Pedagogika czasu wolnego PED-SL>Pedczw-w
1. Pojęcie czasu wolnego, definicje, cele, formy i funkcje.
2. Pedagogika czasu wolnego w naukach pedagogicznych.
3. Metody badawcze w pedagogice czasu wolnego.
4. Wychowanie do czasu wolnego – cele i zadania.
5. Środowiskowe aspekty spędzania czasu wolnego.
6. Rewalidacja w czasie wolnym.
7. Planowanie pracy w czasie wolnym.
8. Czas wolny dziecka z niepełnosprawnością.
9. Niewłaściwe sposoby spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież ich wpływ na funkcjonowanie. Przemoc w czasie wolnym.
10. Wychowawcze aspekty zabawy.
11. Instytucje realizujące zadania związane z czasem wolnym.
12. Instytucje pozaszkolnego wsparcia rozwoju dziecka.
13. Nowe technologie a czas wolny.
14. Animacja czasu wolnego.
15. Przygotowanie konspektów dotyczących różnych aktywności w czasie wolnym.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Charakteryzuje wybrane definicje czasu wolnego.
2. Formułuje miejsce pedagogiki czasu wolnego w pedagogice.
3. Objaśnia formy i metody pracy z dziećmi w czasie wolnym.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne zachodzące w grupie dzieci i młodzieży.
2. Analizuje przykłady, konstruuje plany dotyczące form spędzania czasu wolnego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania.
2. Widzi znaczenie pedagogiki dla wspierania wychowawczych sposobów spędzania czasu wolnego.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład problemowy.
2. Prezentacja multimedialna.
3. Praca indywidualna i grupowa.
4. Omówienie tematu.
5. Analiza przypadku.
6. Analiza literatury.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Kolokwium pisemne sprawdzające.
2. Przygotowanie konspektu zajęć w czasie wolnym.
Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności; pozostałe muszą być zaliczone).
Literatura
Lektury podstawowe:
M. Walczak, Wychowanie do wolnego czasu, Zielona Góra 1994.
J. Pięta, Pedagogika czasu wolnego, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2004.
D. R. Tauber, Pedagogika czasu wolnego, Zarys problematyki, WSHiG, Poznań 2002.
Lektury uzupełniające:
A. Kamiński, Czas wolny i jego problematyka społeczno-wychowawcza, Wrocław 1965.
L. Lebioda, Czas wolny, Wychowawca 2004, nr 7 – 8.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: