Pedagogika specjalna PED-SL>Pedspec-w
1.Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego.
2.Zapoznanie z podstawowymi aspektami pracy rewalidacyjnej z dziećmi niepełnosprawnymi.
3.Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością.
W cyklu 2022/2023-Z:
1.Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1.Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej jako dyscypliny naukowej, jej miejsca w systemie nauk humanistyczno – społecznych oraz o tradycyjnych i współczesnych kierunkach rozwoju myśli o wychowaniu i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.
2. Ma elementarną wiedzę na temat prawidłowości dotyczących możliwości jak i ograniczeń rozwoju osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, ich adaptacji społecznej oraz trudności w tym zakresie.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizy i interpretacji zagadnień związanych z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością w różnych dziedzinach życia społecznego (płaszczyzna rehabilitacyjna, edukacyjna, zawodowa, kulturalna, itp.)
UMIEJĘTNOŚCI:
1.Ma przekonanie o potrzebie włączania się w działania na rzecz integracji społecznej osób z niepełnosprawnością; podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji zadań zespołowych
2.Posiada umiejętność spójnego, precyzyjnego i rozbudowanego wypowiadania się w mowie i piśmie oraz formułowania konstruktywnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień z pedagogiki specjalnej, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych
KOMPETENCJE:
1.Student potrafi postępować w sposób profesjonalny i przestrzegający zasad etyki zawodowej, poszukując optymalnych rozwiązań i możliwości stymulowania rozwoju jednostki z niepełnosprawnością oraz zapobiegania pogłębianiu się deficytów, uwzględniając kontekst kulturowy ich działań.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Praca pisemna –koncepcyjna- case stady
Literatura
Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna, Poznań, 2010, Wyd. Naukowe UAM.
Obuchowska I.: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa, 1999, WSiP.
Pilecki J., Olszewski S. (red) : Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków 1999, wyd. AP
Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776)
Kirenko J., Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Lublin 2007, Wyd UMCS
Lektury uzupełniające:
Hulek A. (red.): Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa, 1977, PWN.
Olechnowicz H.(red): Opowieści terapeutów, Warszawa 1997, WSiP
Rzeźnicka-Krupa J., Niepełnosprawność i świat społeczny, Kraków 2009, wyd Impuls
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: