Edukacja w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej PED-SL>Edwperpres-w
Tematyka przedmiotu podejmuje kwestie związane z edukacją w szeroko pojętej perspektywie resocjalizacyjnej. Omówione zostaną przyczyny niedostosowania społecznego. Studenci będą mogli poznać konteksty i uwarunkowania edukacyjne młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym, nieletnich niedostosowanych społecznie oraz osób skazanych na karę izolacji więziennej, jak również poznają możliwości i ograniczenia prewencyjne w tym zakresie. Przedstawione zostaną koncepcje edukacji i reedukacji oraz działania edukacyjne prowadzone w resocjalizacji i readaptacji społecznej młodzieży niedostosowanej społecznie oraz osób skazanych.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student zna i rozumie konteksty edukacji w perspektywie resocjalizacyjnej
zna i rozumie koncepcje wspierające edukacje w resocjalizacji, zwłaszcza koncepcję pedagogiki towarzyszenia i resocjalizacji twórczej, rozumie terapeutyczny aspekt edukacji osób niedostosowanych społecznie,
potrafi wskazać oraz zastosować narzędzia do diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji, zna różne metody edukacji w resocjalizacji
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową, składa się:
- efekty pracy studenta podczas zajęć;
- obecność na zajęciach
- wyniki egzaminu - egzamin ustny
Literatura
Mółka M, Między inkluzją a ekskluzją w resocjalizacji, Kraków, 2018
Sztuka M, Anachronizm i aktualność, 2013
Kalinowski M, Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, 2003
Pospiszyl K, Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, 1985
Molenda J., Mirosław K., Model pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2021.
Wasiukiewicz-Rogulska M., Edukacja włączająca w Europie – szansa czy utopia?, „Nauczyciel i Szkoła”2019, nr 69.
Czerkawski A.: Wykluczenie edukacyjne niedostosowanych społecznie. „Chowanna” 2012, T. 1.
Bernasiewicz M., Kształcenie osób niedostosowanych społecznie w szkole powszechnej. W: A. Rzymełka Frąckiewicz, T. Wilk (red.), "Edukacja, kultura, sztuka - spoistość a integracja" (S. 52-63), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2016.
Kalaman M., Penitencjarne uwarunkowania edukacji (od alfabetyzacji po kształcenie ustawiczne) więźniów w Polsce,) „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2016, nr 2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: