Pedagogika opiekuńcza PED-SL>PedOp-w
Treści kształcenia:
1. Specyfika pedagogiki opiekuńczej jako dyscypliny naukowej.
2. Wychowawczy i socjalny charakter opieki międzyludzkiej.
3. Aspekty i kategorie opieki międzyludzkiej.
4. Struktura opieki (potrzeby podopiecznych i ich rozpoznawanie.
5. Postawy opiekuńcze i opiekuńczo-wychowawcze. Czynności opiekuńcze i pomocowe. Atmosfera opieki).
6. Podstawy aksjologiczne opieki i jej podstawowe funkcje.
7. Relacje międzyludzkie w procesie opieki (opiekun - podopieczny).
8. Formy i metody opieki międzyludzkiej.
9. Podstawowe zasady sprawowania opieki. Planowanie działalności w placówkach opiekuńczo - wychowawczych.
W cyklu 2022/2023-Z:
1. Specyfika pedagogiki opiekuńczej jako dyscypliny naukowej. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Treści kształcenia: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Treści kształcenia: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. student ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i opieki; posiada wiedzę na temat przedmiotu, zakresu i terminologii w obszarze pedagogiki opiekuńczej;
2. ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki; ma wiedzę na temat interdyscyplinarnego charakteru pedagogiki opiekuńczej;
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności; posiada umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej;
2. posiada praktyczne umiejętności posługiwania się narzędziami mierzenia jakości pracy placówki opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej formułowania wniosków uogólniających i ewaluacyjnych w każdym z badanych obszarów;
KOMPETENCJE
1. Student zna poziom swojej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład tradycyjny
2. Prezentacja multimedialna
3. Dyskusja
Literatura
Literatura podstawowa: Z. Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Część l i 2, Olsztyn 2006; Z. Dąbrowski, F. Kulpiński, Pedagogika opiekuńcza - historia, teoria, terminologia, Olsztyn 2000; E. Hajduk, B. Hajduk, Pomoc i opieka - różne postacie, Kraków 200l; S. Lis, Proces socjalizacji dziecka w środowisku pozarodzinnym, Warszawa 1992, D. Marzec, Opieka nad dzieckiem w dobie przemian społecznych, Wrocław 1999;
Literatura uzupełniająca: J. Żebrowski (red.), Pedagogika opiekuńcza w okresie demokratycznych przemian, Gdańsk 1998; A. Olubiński (red.), Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001; I. Krasiejko, M. Ciczkowska - Giedziun (red.), Praca socjalno - wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Warszawa 2016.
W cyklu 2023/2024-Z:
Literatura podstawowa: Z. Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Część l i 2, Olsztyn 2006; Z. Dąbrowski, F. Kulpiński, Pedagogika opiekuńcza - historia, teoria, terminologia, Olsztyn 2000; E. Hajduk, B. Hajduk, Pomoc i opieka - różne postacie, Kraków 200l; S. Lis, Proces socjalizacji dziecka w środowisku pozarodzinnym, Warszawa 1992, D. Marzec, Opieka nad dzieckiem w dobie przemian społecznych, Wrocław 1999; |
W cyklu 2024/2025-Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: