Poradnictwo pedagogiczne PED-SL>PorPed-w
1. Przedmiot i cele poradnictwa pedagogicznego w aspekcie personalizmu chrześcijańskiego.
2. Poradnictwo jako proces. Istota pracy nad sobą. Kompetencje doradcy zawodowego
3. Podstawowe aspekty udzielania pomocy: zasady, formy, metody i strategie poradnictwa
4. Komunikacja w poradnictwie pedagogicznym. Dialog , empatia priorytetem poradnictwa pedagogicznego.
5. Poradnictwo zawodowe w szkole.
6. Nowe metody i formy poradnictwa.
7. Podstawowe aspekty udzielania pomocy: zasady, formy, metody i strategie poradnictwa.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu terapii pedagogicznej (P1pK_W01).
2. Wyjaśnia cele funkcjonowania oraz działalności instytucji realizujących poradnictwo pedagogiczne (P1pK_W06).
UMIEJĘTNOŚCI
1. Obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne, działalność szkoły w zakresie poradnictwa pedagogicznego i zawodowego (P1pK_U01).
2. Organizuje pracę w grupie prezentując przykłady instytucji wykorzystujących poradnictwo pedagogiczne (P1pK_U05).
KOMPETENCJE
1. Odznacza się zaangażowaniem w projektowaniu działań pedagogicznych, dyskusji m.in. o kompetencjach komunikacyjnych w poradnictwie (P1pK_K02).
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Metoda dialogowa
2. Praca indywidualna i grupowa
3. Praca z tekstem.
4. Dyskusja
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:.
1. Godna postawa studenta; obecność i aktywny udział w zajęciach.
2. Praca w grupach (możliwa prezentacja multimedialna) przedstawiająca instytucje, w których ma miejsce poradnictwo pedagogiczne.
3. Aktywny udział w dyskusji związanej z kompetencjami komunikacyjnymi.
4. Indywidualna praca z tekstem
5. Egzamin ustny.
Obecność na zajęciach (możliwa jedna nieobecności; pozostałe muszą być zaliczone. Wyjątkiem jest usprawiedliwienie lekarskie)
Literatura
Lektury podstawowe:
M. Dziewiecki, Komunikacja wychowawcza
B. Skałbania, Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków 2009
A. Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa 2005.
M.Śnieżyński, Sztuka dialogu, Kraków 2005
Lektury uzupełniające:
J. W. Dawid O duszy nauczycielstwa, Warszawa 1984
E. Kennedy, S. Charles, Jak pomagać dobrą radą. Kraków 2004.
S. Morgatroyd (red)Poradnictwo i pomoc, Warszawa 2000
K.Wojtyła, Osoba i czyn, Lublin 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: