Projektowanie badań w pedagogice PED-NL>PrBwP-c
Podstawy teoretyczne procesu badawczego: podejście dedukcyjne i indukcyjne.
2. Struktura projektów badawczych na przykładzie analizy artykułów naukowych. Od pomysłu na badania do prezentacji jego wyników.
3. Możliwości przeprowadzenia badań terenowych w ramach praktyk studenckich: zjawiska edukacyjne obserwowane w placówkach oświatowych.
4. Metoda projektu jako droga czynnego uczenia się. Przykłady projektów badawczych realizowanych z dorosłymi oraz dziećmi/uczniami.
5. Podstawowe zasady projektowania edukacyjnego. Kryteria wyboru tematu projektu oraz dobór literatury przedmiotu.
6. Metody, techniki i narzędzia badawcze w projektowaniu.
7. Formy prezentowania rezultatów projektu edukacyjnego – dokumentowanie projektu.
8. Raport badawczy jako wydarzenie kulminacyjne projektu badawczego.
9. Wybór problematyki pracy magisterskiej jako przykład konstruowania projektu badawczego.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W01. posiada pogłębioną wiedzę w zakresie etapów realizacji projektów badawczych
W02 identyfikuje i definiuje zjawiska edukacyjne, będące źródłem problematyki badań
W03 zna zasady pracy metodą projektu
U01, posiada umiejętności potrzebne podczas przygotowywania procesu badawczego
U02 potrafi zgromadzić literaturę przedmiotu związaną z projektem badawczym
U03 doskonali własny warsztat metodologiczny
K01, potrafi współpracować w zespole podczas realizacji projektu badawczego
K02, prezentuje postawę refleksyjnego badacza
Kryteria oceniania
Zaliczenie i egzamin na podstawie ocenionego pozytywnie zespołowego projektu badawczego
Literatura
Buk-Cegiełka E., Elementy dydaktyki akademickiej. Seria A. Metoda projektów w kształceniu studentów pedagogiki wczesnoszkolnej, Lublin 2018.
Chałas K. Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce: w poszukiwaniu strategii edukacyjnych zreformowanej szkoły, Warszawa, 2000.
Creswell, J., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.
Gołebniak B. (red.) Uczenie metodą projektów, Warszawa 2002.
Helm J.H., Katz L. Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa 2003.
Szymański M., O metodzie projektów: z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Wyd. 2 popr., Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: