Eklezjologia OSPPE-SM>TFUNE
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zapoznanie się z biblijną eklezjogenezą (kiedy powstał Kościół?),
powoływanie go do życia w Starym Testamencie oraz w Nowym Testamencie,
zestawienie podstawowych biblijnych obrazów i kategorii Kościoła.
Zapoznanie się z historią rozwoju nauki o Kościele w ciągu dwudziestu
wieków jego istnienia. Współczesna definicja Kościoła i jego
urzeczywistnianie się w świetle współczesnej nauki o Kościele, struktura
instytucjonalna i hierarchiczna (urząd piotrowy, biskupi, kapłański,
diakoński). Omówienie pięciu znamion Kościoła: jeden, święty,
powszechny, apostolski i maryjny. Wzmagające się communio w ramach
Kościoła powszechnego.
Kryteria oceniania
Podręcznik: A. Napiórkowski, „Bosko-ludzka wspólnota. Podstawy katolickiej eklezjologii integralnej”, Kraków 2010, wyd. WAM, s. 37-363.
Znajomość konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium.
Oddanie streszczenia jednej z niżej podanych lektur. Pisemnie przeczytać i opracować (streścić) jeden z podanego spisu artykułów, przedłożyć w formie wydruku komputerowego (New Times Roman, odległość między wierszami 1, 5), objętość streszczenia 2-3 stron.
Literatura
Lektura uzupełniająca do wykładów z eklezjologii:
H. de Lubac, Dwa aspekty jednego Kościoła, w: Medytacje o Kościele, Kraków 1997.
A. Napiórkowski, Bosko-ludzka wspólnota. Podstawy katolickiej eklezjologii integralnej, Kraków 2010.
A. Napiórkowski, Misterium communionis. Eklezjalny paradygmat dziejów zbawienia, Kraków 2006.
A. Napiórkowski, Reforma i rozwój Kościoła. Duch Boży i instytucja, Kraków 2012.
A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015.
A. Napiórkowski, Proegzystencja Kościoła, Kraków 2018.Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980, s.
Czaja A., Ożywiciel komunii hierarchicznej, w: tenże, Credo in Spiritus Vivificantem. Pneumatologiczny interpretacja Kościoła jako komunii w posoborowej teologii niemieckiej, Lublin 2003, s. 264-290.
Czaja A., Ożywiciel komunii Kościołów partykularnych, w: tenże, Credo in Spiritus Vivificantem. Pneumatologiczny interpretacja Kościoła jako komunii w posoborowej teologii niemieckiej, Lublin 2003, s. 235-264.
Czaja A., Ożywiciel komunii wiernych, w: tenże, Credo in Spiritus Vivificantem. Pneumatologiczny interpretacja Kościoła jako komunii w posoborowej teologii niemieckiej, Lublin 2003, s. 206-235.
Czaja A., Ożywiciel świętych sakramentów, w: tenże, Credo in Spiritus Vivificantem. Pneumatologiczny interpretacja Kościoła jako komunii w posoborowej teologii niemieckiej, Lublin 2003, s. 170-198.
Granat W., Cele Kościoła, w: Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II, Lublin 1974, s. 142-156.
Granat W., Hierarchiczna i widzialna struktura Kościoła, [w:] Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II, Lublin 1974, s. 38-57.
Granat W., Wierni charyzmatycy w Kościele, [w:] Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II, Lublin 1974, s. 78-99.
Hładowski Wł., Zarys apologetyki, Warszawa 1980, s. 184-204.
Hryniewicz W., Autorytet w Kościele, ZNKUL XX (1977) nr 3-4, s. 15-40.
Hryniewicz W., Przymioty Kościoła w perspektywie paschalnej, RTK XXXII (1985), z. 2, s. 149-150.
Kalinowski M., Małe wspólnoty religijne Kościołem jutra?, [w:] Problemy współczesnego Kościoła, red. M. Rusecki, Lublin 1996, s. 177-185.
Koza J., Spór o sens i granice prymatu rzymskiego, RTK XXVIII(1981) z. 2, s. 5-16.
Langkammer H., Uczniowie, grupa dwunastu, apostołowie, „Studia Theologica Varsaviensia” 14(1976) nr 2, s. 67-85.
Lubac H. de, Dwa aspekty jednego Kościoła, w: Medytacje o Kościele, Kraków 1997, s. 75-108.
Lubac H. de, Nasze pokusy wobec Kościoła, w: Medytacje o Kościele, Kraków 1997, s. 231-257.
Lubac H. de, Sakrament Jezusa Chrystusa, w: Medytacje o Kościele, Kraków 1997, s. 169-195.
Łukaszyk R., Problem przynależności do Kościoła Chrystusowego w ujęciu Konstytucji „Lumen gentium” II Soboru Watykańskiego, RTK XIV (1967), z. 2, s. 61-81.
Łydka Wł., Zagadnienie ustanowienia Kościoła przez Chrystusa, „Studia Theologica Varsaviensia” 14(1976) nr 2, s. 143-163.
Mariański J., Czy zakrystia wystarczy do działalności Kościoła?, [w:] Problemy współczesnego Kościoła, red. M. Rusecki, Lublin 1996, s. 43-51.
Mariański J., Kościół zagrożeniem czy szansą dla społeczeństwa obywatelskiego?, [w:] Problemy współczesnego Kościoła, red. M. Rusecki, Lublin 1996, s. 83-91.
Nagy S., Elementy nowej wizji Kościoła, RTK XXII(1975) z. 2, s. 37-58.
Nagy S., Problematyka eklezjologiczna we współczesnej teologii fundamentalnej, RTK XXIII (1976), s. 5-22.
Nagy S., Via notarum we współczesnej eklezjologii apologetycznej, RTK XV(1968) z. 2, s. 93-116.
Napiórkowski, A., Ecclesia semper purificanda et reformanda, “Communio. Międzynarodowy Przegląd Teologiczny” Nr 4(184) Rok XXXIII 2013, s. 102-118.
Napiórkowski, A. A., Wiara w Kościele, lecz dla świata. Rekonstrukcja interpretacji nauczania Vaticanum II, „Polonia Sacra” 17(2013) nr 2 (33), s. 53-69.
Napiórkowski, A. A., Kościół bez Kościoła. Świadek wiary, wyd. Petrus Kraków 2014, ss. 163.
Napiórkowski, A. A., Wiara w Kościele i dla świata, w: A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015, wyd. UP JP 2, s. 47-67.
Napiórkowski, A., Czy św. Faustyna i św. Jan Paweł II zostaną doktorami Kościoła? (współautorstwo z P. Warchoł), Niepokalanów 2015, stron 152, wyd. II rozszerzone.
Napiórkowski, A., Czego oczekuje postnowoczesne społeczeństwo od Kościoła?, w: O bogactwach Kościoła, red. M. Chojnacki, J. Morawa, A. Napiórkowski, Kraków 2014, s. 225-246.
Napiórkowski, A., Ukryte i jawne piękno Kościoła, w: Piękno Kościoła, red. M. P. Chojnacki, J. Morawa, A. A. Napiórkowski, Kraków 2014, s. 129-149.
Napiórkowski A. A., Dialektyka Kościoła i świata, [w:] Tenże, Dietrich Bonhoeffer i jego wizje Kościoła, Kraków 2004 [WN PAT], s. 75-98.
Napiórkowski A. A., Dlaczego mówimy o świętości wiernych świeckich?, [w:] Tenże, Homo ecclesiasticus. Szkice z antropologii eklezjologicznej, Kraków 2007, s. 191-200.
Napiórkowski A. A., Eklezjalne oddziaływanie św. Stanisława w świetle prawdy wiary communio sanctorum, [w:] Święty Stanisław w życiu Kościoła w Polsce. 750-lecie kanonizacji, red. A. A. Napiórkowski, Kraków 2003, s. 249-264.
Napiórkowski A. A., Eklezjologia antropologiczna i jej aktualne zadania, [w:] Tenże, Homo ecclesiasticus. Szkice z antropologii eklezjologicznej, Kraków 2007, s. 93-106.
Napiórkowski, A. A., , Kontemplacja Oblicza Chrystusa, [w:] A. Napiórkowski, Kościół dla człowieka. Bł. Jana Pawła II Wielkiego mistyka Eklezji, Kraków 2011, s. 71-78.
Napiórkowski, A., Między ekumenizmem a konwertyzmem. Kościół rzymskokatolicki a Kościół anglikański, [w:] Dialog ekumeniczny a misio Ecclesiae, red. M. Chojnacki, J. Morawa, A. Napiórkowski, Kraków 2011, s. 33-59.
Napiórkowski, A., Miłosierdzie Boga. Jana Pawła II teocentryczna i antropologiczna wizja dziejów zbawienia, [w:] A. Napiórkowski, Kościół dla człowieka. Bł. Jana Pawła II Wielkiego mistyka Eklezji, Kraków 2011, s. 99-109.
Napiórkowski A. A., Jeden Kościół w wielu Kościołach, [w:] Tenże, Jedność konsekrowana, Kraków 2002, s. 161-173.
Napiórkowski, A. A., Kościół wobec wyzwań współczesności, w: A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015, wyd. UP JP 2, s. 127-146.
Napiórkowski A., Kościół i jego misja dzisiaj, [w:] Tenże, Homo ecclesiasticus. Szkice z antropologii eklezjologicznej, Kraków 2007, s. 25-40.
Napiórkowski A. A., Kościół jako communio w nauczaniu Jana Pawła II: wnioski pastoralne, [w:] Tenże, Homo ecclesiasticus. Szkice z antropologii eklezjologicznej, Kraków 2007, s. 259-266.
Napiórkowski A. A., Kościół jako Lud Boży i jego eschatologiczny charakter, [w:] Tenże, Homo ecclesiasticus. Szkice z antropologii eklezjologicznej, Kraków 2007, s. 289-302.
Napiórkowski, A. A., Człowiek drogą Kościoła. Loci theologici w myśli Jana Pawła II, w: A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015, wyd. UP JP II, s. 9-19.
Napiórkowski, A. A., Czego oczekuje ponowoczesny świat od Kościoła, w: A. A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015, wyd. UP JP II, s. 213-234.
Napiórkowski, A. A., Inna Europa wobec innego chrześcijaństwa?, w: A. A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015, wyd. UP JP II, s. 249-268.
Napiórkowski, A. A., Walka w Kościele, w: Kościół i dar pokoju, red. M. Chojnacki, J. Morawa, A. Napiórkowski, Kraków 2016, s. 259-280.
Napiórkowski A. A., Kościół w tajemnicy jedności, [w:] Tenże, Jedność konsekrowana, Kraków 2002, s. 130-144.
Napiórkowski A. A., O eklezjalno-sakramentalny wymiar stowarzyszeń i ruchów kościelnych, „Sosnowieckie Studia Teologiczne”, Sosnowiec 1999, t. IV, s. 173-188.
Napiórkowski A. A., Podzielony Kościół, [w:] Tenże, Teologia jedności chrześcijan, Kraków 2011, s. 136-145.
Napiórkowski A. A., Radykalizm wspólnotowego naśladowania Chrystusa (Bekennende Kirche) jako model Kościoła, [w:] Tenże, Dietrich Bonhoeffer i jego wizje Kościoła, Kraków 2004 [WN PAT], s. 39-57.
Napiórkowski A. A., Teologia polska wobec wyznań współczesności, [w:] Kościół w życiu publicznym. Teologia polska i europejska wobec nowych wyzwań, Lublin 2004, t. I, s. 33-64.
Napiórkowski A. A., Wspólnota biskupów a nieomylność nauczania, [w:] Eklezjalny wymiar poznania teologicznego. Materiały z sympozjum, red. T. Dzidek, Kraków 2003, s. 47-69.
Napiórkowski A. A., Wspólnota eklezjalna (Caritas, męczeństwo), [w:] Tenże, Misterium communionis. Eklezjalny paradygmat dziejów zbawienia, Kraków 2006, s. 228-239.
Napiórkowski A. A., Wspólnota eklezjalna (wspólnoty życia konsekrowanego, ruchy i stowarzyszenia), [w:] A. Napiórkowski, Misterium communionis. Eklezjalny paradygmat dziejów zbawienia, Kraków 2006, s. 239-251.
Napiórkowski A. A., Wspólnota eklezjalna (Krzyż, Duch Święty, Trójca Święta), [w:] A. Napiórkowski, Misterium communionis. Eklezjalny paradygmat dziejów zbawienia, Kraków 2006, s. 142-156.
Napiórkowski A. A., Wspólnota eklezjalna (Zmartwychwstanie, wspólnota uczniów i uczennic, Słowo Boże), [w:] Tenże, Misterium communionis. Eklezjalny paradygmat dziejów zbawienia, Kraków 2006, s. 129-142.
Napiórkowski A. A., Wspólnota ludzka, [w:] Tenże, Misterium communionis. Eklezjalny paradygmat zbawienia, Kraków 2006, s. 29-45.
Napiórkowski A. A., Wspólnota religijna, [w:] Tenże, Misterium communionis. Eklezjalny paradygmat zbawienia, Kraków 2006, s. 46-67.
Neuner P., Kościół dziełem Ducha, [w:] Tenże, Podręcznik teologii dogmatycznej. Eklezjologia – nauka o Kościele, Kraków 1995, s. 235-247.
Neuner P., Kościół w zbawczym planie Bożym, [w:] Tenże, Podręcznik teologii dogmatycznej. Eklezjologia – nauka o Kościele, Kraków 1995, s. 287-297.
Neuner P., Struktury Kościoła epoki nowotestamentalnej, [w:] Tenże, Podręcznik teologii dogmatycznej. Eklezjologia – nauka o Kościele, Kraków 1995, s. 321-334.
Neuner P., Świeccy w Kościele, [w:] Tenże, Podręcznik teologii dogmatycznej. Eklezjologia – nauka o Kościele, Kraków 1995, s. 435-448.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: