Chrześcijańskie koncepcje wychowania PED-SL>ChKW-w
Treści kształcenia:
I. Zagadnienia metodologiczne i metateoretyczne:
1. Inspiracja chrześcijańska w wychowaniu i w pedagogice.
2. Pedagogika chrześcijańska: podstawy, rozwój i aktualny stan.
3. Pedagogika katolicka w ujęciu o. Jacka Woronieckiego i Stefana Kunowskiego.
4. Przykłady współczesnych koncepcji pedagogiki religii.
II. Źródła wychowania chrześcijańskiego:
1. Biblijno-teologiczne źródła wychowania chrześcijańskiego.
2. Divini illius Magistri Piusa XI.
3. Gravissimum educationis Soboru Watykańskiego II.
4. Jana Pawła II nauczanie o wychowaniu młodzieży.
III. Wybrane problemy wychowania chrześcijańskiego:
1. Specyfika celów wychowania chrześcijańskiego.
2. Środki stosowane w wychowaniu chrześcijańskim.
IV. Katolickie koncepcje wychowania:
1. Polskie i katolickie ideały i systemy wychowawcze, oraz specyfika współcześnie prowadzonej działalności wychowawczej Kościoła.
2. System prewencyjny Św. Jana Bosco.
3. Elementy systemu wychowania św. Urszuli Ledóchowskiej.
4. Wychowawcza rola wybranych ruchów religijnych Kościoła katolickiego.
W cyklu 2022/2023-Z:
Treści kształcenia: I. Zagadnienia metodologiczne i metateoretyczne: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Treści kształcenia: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Słuchacz zapozna się z pedagogiką chrześcijańską, w szczególności czym ona jest, jakie są jej postawy i jak wygląda jej aktualny stan. W trakcie zajęć zostanie omówione wybrane koncepcje pedagogiczne opracowane w Kościele przez wielu wybitnych pedagogów i wychowawców. Treści kształcenia: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Objaśnia i opisuje wybrane zjawiska, teorie i prądy pedagogiczne.
2. Prezentuje umiejętność charakteryzowania i merytorycznego oceniania pedagogiki chrześcijańskiej.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Samodzielnie poszukuje odpowiedzi dotyczące problemów związanych z wychowaniem w ujęciu chrześcijańskim.
KOMPETENCJE
1. Student zna poziom swojej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie z oceną.
Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności; pozostałe muszą być zaliczone).
Literatura
Literatura podstawowa:
NOWAK M., Pedagogika chrześcijańska: jej podstawy, rozwój i aktualny stan, „Rocznik Pedagogiczny” 27(2004), s. 37-58.
RYNIO A. (red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, Lublin 2007;
Rynio A., Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane, Stalowa Wola 1999;
NOWAK M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 2000;
BAGROWICZ J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000;
MISIASZEK K., Główne idee systemu prewencyjnego Św. Jana Bosko, „Seminare” 1987/1988, s. 37-65;
MATYJAS B., Poglądy i praktyka pedagogiczna św. Jana Bosco, „Wychowawca. Miesięcznik Nauczycieli i Wychowawców Katolickich”, 1995, nr 7-8 (31-32), s. 5-6;
CIAN L., Wychowanie w duchu Księdza Bosco, Warszawa 2001, s. 151-245;
OLBRYCHT K., Zarys systemu wychowania Urszuli Ledóchowskiej, Ząbki 2002; LEDÓCHOWSKA J. – Św. Matka Urszula, Myśli, zachęty, wspomnienia, Lublin 2004.
Literatura uzupełniająca:
PIUS XI, Divini illius Magistri;
SOBÓR WATYKAŃSKI II, Gravissimum educationis;
NOWAK M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 2000, s. 20-34;
BEDNARSKI F. W., Uniwersalizm pedagogiczny o. Jacka Woronieckiego, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” 1959, t. 6, z. 1-2, s. 59-75; WORONIECKI J., Program pedagogiki integralnej, w: tenże, Wychowanie człowieka. Pisma wybrane, Wydawnictwo Znak, Kraków 1961, s. 9-29;
KUNOWSKI S., O potrzebie naukowego wyodrębnienia współczesnej pedagogiki katolickiej, „Katecheta” 1958, nr 4, s. 285-296;
KUNOWSKI S., Teologia a potrzeby pedagogiki katolickiej, „Ateneum Kapłańskie” 51(1959), z. 1-3 (300-302), t. 58, s. 233-245;
KUNOWSKI S., Katechetyka a pedagogika katolicka, „Katecheta” 7(1963), z. 4, s. 157-167; RYNIO A., Wkład Stefana Kunowskiego w rozwój pedagogiki katolickiej, w: M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Lublin 2003, s. 115-126; MILERSKI B., Edukacja a religia. Rys historyczny, w: tenże (red.), Elementy pedagogiki religijnej, Warszawa 1998, s. 59-92;
NOWAK M., Wychowanie religijne w pedagogice katolickiej XX wieku, „Paedagogia Christiana” 2001, z. 1(7), s. 43-69;
SOPOĆKO M., Polskie i katolickie ideały i systemy wychowawcze, w: S. Bross (red.), Katolicka myśl wychowawcza. Pamiętnik II. Studium Katolickiego w Wilnie w dn. 28. VIII. – 1. IX. 1939 r., Poznań 1937, s. 169-198, lub w: A. Rynio (red.), Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane, Stalowa Wola 1999, s. 191-214;
SZPET J., Wychowanie do modlitwy, w: tenże (red.), Katecheza, Rodzina, Parafia i Szkoła, t. 1, Poznań 2003, s. 61-77;
SAKOWICZ E., Edukacja chrześcijańska – wychowaniem do dialogu, w: A. Rynio (red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, Lublin 2007, s. 443-452.
W cyklu 2022/2023-Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Literatura podstawowa: Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Uczestnictwo w wykładach jest nieobowiązkowe. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: