Translatorium z języka angielskiego OGO-SDK-ANG-6-EGZ
POZIOM B2.1
Treści kształcenia:
o Zagadnienia tematyczne
człowiek jako istota społeczna oraz jednostka
zjawiska i problemy współczesnego świata
rola technologii we współczesnym społeczeństwie
o Funkcje językowe
prowadzenie rozmowy towarzyskiej z nowo poznanymi osobami
wyrażanie własnej opinii oraz popieranie jej przykładami w sposób zgodny z zasadami kultury wypowiedzi
prowadzenie rozmowy telefonicznej
o Zagadnienia gramatyczno – leksykalne
o tworzenie pytań pośrednich i bezpośrednich
o doskonalenie użycia czasów perfect
o mowa zależna
o wyrażenia używane w rozmowie telefonicznej
o przymiotniki opisujące uczucia (-ed / -ing)
o czasowniki i rzeczowniki o takiej samej formie
o opis siebie, swojego charakteru, uczuć
o problemy społeczne
o słownictwo związane z tematyką funkcjonowania społeczeństwa w dobie wirtualnej rzeczywistości
o przymiotniki służące do wyrażania opinii
o wyrażenia i skróty używane w ogłoszeniach
o Elementy języka specjalistycznego
o rozwijanie słownictwa specjalistycznego z zakresu dziennikarstwa
POZIOM C1.1
Treści kształcenia:
o Zagadnienia tematyczne
o człowiek - typy osobowości i temperamentu
o Autorytety we współczesnym świecie
o Przyczyny i możliwe rozwiązania bieżących problemów społecznych
o Funkcje językowe
o Opisywanie trendów i zwyczajów
o wyrażanie spekulacji oraz popieranie jej przykładami w sposób zgodny z zasadami kultury wypowiedzi
o Omawianie problemów społecznych współczesnego świata
o Zagadnienia gramatyczno – leksykalne
o znaczenie imion i nazwisk
o kwestionariusz osobowy
o cechy osobowości ukryte w portretach
o słownictwo służące do opisania drogocennego przedmiotu
o wyrażenia stosowane w pisaniu życiorysu
o rady dotyczące skutecznego uczenia się języka obcego
o streszczenie
o użycie łączników w pisaniu eseju
o udział w debacie panelowej
o metody postępowania z nieuczciwymi pracownikami
o sentencje mądrości/ złote myśli
o wypowiedzi kontrowersyjne
o aspekty ciągłe
o czynności przeszłe oraz wykonywane w chwili obecnej
o spekulowanie
o zdania warunkowe oraz konstrukcje typu had I, but for, if only, I wish
o Elementy języka specjalistycznego
o rozwijanie słownictwa specjalistycznego z zakresu dziennikarstwa
POZIOM C1.6
Treści kształcenia:
• Zagadnienia tematyczne
o człowiek jako istota społeczna
o cyfryzacja, postęp technologiczny i globalizacja
o literatura i sztuka
o bieżące problemy społeczne
o środki przekazu informacji, aktualne wydarzenia
o funkcjonowanie w środowisku pracy
• Funkcje językowe
o wyrażanie opinii
o wyrażanie pewności, prawdopodobieństwa i wątpliwości
o wyrażenie opinii w sposób wymijający
o wyrażanie reakcji
o reagowanie na argumenty przeciwne, przyznanie racji rozmówcy
• Zagadnienia gramatyczno – leksykalne
o Czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe
o Stopniowanie przymiotników
o Zdania podrzędne
o Czasowniki modalne w teraźniejszości i przeszłości, domniemywanie
o Tryby warunkowe podstawowe oraz tryby mieszane
o Mowa zależna wraz z wyrażeniem “It is said..”
o wyrażenia typu: wish, if only, as if, it’s high time, would rather/sooner
o łączniki
o słowotwórstwo w zakresie czasowników, rzeczowników, przymiotników i przysłówków
o łączniki
o wyrażenia emfatyczne
o inwersja
• Elementy języka specjalistycznego
o rozwijanie słownictwa specjalistycznego z zakresu dziennikarstwa
W cyklu 2022/2023-L:
POZIOM B2.1 Elementy języka specjalistycznego POZIOM C1.1 Elementy języka specjalistycznego POZIOM C1.6 |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
POZIOM B2.1
Rozwój umiejętności i kompetencji językowych tak, aby student:
• rozumiał znaczenie głównych wątków zawartych w złożonych wypowiedziach ustnych i pisemnych na tematy konkretne oraz abstrakcyjne, a także merytoryczne dyskusje z zakresu jej specjalności
• porozumiewał się na tyle płynnie i spontanicznie, by przeprowadzić rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron;
• potrafił formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne na różnorodne tematy, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych możliwości;
• rozwijał postawę szacunku dla innych kultur
POZIOM C1.1
Rozwój umiejętności i kompetencji językowych tak, aby student:
• rozumiał znaczenie głównych wątków zawartych w złożonych wypowiedziach ustnych i pisemnych na tematy konkretne oraz abstrakcyjne, a także merytoryczne dyskusje z zakresu jej specjalności
• porozumiewał się na tyle płynnie i spontanicznie, by przeprowadzić rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron;
• potrafił formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne na różnorodne tematy, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych możliwości;
• rozwijał postawę szacunku dla innych kultur.
POZIOM C1.6
Rozwój umiejętności i kompetencji językowych tak, aby student:
• rozumiał szeroki zakres skomplikowanych, trudnych, dłuższych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz dostrzega ich ukryte znaczenie
• wypowiadał się płynnie i spontanicznie, bez trudu odnajdując właściwe, oddające w pełni przesłanie wypowiedzi, formy leksykalne
• formułował jasne, dobrze zbudowane i szczegółowe wypowiedzi na złożone tematy, przy tym poprawnie posługując się wzorami wypowiedzi, łącznikami i spójnikami.
• w sposób swobodny posługiwał się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych oraz zawodowych;
• rozwijał postawę szacunku dla innych kultur.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
Metody nauczania: elementy metody konwersacyjnej, kognitywnej, audiolingwalnej, e-learning, CLIL
Formy pracy: praca indywidualna, w parach, grupach
Narzędzia: teksty, komputer, rzutnik, odtwarzacz CD oraz DVD, płyty CD oraz DVD, strony internetowe, filmy obcojęzyczne, materiały autentyczne, artykuły z prasy, słowniki
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
*Ze zmianami w trakcie nauczania zdalnego
1. Lektorat języka angielskiego trwa cztery lub sześć semestrów i zakończony jest egzaminem.
2. Aby zaliczyć semestr student jest zobowiązany do przestrzegania niżej wymienionych zasad i terminów.
3. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest TYLKO dwukrotna nieobecność na zajęciach (z jakiegokolwiek powodu); student może być nieobecny więcej niż dwa razy bez konieczności odpracowywania zajęć tylko w wyjątkowych sytuacjach i tylko z bardzo ważnych powodów. Wówczas jest zobowiązany niezwłocznie poinformować lektora prowadzącego o swojej nieobecności oraz przynieść pisemne usprawiedliwienie swojej nieobecności (lekarskie, sądowe lub uczelniane - np. wyjazd naukowy – żadne inne nie jest podstawą uznania nieobecności za usprawiedliwioną) w terminie do miesiąca od zaistniałej nieobecności. Jeżeli ten termin zostanie przekroczony, nieobecność Studenta traktuje się jako nieobecność nieusprawiedliwioną.
Obowiązek frekwencji dotyczy zajęć realizowanych w sposób synchroniczny na platformie Microsoft Teams. W przypadku zajęć realizowanych w sposób asynchroniczny na platformie e-kursy w ramach realizacji obowiązku frekwencji, student zobowiązany jest terminowo wykonywać wszystkie zadania zlecone przez lektora prowadzącego.
W razie większej liczby nieobecności niż dwie w semestrze, każda następna (wyłączywszy powyżej omówione sytuacje wyjątkowe) winna być odpracowana na zajęciach w ramach swojego poziomu. Odrabianie zajęć preferowane jest u lektora prowadzącego, jeżeli jednak nie jest to możliwe, student może ubiegać się o odrobienie nadprogramowych nieobecności u innego lektora.
*w nauczaniu zdalnym: odrabianie nieobecności odbywa się tylko u lektora prowadzącego.
Student jest wówczas zobowiązany do kontaktu z wybranym lektorem i zgłoszenia chęci udziału w zajęciach na co najmniej 2 dni robocze przed wybranymi zajęciami. Prośba Studenta może być odrzucona w uzasadnionych przypadkach, na przykład już zgłosiło się kilka osób do danego lektora na te same zajęcia, a sala jest za mała, aby wszystkich pomieścić, etc. Wówczas Student powinien zgłosić się do innego lektora. W sytuacjach wyjątkowych i uzasadnionych istnieje możliwość odpracowania nieobecności na dyżurze u lektora prowadzącego według ustalonych przez lektora zasad (zwykle jest to odpowiedź ustna z materiału omówionego na opuszczonych przez studenta zajęciach lub przygotowanie wypowiedzi z artykułu).
4. W trakcie semestru student jest oceniany w sposób ciągły. Ocenia się przygotowanie Studenta do zajęć, pracę na zajęciach, zadania domowe, prezentacje, projekty, kolokwia itp. Każda z wymienionych wcześniej prac musi być zaliczona, a oceny niedostateczne poprawione.
W przypadku ocen z testów i kolokwiów (ocen śródsemestralnych) stosuje się poniższe progi:
91% > bardzo dobry
81% > plus dobry
71% > dobry
61% > plus dostateczny
51% > dostateczny
a. Zadania domowe – Student jest zobowiązany do oddawania prac pisemnych w terminie do dwóch tygodni od ich zadania.
UWAGA!!!
• Po przekroczeniu tego terminu prace student otrzymuje ocenę ndst
• W przypadku podejrzenia o niesamodzielną pracę np. praca napisana przez kogoś innego lub gdy w większości jest ona ściągnięta z Internetu czy też innego gotowego źródła Student jest zobowiązany do napisania pracy jeszcze raz – samodzielnie i oddania do dwóch tygodni od momentu zlecenia. Jeżeli kolejna praca jest niesamodzielna lub termin oddania został przekroczony Student otrzymuje ocenę ndst.
• Student jest zobowiązany do oddawania zadań z zachowaniem zasad estetyki: na czystym papierze, w druku, czytelną czcionką, z marginesami bocznymi i górnymi oraz z odstępami między liniami. Prace mają być podpisane oraz przed oddaniem sprawdzone pod względem poprawności ortograficznej w edytorach tekstu. Prace niespełniające tych podstawowych wymogów nie będą przyjmowane!
b. Prezentacje – Student jest zobowiązany do wykonania zadań zleconych przez Lektora w ustalonym przez niego terminie. W przypadku niewywiązania się w terminie z wykonania zadania Student otrzymuje z niego ocenę obniżoną o jeden stopień.
c. Projekty grupowe – Student jest zobowiązany do wykonania zadań zleconych przez Lektora w ustalonym przez niego terminie. W przypadku niewywiązania się w terminie z wykonania zadania Student otrzymuje z niego ocenę niższą o stopień.
d. Testy/ kolokwia – Student zobowiązany jest do przystąpienia w ustalonym terminie do zapowiedzianego testu pisemnego po każdej jednostce dydaktycznej podręcznika w ciągu semestru. Test trwa od 30-90 minut.
UWAGA!!!
• W razie nieusprawiedliwionej nieobecności na zapowiedzianym teście lub kartkówce, Student ma obowiązek zgłoszenia się na najbliższy dyżur prowadzącego w celu napisania zaległego testu lub ustalenia terminu jego napisania. Lektorzy w takiej sytuacji zwiększają próg potrzebny do zaliczenia testu, mogą również dodać ćwiczenia wspomagające. W takim przypadku występuje następująca punktacja: 61%-71% - dst, 72%-80% - dst plus, 81%-91% db, 92%-99% db plus, 100% - bdb.
• W razie usprawiedliwionej nieobecności na zapowiedzianym teście lub kartkówce, student ma obowiązek zgłoszenia się na najbliższy dyżur prowadzącego w celu napisania zaległego testu, przedstawiając pisemne usprawiedliwienie swojej nieobecności (lekarskie, sądowe lub uczelniane - np. wyjazd naukowy –żadne inne nie jest podstawą uznania nieobecności za usprawiedliwioną).
• W przypadku ściągania lub podpowiadania lub pisania za kogoś Studenci otrzymują ocenę ndst bez ostrzeżenia i są zobowiązani do opuszczenia sali i ponownego napisania testu według zasad dla nieobecności nieusprawiedliwionej ze wszystkimi tego konsekwencjami.
5. System oceniania – Ocenę semestralną stanowi średnia ważona z wszystkich ocen uzyskanych w danym semestrze przez Studenta. Skalę ważoną stosuje się według uznania prowadzącego stosując ogólną zasadę, że dla prezentacji długiej, testu „po rozdziale” – ocenę mnożymy razy 2, dla prezentacji krótkiej, kartkówki” – ocenę mnożymy razy 1.
a. W przypadku ocen semestralnych stosuje się zaokrąglenia od średniej ważonej, co daje nam następujące oceny:
4,75 – 5,00 - bardzo dobry
4,50 – 4,74 - plus dobry
3,75 – 4,49 - dobry
3,50 – 3,74 - plus dostateczny
3,00 – 3,49 - dostateczny
UWAGA!!! Jeśli Student otrzymał z zaliczeń cząstkowych ocenę/oceny niedostateczne, a następnie poprawił tę ocenę/oceny na ocenę/oceny dostateczne i po zliczeniu średniej wynosi ona poniżej 3,0, to mimo to Student otrzymuje ocenę semestralną 3,00.
Literatura
POZIOM B2.1
Lektury podstawowe:
Podręcznik wiodący ustala Prowadzący kurs.
Lektury uzupełniające:
Malcolm Mann, Taylor Knowles, Destination B2 Grammar & Vocabulary, Macmillian 2010
Malcolm Mann, Taylor Knowles, Destination C1 Grammar & Vocabulary, Macmillian 2010
Virgina Evans, Grammarway 3 with answers, Express Publishing, 2019
Virgina Evans, Grammarway 4 with answers, Express Publishing, 2019
Artykuły z wybranych czasopism anglojęzycznych publikowane online
POZIOM C1.1
Lektury podstawowe:
Podręcznik wiodący ustala Prowadzący kurs.
Lektury uzupełniające:
Malcolm Mann, Taylor Knowles, Destination C1 Grammar & Vocabulary, Macmillian 2010
Virgina Evans, Grammarway 4 with answers, Express Publishing, 2019
Artykuły z wybranych czasopism anglojęzycznych publikowane online
POZIOM C1.6
Lektury podstawowe:
Podręcznik wiodący ustala Prowadzący kurs.
Lektury uzupełniające:
Malcolm Mann, Taylor Knowles, Destination B1 Grammar & Vocabulary, Macmillian 2010
Virgina Evans, Grammarway 4 with answers, Express Publishing, 2019
Artykuły z wybranych czasopism anglojęzycznych publikowane online
W cyklu 2022/2023-L:
POZIOM B2.1 Lektury uzupełniające: POZIOM C1.1 Lektury uzupełniające: POZIOM C1.6 Lektury uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Przy zajęciach realizowanych w trakcie 30h spotkań nakład pracy Studentki/Studenta wynosi: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: