Metodyka pracy pedagoga PED-SL>MetPP-w
1. Podstawowe pojęcia z zakresu metodyki pracy pedagogicznej
2. Metodologia pracy pedagoga w szkole i instytucjach wychowawczych
3. Formy, metody i techniki oddziaływań wychowawczych
4. Opiekuńczo-wychowawcza działalność szkoły, świetlic wychowawczych, ośrodków wsparcia
5. Rozpoznawanie, diagnozowanie i terapia w ramach działań wychowawczych
6. Psychologiczne i pedagogiczne aspekty pracy pedagoga
7. Aksjologiczne podstawy działań wychowawczych
8. Prawne aspekty udzielania pomocy wychowawczej w szkole i instytucjach wychowawczych
9. Współpraca pedagoga szkolnego z rodziną
10. Planowanie oddziaływań wychowawczych, praca indywidualna i z grupą
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student zna podstawowe teorie dotyczące metodyki pedagogicznej. Wie w jaki sposób projektować i organizować oddziaływania wychowawcze.
2. Student posiada usystematyzowaną wiedzę zakresu psychologicznych i pedagogicznych aspektów oddziaływań wychowawczych w środowisku szkolnym i innych instytucjach wychowawczych.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student potrafi zaprojektować i zrealizować projekty związane z wychowaniem, wsparciem pedagogicznym osób indywidualnych i grup dzieci i młodzieży oraz osób starszych.
2. Student potrafi posługiwać się odpowiednimi metodami oddziaływań na dzieci, młodzież i dorosłych dla realizacji projektów wychowawczych dla dzieci i młodzieży.
KOMPETENCJE
1. Student ma świadomość ważności oddziaływań wychowawczych
2. Student jest zdolny współpracować w interdyscyplinarnych zespołach zajmujących się opieką i wychowaniem dzieci, młodzieży i osób starszych.
Kryteria oceniania
Obecność wraz z godną postawa studenta
Aktywność na zajęciach; udział w dyskusji, dialog interpersonalny
(możliwe 2 nieobecności; pozostałe muszą być zaliczone, jednak liczba nieobecności nie może przekroczyć 50% wszystkich godzin, bowiem w takim przypadku Student zostaje skreślony z listy.
1. Praca koncepcyjna
2. Zaliczenie z oceną
Literatura
Lektury podstawowe:
Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej w rodzinach i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2003
Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo- wychowawczej-wybrane zagadnienia, Opole, 2016.
Skorek E.M. (2005). Terapia pedagogiczna, Kraków: Wyd. Impuls. Tom. 1-2.
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 zmieniające rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach ( Dz. U. z 2022r.,poz1593)
- oraz w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli( Dz. U.z 2022r., poz.1769)
oraz Rozporządzenie MEN z dnia 22 lipca r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno- pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych( Dz.U.z 2022r.poz 1610)
Lektury uzupełniające:
Dąbrowski Z., Wprowadzenie do metodyki opieki i wychowania w domu dziecka, Warszawa 1995
Matyjas B. (red.), Formy pomocy dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, T. I i II, Kielce 2002
Sałasiński M. Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP Warszawa 2003
Budziak E, Kantowicz E., Koncepcje i praktyka współpracy pedagoga szkolnego ze środowiskiem lokalnym. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2014 nr 7, s. 3 – 9.
Walczak D. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna a szkoła. „Życie Szkoły” 2003 nr 1, s. 54 – 55.
Zieja Z., Poradnik metodyczny dla wychowawców, Jelenia Góra 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: