Socjologia wychowania PED-SL>SocWyc-w
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie terminologiczne: wychowanie, socjalizacja, proces wychowawczy, instytucje wychowawcze, analiza różnic pomiędzy procesem socjalizacji a wychowaniem.
2. Charakterystyka głównych problemów w procesie socjalizacji i wychowania.
3. Szkoła i rodzina jako podstawowe środowiska i instytucje wychowawcze.
4. Rola internetu w procesie wychowawczym.
5. Główne kierunki zmian w procesie socjalizacji i wychowania.
W cyklu 2022/2023-L:
1. Wprowadzenie terminologiczne: wychowanie, socjalizacja, proces wychowawczy, instytucje wychowawcze, analiza różnic pomiędzy procesem socjalizacji a wychowaniem. |
W cyklu 2023/2024-L:
1. Wprowadzenie terminologiczne: wychowanie, socjalizacja, proces wychowawczy, instytucje wychowawcze, analiza różnic pomiędzy procesem socjalizacji a wychowaniem. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Charakteryzuje wybrane koncepcje wychowania.
2. Zna specyfikę różnych środowisk wychowawczych.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Obserwuje i interpretuje przebieg procesu wychowania, potrafi zdiagnozować główne problemy wychowawcze.
2. Analizuje przykłady funkcjonowania różnych środowisk wychowawczych.
KOMPETENCJE:
1. Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, w roli pedagoga, podejmowane decyzje i prowadzone badania naukowe.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Prezentacja multimedialna
4. Omówienie tematu
5. Analiza tekstów i wyników badań
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
2. Egzamin w formie testu z całego materiału
Obecność na zajęciach (możliwa 1 nieobecność na wykładzie; pozostałe muszą być zaliczone)
Literatura
Znaniecki Florian, Socjologia wychowania, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1973.
Cooley, Jaźń społeczna. Znaczenia „ja”, w: Socjologia. Lektury.
R. Dahrendorf, Grupy odniesienia i przypisywanie ról, (w): Socjologia. Lektury.
Piotr Sztompka, Rozdział 17. Socjalizacja i kontrola społeczna, w: Socjologia. Analiza społeczeństwa.
Berger, Luckman Internalizacja rzeczywistości, w: Socjologia. Lektury.
W cyklu 2022/2023-L:
Znaniecki Florian, Socjologia wychowania, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1973. Cooley, Jaźń społeczna. Znaczenia „ja”, w: Socjologia. Lektury. R. Dahrendorf, Grupy odniesienia i przypisywanie ról, (w): Socjologia. Lektury. Piotr Sztompka, Rozdział 17. Socjalizacja i kontrola społeczna, w: Socjologia. Analiza społeczeństwa. Berger, Luckman Internalizacja rzeczywistości, w: Socjologia. Lektury. |
W cyklu 2023/2024-L:
Znaniecki Florian, Socjologia wychowania, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1973. Cooley, Jaźń społeczna. Znaczenia „ja”, w: Socjologia. Lektury. R. Dahrendorf, Grupy odniesienia i przypisywanie ról, (w): Socjologia. Lektury. Piotr Sztompka, Rozdział 17. Socjalizacja i kontrola społeczna, w: Socjologia. Analiza społeczeństwa. Berger, Luckman Internalizacja rzeczywistości, w: Socjologia. Lektury. |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
Obecność na wykładach jest obowiązkowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: