Pedagogika starzenia się i umierania PED-SL>PedStiUm-c
1. Kompetencje komunikacyjne osób wspomagających starszych.
2. Sposoby dialogu z osobą starszą.
3. Metody wsparcia osób starszych.
4. Pomoc w sformułowaniu celów życiowych osób starszych
W cyklu 2023/2024-L:
1. Kompetencje komunikacyjne osób wspomagających starszych. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student orientuje się i rozpoznaje podstawowe współczesne problemy osób starszych.
2. Student zna sposoby i środki pomocy osób starszych.
3. Student nazywa i objaśnia zjawiska dotyczące dysfunkcji i kryzysów osób starszych.
UMIEJĘTNOŚCI
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student potrafi wspierać osobę starszą w jej dysfunkcjach.
2. Student potrafi analizować i odkrywać potrzeby osób starszych.
3. Student potrafi wdrażać podstawowe środki pomocowe dla osób starszych.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student w sposób profesjonalny podchodzi do problemów konkretnych osób starszych.
2. Student w sposób kreatywny angażuje się w akcje na rzecz przeciwdziałania marginalizacji osób starszych.
3. Student jest zdeterminowany do pracy na rzecz pomocy osobom starszym.
Kryteria oceniania
Wiedza: 1. referat
Umiejętności: 2. ćwiczenia praktyczne
Kompetencje: 3. czynny udział w dyskusji
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004.
2. Straś-Romanowska M., Późna dorosłość. Wiek starzenia się, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. B. Harwas-Napierała B., J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 263–292.
3. Tchorzewski A.M., Starość, jej sens i znaczenie w procesie wychowania i rozwoju człowieka, [w:] Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, red. M. Kuchcińska M., Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2004, s. 97–101.
Lektury uzupełniające:
1. Moritz M., Trening umysłu jako forma utrzymania aktywności intelektualnej ludzi starych, [w:] Starość
i osobowość, red. K. Obuchowski, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2002; 113–145.
2. Pawłowska R.,Samotność człowieka — rozważania teoretyczne, [w:] Pedagogika człowieka samotnego, red. R. Pawłowska, E. Jundził , Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Humanistycznej, Gdańsk 2000; 15–42.
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
Metody i narzędzia dydaktyczne: 1. Wykład. 2. Praca z tekstem. 3. Prezentacje. 4. Metoda problemowa. 5. Projekt. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: