Dydaktyka ogólna PED-SL>Dydog-w
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z zagadnieniami związanymi z podstawowymi pojęciami dydaktycznymi, przyswojenie
metodologii badań dydaktycznych, zapoznanie z aksjologią oraz teleologią wychowawczą, jak również metodami i formami
organizacyjnymi kształcenia, a więc podstawowymi umiejętnościami analizy prawidłowości rządzących procesem nauczania, kształcenia
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1.Uczestnik zna podstawowy zakres tematyczny dydaktyki ogólnej, również podstawy historyczne
głównych prądów i systemów dydaktycznych.
2.Zna relacje i wzajemne powiązania miedzy aksjologią a celami kształcenia3.Cechuje go znajomość podstaw filozoficznych i
psychologicznych dotyczących procesu kształcenia oraz znajomość czynności uczniów i
nauczyciela w procesie kształcenia, tzw. ogniwa procesu dydaktycznego.
Umiejętności
1.W sposób praktyczny zna i potrafi użyć taksonomii celów nauczania (taksonomie dziedziny poznawczej, emocjonalnej i
psychomotorycznej).
2.Nabywa umiejętności klasyfikacji zasad kształcenia jak również
genezy pojęcia zasad kształcenia.
Kompetencje
1.W podstawowym zakresie posiada kompetencję i umiejętność integrowania wiedzy do analizy i zrozumienia zjawisk procesu
dydaktycznego.
Kryteria oceniania
.Egzamin ustny. Egzamin jest zaliczany na koniec semestru i dot. materiału podanego na wykładach. Czas
przeznaczony na egz. 1 os. – 10 min.Osoby nie uczestniczące regularnie w wykładach (powyżej 1 nieobecności w semestrze) są
dodatkowo zobowiązane do zaliczenia
materiału z zakresu wybranych lektur uzupełniających.
Literatura
1.Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001.
2.Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
3.Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
4.Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. Krzysztof Konarzewski.
5.Psychologia ucznia i nauczyciela, red. Stanisław Kowalik.
6.Śliwerski B., Kwieciński Z., Pedagogika, T1., cz. III, T2., cz. II i III., Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: