Teoretyczne podstawy wychowania PED-SL>TPodWy-w
Treści kształcenia:
1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiczna
- istota i zadania pedagogiki
- miejsce teorii wychowania
-etapy formowania się teorii o wychowaniu
2. Podstawy psychologiczne wychowania
- psychologiczne podstawy rozwoju człowieka
- rozwój procesów psychicznych człowieka (rozwój ruchowy, poznawczy, emocjonalno-społeczny)
- uwarunkowania wychowawcze dojrzałej osobowości (koncepcje i wskaźniki)
3. Chrześcijański system wychowania
- wychowanie w świetle dokumentów Kościoła katolickiego
- istota wychowania chrześcijańskiego
- personalizm wychowawczy w ujęciu Jana Pawła II
4. Współczesne teorie i koncepcje wychowania
- koncepcje humanistyczne, empiryczne, normatywne, krytyczne, strukturalistyczne i poststrukturalne
5. Aksjologia i teleologia w teorii wychowania
- istota celów wychowawczych
- podział celów wychowawczych
- operacjonalizacja celów wychowawczych
- kryzys współczesnej filozofii wartości
6. Podstawy metodyki wychowawczej
- różne typologie i koncepcje metod wychowawczych
- techniki wychowawcze
- style wychowawcze
7. Dziedziny i środowiska wychowania
- rodzina jako środowisko wychowawcze
- szkoła jako środowisko wychowawcze
- wychowanie moralne
- wychowanie estetyczne
- wychowanie społeczne, państwowe i patriotyczne
- wychowanie religijne
W cyklu 2022/2023-L:
1. Przedmiot teorii wychowania. |
W cyklu 2023/2024-L:
1. Przedmiot teorii wychowania. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
Ew_1-zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym w kontekście wychowania chrześcijańskiego.
Ew_2-ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych w tym szczególnie środowiska rodzinnego, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Eu_2-potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Ek_1-utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowanie, planowanie i realizowanie działań pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1-wykład
2-prezentacje multimedialne
3-metody problemowe
4-metody sytuacyjne i symulacyjne
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin ustny. Egzamin jest zaliczany na koniec semestru i dot. materiału podanego na wykładach. Czas przeznaczony na egz. 1 os. – 10 min.
Literatura
Mastalski J., Zarys teorii wychowania, Kraków 2002.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Łobocki M.,Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.
Pedagogika wobec zagrożeń, kryzysów i nadziei, red. T. Borowska, Kraków 2002.
W cyklu 2022/2023-L:
1. Banasiak J., Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej pedagogice działania, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1997. |
W cyklu 2023/2024-L:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: