Socjologia wychowania PED-SL>SocWyc-c
Analizowane podczas ćwiczeń tematy (bazując na wskazanej literaturze):
1. Nadużywanie internetu przez dzieci i młodzież, problem uzależnienia
2. Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji i procesach wychowawczych.
3. Specyficzne problemy i wyzwania dzieciństwa w XXI wieku.
4. Znaczenie sąsiedztwa w procesach wychowawczych.
5. Znaczenie subkultur i post - subkultur w procesach wychowawczych.
W cyklu 2022/2023-L:
1. Nadużywanie internetu przez dzieci i młodzież, problem uzależnienia 2. Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji i procesach wychowawczych. 3. Specyficzne problemy i wyzwania dzieciństwa w XXI wieku. 4. Znaczenie sąsiedztwa w procesach wychowawczych. 5. Znaczenie subkultur i post - subkultur w procesach wychowawczych. |
W cyklu 2023/2024-L:
1. Nadużywanie internetu przez dzieci i młodzież, problem uzależnienia 2. Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji i procesach wychowawczych. 3. Specyficzne problemy i wyzwania dzieciństwa w XXI wieku. 4. Znaczenie sąsiedztwa w procesach wychowawczych. 5. Znaczenie subkultur i post - subkultur w procesach wychowawczych. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Charakteryzuje najwążniejsze problemy wychowawcze
2. Charakteryzuje znaczenie środowisk wychowawczych oraz instytucji w procesach wychowawczych.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Potrafi dostrzec, nazwać, a także prognozować główne problemy wychowawcze oraz ich przyczyny.
KOMPETENCJE:
1. Ma świadomość odpowiedzialności jaka na nim spoczywa przygotowując się do roli pedagoga w obliczu zróżnicowanych wyzwań wychowawczych występujących w XXI wieku.
Kryteria oceniania
Prezentacje
Analizy artykułów naukowych
Dyskusje
Praca zespołowa
Literatura
1. Makaruk K., Wójcik S., Nadużywanie Internetu przez młodzież. Wyniki badan EU, NET, ADB, 2013.
2. Panasiuk K. Panasiuk B., Uzależnienie od komputera i Internetu. Wybrane problemy, 2017.
3. Kokociński M., Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodzieży, 2011.
4. Zbyszko M., Post – subkultury i tożsamość młodzieży współczesnej, tyrania tymczasowości?, 2016.
5. Kiełb – Grabarczyk D., Wychowanie pod presją, czyli dzieciństwo XXI wieku, 2013.
6. Pokrzywa A., E- sąsiedztwo, lokalne grupy wirtualne i ich wpływ na kształt miast, 2018.
7. Segiet K. Słupska K., Inicjatywy i ruchy sąsiedzkie, 2018.
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: