Pedagogika specjalna PED-SL>Pedspec-c
Na w/w kursie studenci zapoznają się z elementarnymi narzędziami którymi posługują się pedagodzy, z akcentem na możliwie jak najpełniejsze wykorzystanie dokumentacji:
z poradni pedagogicznej, opisu wykonanego testu na inteligencję, opinii pedagogicznych, opisu dysfunkcji który to opis sporządzają specjaliści (np. logopeda, psycholog, pediatra, etc). Będą również poruszane bardzo precyzyjnie najczęściej występujące zaburzenia, oraz omówimy stopnie niepełnosprawności, funkcjonowanie takich osób, oraz jak wygląda edukacja tych osób.
Poruszany też będzie aspekt udogodnień, pomocy instytucjonalnej, a także szeroko rozumianej rehabilitacji w/w osób.
W cyklu 2022/2023-Z:
Na w/w kursie studenci zapoznają się z elementarnymi narzędziami, którymi posługują się pedagodzy, z akcentem na możliwie, jak najpełniejsze wykorzystanie dokumentacji: z poradni psychologiczno- pedagogicznej, opisu wykonanego testu na inteligencję, opisu dysfunkcji/ zaburzeń rozwojowych/niepełnosprawności sporządzanego przez specjalistów (np. logopeda, psycholog, pediatra, etc). Podczas zajęć studenci nabędą wiedzę w zakresie najczęściej występujących niepełnosprawności/zaburzeń. Studenci będą potrafili wyróżnić i omówić stopnie i rodzaje niepełnosprawności, funkcjonowanie osób z konkretnymi niepełnosprawnościami, system edukacji i możliwości zatrudniania. Studenci nabędą kompetencje w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnościami w obszarze możliwości udogodnień, pomocy instytucjonalnej, a także szeroko rozumianej rehabilitacji. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Na w/w kursie studenci zapoznają się z elementarnymi narzędziami, którymi posługują się pedagodzy, z akcentem na możliwie, jak najpełniejsze wykorzystanie dokumentacji: z poradni psychologiczno- pedagogicznej, opisu wykonanego testu na inteligencję, opisu dysfunkcji/ zaburzeń rozwojowych/niepełnosprawności sporządzanego przez specjalistów (np. logopeda, psycholog, pediatra, etc). Podczas zajęć studenci nabędą wiedzę w zakresie najczęściej występujących niepełnosprawności/zaburzeń. Studenci będą potrafili wyróżnić i omówić stopnie i rodzaje niepełnosprawności, funkcjonowanie osób z konkretnymi niepełnosprawnościami, system edukacji i możliwości zatrudniania. Studenci nabędą kompetencje w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnościami w obszarze możliwości udogodnień, pomocy instytucjonalnej, a także szeroko rozumianej rehabilitacji. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza.
Studenci powinni umieć scharakteryzować czym jest, czym się zajmuje pedagogika specjalna, jej subdyscypliny, oraz znać dokumentacje używaną w całym procesie pomocy osobą z niepełnosprawnością.
Umiejętności.
- odczytywanie ze zrozumieniem orzeczeń, opinii, z placówek specjalistycznych
- wyciągnie wniosków z dokumentacji, wywiadu, badań psychologiczno - pedagogicznych.
- możliwie jak najpełniejsze wejście w relacje pedagogiczną z osobą niepełnosprawną.
Kompetycje.
Studenci powinni swobodnie wymienić i scharakteryzować rodzaje niepełnosprawności, rodzaj najczęstszych zaburzeń, chorób stanowiących o dysfunkcjach, sprzężeniach, a także możliwościach pomocy, rehabilitacji, wsparcia instytucjonalnego.
Kryteria oceniania
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.
Na zajęciach posługujemy sie prezentacjami, podejmujemy dyskusje, oglądamy filmy edukacyjne.
Istotne będzie czynne uczestnictwo w zajęciach. Na zaliczenie przedmiotu nalży zaliczyć test z około 20 pytań.
Literatura
- "Pedagogika specjalna. Zarys tematyki"
Krupa Bożena , Sowa Józef, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE 2021
- "Pedagogika specjalna", Zofia Sękowska, PWN, 1985
- Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki 1 i 2, Smith Deborah Deutsch. PWN 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: