na rozwiązywanie problemów
3. Zagadnienia gramatyczno – leksykalne
-opis wynalazków i ich znaczenie
-tworzenie reklam, reklama wybranego produktu, wpływ reklamy na nasze zachowanie
-marketing
-słownictwo związane z tematyką ważnych zmian zaistniałych w świecie
-słownictwo specjalistyczne używane w pisaniu raportu, ulotki, reklamy oraz wypowiedzi na forum internetowym
-wyrażenia używane w dyskusji na temat wad i zalet bycia w różnym wieku
-typowe formy spędzania wolnego czasu
-sposoby wyrażania planów, przypuszczeń i nadziei na przyszłość
-opis zdjęć
-przekonywanie innych do swoich poglądów i pomysłów
-wyrażanie i uzasadnianie opinii
-słownictwo związane z receptą na długowieczność, prezentacja znanej nam najstarszej osoby
-czasowniki i wyrażenia modalne (can, be able to, be supposed to, feel obliged to, have to, don’t have to, need, don’t need, should, ought to, make, let, be allowed to)
-czasy Future Perfect i Future Perfect Continuous
-zdania warunkowe
-przedimki
-słowotwórstwo
-rzeczowniki złożone
-synonimy
4. Elementy języka specjalistycznego
- rozwijanie słownictwa specjalistycznego z zakresu dziennikarstwa
Poziom: C1:
1. Zagadnienia tematyczne
-Prawdziwe i fałszywe informacje w mediach
-Przyszłość ludzkości i ziemi
-Angielski jako język globalny
2. Funkcje językowe
-Wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii
-Wyjaśnianie związków przyczynowo skutkowych
-Tworzenie narracji z użyciem odpowiednich środków językowych
3. Zagadnienia gramatyczno – leksykalne
-prawda i mit
-dziennikarstwo
-struktury wprowadzające informacje
-ujawnianie sekretów- WikiLeaks
-idiomy związane z sekretami
-swoboda przekazu informacji
-metody uczenia się języka obcego
-możliwe wynalazki
-czasowniki i wyrażenia modalne
-struktury bierne
-formy przyszłe
-przyczyna i skutek
4. Elementy języka specjalistycznego
-rozwijanie słownictwa specjalistycznego z zakresu dziennikarstwa
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Rozwój umiejętności i kompetencji językowych tak, aby student:
rozumiał znaczenie głównych wątków zawartych w złożonych wypowiedziach ustnych i pisemnych na tematy konkretne oraz abstrakcyjne, a także merytoryczne dyskusje z zakresu jej specjalności
porozumiewał się na tyle płynnie i spontanicznie, by przeprowadzić rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron;
potrafił formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne na różnorodne tematy, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych możliwości,
rozwijał postawę szacunku dla innych kultur.
Kryteria oceniania
Metody nauczania: elementy metody konwersacyjnej, kognitywnej, audiolingwalnej, e-learning
Formy pracy: praca indywidualna, w parach, grupach
Narzędzia: teksty, komputer, rzutnik, odtwarzacz CD oraz DVD, płyty CD oraz DVD, strony internetowe, filmy obcojęzyczne, materiały autentyczne, artykuły z prasy, słowniki
Uwagi i nakład pracy uczestnika zajęć
W przypadku zajęć realizowanych w trakcie 30 h spotkań z Prowadzącym, nakład pracy Studenta/Studentki wynosi:
30 godzin - udział w zajęciach, 20 godzin - przygotowanie do zajęć; 10 godzin - przygotowanie do kolokwiów/ prac i aktywności wymaganych w celu realizacji przedmiotu. W sytuacji kiedy semestr kończy się egzaminem Student(ka) zobowiązany/-a jest do realizacji we własnym zakresie dodatkowo 30 godzin pracy własnej polegającej na przygotowaniu się do egzaminu. Równa się to 1 dodatkowemu punktowi ECTS.
W przypadku zajęć realizowanych w trakcie 20 h spotkań z Prowadzącym, nakład pracy Studenta/Studentki wynosi:
20 godzin - udział w zajęciach, 25 godzin - przygotowanie do zajęć; 10 godzin - przygotowanie do kolokwiów/ prac i aktywności wymaganych w celu realizacji przedmiotu. W sytuacji kiedy semestr kończy się egzaminem Student(ka) zobowiązany/-a jest do realizacji we własnym zakresie dodatkowo 30 godzin pracy własnej polegającej na przygotowaniu się do egzaminu. Równa się to 1 dodatkowemu punktowi ECTS.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
SPOSOBY SPRAWDZANIA I WARUNKI ZALICZENIA SEMESTRU DLA STUDENTÓW STUDIÓW STACJONARNYCH
JĘZYK ANGIELSKI MSJO UPJPII
*Ze zmianami w przypadku realizacji nauczania w trakcie całego semestru w formie zdalnej
Lektorat języka angielskiego trwa cztery lub sześć semestrów i zakończony jest egzaminem.
Aby zaliczyć semestr student jest zobowiązany do przestrzegania niżej wymienionych zasad i terminów.
Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest TYLKO dwukrotna nieobecność na zajęciach (z jakiegokolwiek powodu); student może być nieobecny więcej niż dwa razy bez konieczności odpracowywania zajęć tylko w wyjątkowych sytuacjach i tylko z bardzo ważnych powodów. Wówczas jest zobowiązany niezwłocznie poinformować lektora prowadzącego o swojej nieobecności oraz przynieść pisemne usprawiedliwienie swojej nieobecności (lekarskie, sądowe lub uczelniane - np. wyjazd naukowy – żadne inne nie jest podstawą uznania nieobecności za usprawiedliwioną) w terminie do miesiąca od zaistniałej nieobecności. Jeżeli ten termin zostanie przekroczony, nieobecność Studenta traktuje się jako nieobecność nieusprawiedliwioną.
*Obowiązek frekwencji dotyczy zajęć realizowanych w sposób synchroniczny na platformie Microsoft Teams. W przypadku zajęć realizowanych w sposób asynchroniczny na platformie e-kursy w ramach realizacji obowiązku frekwencji, student zobowiązany jest terminowo wykonywać wszystkie zadania zlecone przez lektora prowadzącego.
W razie większej liczby nieobecności niż dwie w semestrze, każda następna (wyłączywszy powyżej omówione sytuacje wyjątkowe) winna być odpracowana na zajęciach w ramach swojego poziomu. Odrabianie zajęć preferowane jest u lektora prowadzącego, jeżeli jednak nie jest to możliwe, student może ubiegać się o odrobienie nadprogramowych nieobecności u innego lektora.
*W nauczaniu prowadzonym w sposób zdalny odrabianie nieobecności odbywa się wyłącznie u lektora prowadzącego.
Student jest wówczas zobowiązany do kontaktu z wybranym lektorem i zgłoszenia chęci udziału w zajęciach na co najmniej 2 dni robocze przed wybranymi zajęciami. Prośba Studenta może być odrzucona w uzasadnionych przypadkach, na przykład już zgłosiło się kilka osób do danego lektora na te same zajęcia, a sala jest za mała, aby wszystkich pomieścić, etc. Wówczas Student powinien zgłosić się do innego lektora. W sytuacjach wyjątkowych i uzasadnionych istnieje możliwość odpracowania nieobecności na dyżurze u lektora prowadzącego według ustalonych przez lektora zasad (zwykle jest to odpowiedź ustna z materiału omówionego na opuszczonych przez studenta zajęciach lub przygotowanie wypowiedzi z artykułu).
W trakcie semestru student jest oceniany w sposób ciągły. Ocenia się przygotowanie Studenta do zajęć, pracę na zajęciach, zadania domowe, prezentacje, projekty, kolokwia itp. Każda z wymienionych wcześniej prac musi być zaliczona, a oceny niedostateczne poprawione.
W przypadku ocen z testów i kolokwiów (ocen śródsemestralnych) stosuje się poniższe progi:
91% > bardzo dobry
81% > plus dobry
71% > dobry
61% > plus dostateczny
51% > dostateczny
Zadania domowe – Student jest zobowiązany do oddawania prac pisemnych w terminie do dwóch tygodni od ich zadania.
UWAGA!!!
Po przekroczeniu tego terminu prace student otrzymuje ocenę ndst.
W przypadku podejrzenia o niesamodzielną pracę np. praca napisana przez kogoś innego lub gdy w większości jest ona ściągnięta z Internetu czy też innego gotowego źródła Student jest zobowiązany do napisania pracy jeszcze raz – samodzielnie i oddania do dwóch tygodni od momentu zlecenia. Jeżeli kolejna praca jest niesamodzielna lub termin oddania został przekroczony Student otrzymuje ocenę ndst.
Student jest zobowiązany do oddawania zadań z zachowaniem zasad estetyki: na czystym papierze, w druku, czytelną czcionką, z marginesami bocznymi i górnymi oraz z odstępami między liniami. Prace mają być podpisane oraz przed oddaniem sprawdzone pod względem poprawności ortograficznej w edytorach tekstu. Prace niespełniające tych podstawowych wymogów nie będą przyjmowane!
Prezentacje – Student jest zobowiązany do wykonania zadań zleconych przez Lektora w ustalonym przez niego terminie. W przypadku niewywiązania się w terminie z wykonania zadania Student otrzymuje z niego ocenę obniżoną o jeden stopień.
Projekty grupowe – Student jest zobowiązany do wykonania zadań zleconych przez Lektora w ustalonym przez niego terminie. W przypadku niewywiązania się w terminie z wykonania zadania Student otrzymuje z niego ocenę niższą o stopień.
Testy/ kolokwia – Student zobowiązany jest do przystąpienia w ustalonym terminie do zapowiedzianego testu pisemnego po każdej jednostce dydaktycznej podręcznika w ciągu semestru. Test trwa od 30-90 minut.
UWAGA!!!
W razie nieusprawiedliwionej nieobecności na zapowiedzianym teście lub kartkówce, Student ma obowiązek zgłoszenia się na najbliższy dyżur prowadzącego w celu napisania zaległego testu lub ustalenia terminu jego napisania. Lektorzy w takiej sytuacji zwiększają próg potrzebny do zaliczenia testu, mogą również dodać ćwiczenia wspomagające. W takim przypadku występuje następująca punktacja: 61%-71% - dst, 72%-80% - dst plus, 81%-91% db, 92%-99% db plus, 100% - bdb.
W razie usprawiedliwionej nieobecności na zapowiedzianym teście lub kartkówce, student ma obowiązek zgłoszenia się na najbliższy dyżur prowadzącego w celu napisania zaległego testu, przedstawiając pisemne usprawiedliwienie swojej nieobecności (lekarskie, sądowe lub uczelniane - np. wyjazd naukowy –żadne inne nie jest podstawą uznania nieobecności za usprawiedliwioną).
W przypadku ściągania lub podpowiadania lub pisania za kogoś Studenci otrzymują ocenę ndst bez ostrzeżenia i są zobowiązani do opuszczenia sali i ponownego napisania testu według zasad dla nieobecności nieusprawiedliwionej ze wszystkimi tego konsekwencjami.
System oceniania – Ocenę semestralną stanowi średnia ważona z wszystkich ocen uzyskanych w danym semestrze przez Studenta. Skalę ważoną stosuje się według uznania prowadzącego stosując ogólną zasadę, że dla prezentacji długiej, testu „po rozdziale” – ocenę mnożymy razy 2, dla prezentacji krótkiej, kartkówki” – ocenę mnożymy razy 1.
W przypadku ocen semestralnych stosuje się zaokrąglenia od średniej ważonej, co daje nam następujące oceny:
4,75 – 5,00 - bardzo dobry
4,50 – 4,74 - plus dobry
3,75 – 4,49 - dobry
3,50 – 3,74 - plus dostateczny
3,00 – 3,49 - dostateczny
UWAGA!!! Jeśli Student otrzymał z zaliczeń cząstkowych ocenę/oceny niedostateczne, a następnie poprawił tę ocenę/oceny na ocenę/oceny dostateczne i po zliczeniu średniej wynosi ona poniżej 3,0, to mimo to Student otrzymuje ocenę semestralną 3,00.
Literatura
Lektury podstawowe:
Podręcznik wiodący ustala Prowadzący kurs.
Lektury uzupełniające:
Materiały własne prowadzącego
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
W przypadku zajęć realizowanych w trakcie 30 h spotkań z Prowadzącym, nakład pracy Studenta/Studentki wynosi: |
W cyklu 2023/2024-Z:
W przypadku zajęć realizowanych w trakcie 30 h spotkań z Prowadzącym, nakład pracy Studenta/Studentki wynosi: Możliwość realizacji części zajęć w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: