Metodologia badań społecznych PED-SL>MBS-w
1. Metodologia badań w naukach społecznych.
2. Neopozytywistyczny paradygmat badań w naukach społecznych.
3. Hermeneutyka i podejście holistyczne w badaniach społecznych.
4. Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych. Paradygmaty badań empirycznych.
5. Konceptualizacja badań społecznych, formułowanie celu i definiowanie przedmiotu badań.
6. Problematyka badawcza i dobór literatury przedmiotu w badaniach społecznych.
7. Problemy i hipotezy w badaniach społecznych.
8. Zmienne i wskaźniki w badaniach społecznych.
9. Metody, techniki i narzędzia badań społecznych.
10. Planowanie, organizacja i realizacja badań społecznych.
11.Analiza wyników badań społecznych - opis, prezentacja i wyjaśnianie.
12.Zastosowanie metodologii badań źródłowych w naukach społecznych.
13. Błędy etyczne i techniczne w badaniach naukowych.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna i definiuje podstawowe zagadnienia metodologii badań społecznych.
2. Student dostrzega i rozumie powiązania pomiędzy światem teorii a światem empirii.
3. Student zna i rozumie podstawowe typy badań w naukach społecznych.
Umiejętności:
1. Student swobodnie posługuje się terminologią z zakresu badań społecznych.
2. Student potrafi dobrać metody i techniki do konkretnego problemu badawczego.
3. Student potrafi dobrać lub samodzielnie skonstruować narzędzia badawcze.
Kompetencje:
1. Student postępuje zgodnie z zasadami etyki naukowej.
3. Student krytycznie podchodzi do narzędzi i źródeł wiedzy teoretycznej.
Kryteria oceniania
1. Kolokwium
2. Praca koncepcyjna
3. Egzamin
3. Obecność na zajęciach (1 nieobecność usprawiedliwiona, każda kolejna musi być zaliczona; nie można przekroczyć pułapu 50% nieobecności).
Literatura
Lektury podstawowe:
Babbie E., Badanie społeczne w praktyce, Warszawa 2017.
Nachmias D., Frankfort-Nachmias Ch., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Lektury uzupełniające:
Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa 2011.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Urbaniak-Zając D., Kos E., Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: