Podstawy antropologii PED-SL>PodAnt-w
Treści merytoryczne:
1) antropologia filozoficzna a antropologie: przyrodnicza, kulturowa, teologiczna: przedmiot, metody, cele.
2) orientacje i kierunki w dziejach antropologii: starożytna antropologia kosmocentryczna, antropologia teocentryczna starożytności chrześcijańskiej i średniowiecza, antropocentryzm nowożytny; redukcjonizm pozytywistyczny i formy jego przezwyciężeń w naukach humanistycznych.
3) Geneza antropologii personalistycznej i jej spór z funkcjonalistyczno-przyrodniczą koncepcją osoby.
4) Metafizyczna filozofia człowieka na miarę naszych czasów – ks. Józef Tischner.
W cyklu 2022/2023-L:
1. Antropologia jako dyscyplina. |
W cyklu 2023/2024-L:
1. Antropologia jako dyscyplina. |
W cyklu 2024/2025-L:
1. Antropologia jako dyscyplina. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
P1pk_W01 - Student wyjaśnia i definiuje elementarną terminologię stosowaną w rozmaitych antropologiach oraz na poziomie podstawowym opisuje jej zastosowanie w pedagogice - P6SWG
PlpK_W02 - Student tłumaczy w uporządkowany sposób wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju antropologii, jej nurtach i systemach filozoficznych, opisuje ich historyczne i kulturowe uwarunkowania - P6S_WK
Umiejętności:
PlpK_U08 Student formułuje oraz prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów P6S_UK P6S_UW
Kompetencje społeczne:
PlpK_K0l Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest wrażliwy i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia dla dobra podopiecznych P6S_KK P6S_KO
P1pK_K06 Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych P6S_KR
Kryteria oceniania
Egzamin ustny na zakończenie semestru (cyklu wykładowego). Obecność obowiązkowa na wykładzie.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1) Haeffner G., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, tłum. W. Szymona OP, Kraków 2006.
2) J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, wyb. i opr. W. Bonowicz, Kraków 2005, s. 145-158; 334-341.
Literatura uzupełniająca:
3) J. Jagiełło, Spory o naturę człowieka, Kielce 2016, s. 171_200; 277-297.
4) D. Wajsprych, Pedagogia agatologiczna. Studium hermeneutyczno-krytyczne projektu etycznego Józefa Tischnera, Toruń-Olszytyn 2011.
W cyklu 2022/2023-L:
Barnard A., Antropologia, PIW, Warszawa 2006. |
W cyklu 2023/2024-L:
Barnard A., Antropologia, PIW, Warszawa 2006. |
W cyklu 2024/2025-L:
Barnard A., Antropologia, PIW, Warszawa 2006. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: