Historia myśli pedagogicznej PED-SL>HMP-w
Wykład
1. Wychowanie w cywilizacjach starożytnego Wschodu i starożytnej Europy
2. Oświata i wychowanie w epoce średniowiecza
3. Kultura umysłowa epoki renesansu
4. Reformy szkolne w epoce oświecenia
5. Rozwój nowoczesnych systemów edukacyjnych w XIX wieku
6. Oświata i wychowanie w XX wieku
Ćwiczenia
1. Warunki kształtowania się wybranych prądów pedagogicznych.
2. Wybrane zagadnienia myśli pedagogicznej epoki starożytnej, średniowiecza, renesansu, oświecenia i XIX w.
3. Analiza tekstów prezentujących wybrane koncepcje pedagogiczne.
W cyklu 2022/2023-Z:
Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2023/2024-Z:
Treści podjęte na wykładach: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Treści podjęte na wykładach: 1. Wychowanie w cywilizacjach starożytnego Wschodu i starożytnej Europy |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Objaśnia i opisuje wybrane zjawiska, teorie i prądy pedagogiczne.
2. Prezentuje umiejętność charakteryzowania i merytorycznego oceniania różnych środowisk wychowawczych na przestrzeni dziejów.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Samodzielnie poszukuje odpowiedzi dotyczące problemów związane z wychowaniem w ujęciu historycznym.
Kryteria oceniania
Wykład:
1. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin ustny. Egzamin jest zaliczany na koniec semestru i dot. materiału podanego na wykładach. Czas przeznaczony na egz. 1 os. – 10 min.
2. Osoby nie uczestniczące regularnie w wykładach są dodatkowo zobowiązane do zaliczenia materiału z zakresu wybranych lektur uzupełniających.
3. Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności; pozostałe muszą być zaliczone).
Ćwiczenia:
1. Referat, krótki esej.
2. Ćwiczenia praktyczne i aktywizujące.
Obecność na zajęciach (możliwe 1 nieobecność; pozostałe muszą być zaliczone w postaci dodatkowego materiału).
Literatura
Lektury podstawowe:
Krajewski M., Historia wychowania i myśli pedagogicznej. Zarys wykładu, Płock 2006.
Litak S., Historia wychowania, cz. I: Do rewolucji francuskiej, Kraków 2002.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 1, , Gdańsk 2006.
Lektury uzupełniające:
1.Mastalski J., Zarys teorii wychowania, Kraków 2002.
2.Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: 1. Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, tom 2, Wiek XIX i XX. Kraków 2005. Lektury uzupełniające: 1. Mastalski J., Zarys teorii wychowania, Kraków 2002. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Lektury podstawowe: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: