Negocjacje i mediacje w pracy pedagoga PED-SL>NegiMedpp-w
Studenci uczestniczący w zajęciach poznają podstawowe zagadnienia związane z procesem mediacji,
w tym mediacjami prowadzonymi w środowisku szkolnym:
- Przyswojenie podstawowych wiadomości teoretycznych z zakresu mediacji, w tym mediacji prowadzonych w środowisku szkolnym, m.in. pojęcie mediacji, zasady mediacji, rola i zadania mediatora, etapy mediacji;
- Kształcenie umiejętności wykorzystywania podstawowych wiadomości z zakresu prowadzenia mediacji, w tym mediacji w środowisku szkolnym jako sposobu porozumiewania się stron będących w konflikcie;
- Rozwijanie świadomości w zakresie własnej wiedzy i umiejętności profesjonalnych oraz możliwości i ograniczeń w tym zakresie.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma podstawową wiedzę na temat procesu mediacji, obejmującą znajomość zasad mediacji, roli i zadań mediatora, etapów mediacji;
Rozumie, co stanowi istotę konfliktów interpersonalnych, w tym konfliktów w środowisku szkolnym;
Ma pogłębioną wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego oraz uwarunkowań skutecznego porozumiewania się, w tym technik efektywnej komunikacji interpersonalnej;
Zna środowiska i sytuacje, w których mediacja znajduje zastosowanie;
Ma podstawową wiedzę na temat uczestników procesu mediacji;
Zna specyfikę mediacji w środowisku szkolnym oraz uwarunkowania jej skuteczności.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- praca z tekstem
- burza mózgów
- dzielenie się doświadczeniami
- dyskusja
- studium przypadku
Metody weryfikacji efektów uczestnictwa w zajęciach: test sprawdzający na zakończenie zajęć.
Literatura
Podstawowa:
Deutsch, M., Coleman, P.T. (2005). Rozwiązywanie konfliktów. Kraków:
Wydawnictwo UJ.
Duda, A.K., Skrzypek, W., Mróz, A., Koperna, P., Sobieszczańska, K., ZawiszaWilk, E. (2019). Mediacje rówieśnicze w praktyce szkolnej: implikacje
i rekomendacje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Gmurzyńska, E., Morek, R. (red.). (2018). Mediacje. Teoria i praktyka.
Warszawa: Wolters Kluwer.
Lewicka, A. (red.). (2008). Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik
metodyczny. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Lieberman, D.J. (2004). Sztuka rozwiązywania konfliktów: jak porozumieć się
w każdej sytuacji. Gdańsk: GWP.
Moore, Ch.W. (2016). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów.
Warszawa: Wolters Kluwer.
Zienkiewicz, A. (2007). Studium mediacji. Od teorii ku praktyce. Warszawa:
Difin.
Dodatkowa:
Bobrowicz, M. (2008). Mediacja. Jestem za. Warszawa: Wolters Kluwer.
Chełpa, S., Witkowski, T. (2015). Psychologia konfliktów. Wrocław:
Wydawnictwo Bez Maski.
Duda, A.K. (2019). Materiały dla uczniów – kandydatów na mediatorów
rówieśniczych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Stewart, J. (red.). (2020). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji
interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: