Język łaciński OGO-TKL-MJ-LAT-4
1. Rozszerzenie konstrukcji ACI o wykorzystanie w niej :
a. -infinitivus perfecti et futuri passivi.
2. Wprowadzenie nowych konstrukcji składniowych charakterystycznych dla j.łacińskiego:
nominativus cum infinitivo, nominativus duplex, ablativus absolutus, gerundium, gerundivum, coniugatio periphrastica passiva.
3. Wprowadzenie odmiany i użycia trybu coniunctivus:
a) formy fleksyjne: coniunctivus praesentis, imperfecti, perfecti, plusquamperfecti activi et passivi.
b) funkcja semantyczna koniunktiwu: coniunctivus hortativus, iussivus, prohibitivus, optativus, dubitativus, concessivus.
W cyklu 2022/2023-L:
1. Rozszerzenie konstrukcji ACI o wykorzystanie w niej : a. -Infinitivus perfecti et futuri passivi. |
W cyklu 2023/2024-L:
1. Rozszerzenie konstrukcji ACI o wykorzystanie w niej : a. -Infinitivus perfecti et futuri passivi. |
W cyklu 2024/2025-L:
1. Rozszerzenie konstrukcji ACI o wykorzystanie w niej : a. -Infinitivus perfecti et futuri passivi. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1.Student rozpoznaje, nazywa i tłumaczy konstrukcje składniowe..
2.Student rozpoznaje określa i tłumaczy formy trybu przypuszczającego. UMIEJĘTNOŚCI
1.Student wykorzystuje wiedzę fleksyjną i składniową w tłumaczeniu. 2.Student formułuje uzasadnienie sporządzonych tłumaczeń w oparciu o wiedzę fleksyjną i składniową.
3.Wykorzystując słownik i wiedzę fleksyjną student ustala formy podstawowe oraz znaczenia słów nieznanych występujących w tekstach.
Kryteria oceniania
1. Ocenianie ciągłe przygotowania studenta do zajęć oraz jego pracy na zajęciach.
2. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach; pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić (usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Więcej niż dwie nieobecności na zajęciach należy odpracować w ustalony z prowadzącym zajęcia sposób (przygotowanie dodatkowego zadania, odrabianie zajęć z inną grupą).
3. Zapowiedziane sprawdziany pisemne (od 1-3) w ciągu semestru, trwające od 45-90 minut, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym zakończeniem zajęć.
Minimum konieczne do uzyskania oceny pozytywnej (dst) to 51% maksymalnej wartości punktowej pracy. W wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek zgłoszenia się do prowadzącego by umówić się na zaliczanie materiału.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów (⅔ oceny),przy czym bierze się pod uwagę finalne, czyli najlepsze oceny z poszczególnych kolokwiów oraz na ocenie wynikającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach (⅓ oceny).
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Materiały własne
2. Aquilar M. L, Tarrega J., Via Latina De lingua Latina et vita Romanorum
3. Awianowicz B., Język łaciński z elementami epigrafiki i numizmatyki rzymskiej
4. Jurewicz O., Winniczuk L., Żuławska J.; Język łaciński, podręcznik dla lektoratów szkół wyższych
5. Katolo A. J., Podręcznik łaciny kościelnej
6. Kalinkowski S., Scire Latine, podręcznik dla alumnów i studentów teologii
7. Małunowiczówna L., Roma Christiana, podręcznik łaciny chrześcijańskiej
8. Norajr Ter- Grigorian, Disco linguam Latinam, podręcznik języka łacińskiego
9. Orberg H. H., Lingua Latina per se illustrata
10. Pobiedzińska E., Jaworska A., Wilczyński S.; Porta Latina
11. Rominkiewicz J, Żeber I., Podstawy języka łacińskiego dla studentów prawa
12. Sajovic M., Evagrius Magister Scholae Latinae
13. Salamonowicz- Górska I., Język łaciński dla teologów
14. Ryba J., Wolanin E., Klęczar A., Homo Romanus, cz. I i II
15. Wilczyński S., Zarych T., Rudimenta Latinitatis
16. Winniczuk L., Lingua Latina, Łacina bez pomocy Orbiliusza
17. Wojtczak J. A., Fides et litterae, język łaciński dla uczniów szkół katolickich, studentów i alumnów
Lektury uzupełniające:
1. Sondel J., Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2001
2. Jougan A., Słownik kościelny łacińsko-polski, Poznań-Warszawa-Lublin 1958
3. Korpanty J., Słownik łacińsko-polski, Warszawa 2001
4. Wikarjak J., Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 1979
5. Samolewicz Z., Sołtysik T., Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000
6. Wielewski M., Krótka gramatyka języka łacińskiego, Warszawa 1978 (i późniejsze)
W cyklu 2023/2024-L:
1. Aquilar M. L, Tarrega J., Via Latina De lingua Latina et vita Romanorum |
W cyklu 2024/2025-L:
1. Aquilar M. L, Tarrega J., Via Latina De lingua Latina et vita Romanorum |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Godziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład od 25 do30 godzin Konsultacje 5 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godzin Przygotowanie się do egzaminu …godzin Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji … godzin Inne formy od 0 do 5 godzin Razem 60. godzin |
W cyklu 2023/2024-L:
Godziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład od 25 do30 godzin Konsultacje 5 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godzin Przygotowanie się do egzaminu …godzin Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji … godzin Inne formy od 0 do 5 godzin Razem 60. godzin |
W cyklu 2024/2025-L:
Godziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład od 25 do30 godzin Konsultacje 5 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godzin Przygotowanie się do egzaminu Inne formy od 0 do 5 godzin Razem 60. godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: