Podstawy antropologii PED-SL>PodAnt-c
1) Źródła europejskiej antropologii
2) Najważniejsze greckie koncepcje człowieka: Platon i Arystoteles
3) Antropologia świętego Tomasza z Akwinu
4) Wybrane nowożytne koncepcje człowieka: Kartezjusz i Pascal
5) Podstawy personalizmu chrześcijańskiego
6) Współczesne antropologie – możliwości i problemy
7) Tischnerowska koncepcja człowieka i jej implikacje pedagogiczne
W cyklu 2024/2025-L:
Program zajęć obejmuje źródła europejskiej antropologii oraz najważniejsze greckie koncepcje człowieka, w tym te przedstawione przez Platona i Arystotelesa. Studenci będą zgłębiać antropologię świętego Tomasza z Akwinu oraz wybrane nowożytne koncepcje człowieka, takie jak te proponowane przez Kartezjusza i Pascala. Kurs obejmuje również podstawy personalizmu chrześcijańskiego oraz współczesne antropologie, ich możliwości i problemy. Na koniec omówiona zostanie koncepcja człowieka według Tischnera oraz jej implikacje pedagogiczne. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
PlpK_W08 Student tłumaczy i wyjaśnia w uporządkowany sposób wiedzę na temat antropologicznych podstaw kształcenia i wychowania oraz pracy w obszarze resocjalizacji w zakresie socjoterapii lub opieki wychowawczej w zakresie terapii pedagogicznej P6S_WG
Umiejętności:
P1pK_05 Student potrafi organizować prace w zespole pełniąc różne role; przyjmuje i wyznacza zadania, podejmuje działania organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i wdrażaniem profesjonalnych działań P6S_UO
P1pK_07 Student potrafi używać języka specjalistycznego z obszaru antropologii i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny ze specjalistami, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów P6S_UK
PlpK_U08 Student formułuje oraz prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów P6S_UK P6S_UW
Kompetencje społeczne:
P1pK_K05 Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki P6S_KR P6S_KK.
Kryteria oceniania
W_1 Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności argumentacyjne zdobyte w czasie ćwiczeń. Kolokwium odbędzie się w czasie ostatnich zajęć.
W_2 Aktywny udział w dyskusjach prowadzonych w czasie ćwiczeń oraz w pracy wyznaczonej przez prowadzącego – oceniane na bieżąco.
Literatura
Lektury podstawowe:
1.G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, tłum. A. Węgrzecki, L. Kusak, Kraków: WAM, s. 9-13; Sofokles, Antygona, wiersze 320-340, https://wolnelektury. pl/katalog/lektura/antygona.html; Psalm 8 w: Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, Pallottinum: Poznań 2007, s. 669.
2.Platon, Fedon (fragmenty), Faidros (fragmenty), Timaios (fragment), w: M. Jędraszewski, Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 1991, s. 160-168. Arystoteles, O duszy (fragmenty), w: K. Leśniak, Arystoteles, Warszawa: Wiedza Powszechna 1965, s. 131-143.
3.Św. Tomasz, Traktat o człowieku, przeł. i oprac. S. Swieżawski, Kęty 1998, Kwestia 75, Artykuł 1, s. 23- w: M. Jędraszewski, Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 1991, s. 174-181; S. Swieżawski, Święty Tomasz na nowo odczytany, Kraków: Znak 1983, s. 114-123.
4.Kartezjusz, Rozprawa o metodzie (fragmenty), Namiętności duszy (fragmenty), Medytacje o pierwszej filozofii (fragmenty), w: M. Jędraszewski, Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 1991, s. 181-188. A. Siemianowski, Blaise’a Pascala dramatyczne myślenie o człowieku, „Filo-Sofija” 9, 2009, s. 29-56.
5.R. Spaemann, Osoby. O różnicy między czymś a kimś, tłum. J. Merecki, Warszawa: Oficyna Naukowa 2001, s. 3-43.
6.Ch. Delsol, Czym jest człowiek? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, tłum. M. Kowalska, Kraków: Znak 2011, s. 9-15; Ch. Delsol, Esej o człowieku późnej nowoczesności, tłum. M Kowalska, Kraków: Znak 2003, s. 33-39; Ch. Delsol, Kamienie węgielne. Na czym nam zależy, Kraków: Znak 2018, s. 104-117.
7.J. Tischner, Z problematyki wychowania chrześcijańskiego, „Znak” 149, 1966, s. 1334-1345.
Lektury uzupełniające:
1.J. Tischner, O człowieku: wybór pism filozoficznych, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossoliń-skich 2013.
2.J. Tischner, Etyka wartości i nadziei, w: J. Tischner, J. A. Kłoczowski, Wobec wartości, Poznań: W drodze 2001, s. 7-132.
3.M. Hołda, Antropologia minimalna i świadectwo. Józefa Tischnera filozofia wychowania, „Paedagogia Christiana 1/41, 2018, s. 117-130.
W cyklu 2024/2025-L:
1.G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, tłum. A. Węgrzecki, L. Kusak, Kraków: WAM, s. 9-13; Sofokles, Antygona, wiersze 320-340, https://wolnelektury. pl/katalog/lektura/antygona.html; Psalm 8 w: Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, Pallottinum: Poznań 2007, s. 669. 2.Platon, Fedon (fragmenty), Faidros (fragmenty), Timaios (fragment), w: M. Jędraszewski, Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 1991, s. 160-168. Arystoteles, O duszy (fragmenty), w: K. Leśniak, Arystoteles, Warszawa: Wiedza Powszechna 1965, s. 131-143. 3.Św. Tomasz, Traktat o człowieku, przeł. i oprac. S. Swieżawski, Kęty 1998, Kwestia 75, Artykuł 1, s. 23- w: M. Jędraszewski, Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 1991, s. 174-181; S. Swieżawski, Święty Tomasz na nowo odczytany, Kraków: Znak 1983, s. 114-123. 4.Kartezjusz, Rozprawa o metodzie (fragmenty), Namiętności duszy (fragmenty), Medytacje o pierwszej filozofii (fragmenty), w: M. Jędraszewski, Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 1991, s. 181-188. A. Siemianowski, Blaise’a Pascala dramatyczne myślenie o człowieku, „Filo-Sofija” 9, 2009, s. 29-56. 5.R. Spaemann, Osoby. O różnicy między czymś a kimś, tłum. J. Merecki, Warszawa: Oficyna Naukowa 2001, s. 3-43. 6.Ch. Delsol, Czym jest człowiek? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, tłum. M. Kowalska, Kraków: Znak 2011, s. 9-15; Ch. Delsol, Esej o człowieku późnej nowoczesności, tłum. M Kowalska, Kraków: Znak 2003, s. 33-39; Ch. Delsol, Kamienie węgielne. Na czym nam zależy, Kraków: Znak 2018, s. 104-117. 7.J. Tischner, Z problematyki wychowania chrześcijańskiego, „Znak” 149, 1966, s. 1334-1345. |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-L:
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności usprawiedliwionych student zobowiązany jest do zaliczenia, w ramach konsultacji dydaktycznych, lektur omawianych w czasie ćwiczeń, w których nie uczestniczył. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: