Negocjacje i mediacje w pracy pedagoga PED-SL>nEGIMEDWPPc
W ramach ćwiczeń planowane jest opanowanie umiejętności: rozpoznawania sporów; analizy sytuacji konfliktowych oraz określania możliwości ich bezstronnego rozstrzygania; praktycznego stosowania podstawowych technik komunikacji w sytuacji konfliktowej (parafrazowania, klaryfikacji, itp.); efektywnego zarządzania konfliktem; organizacji procedury mediacji i negocjacji jako alternatywnych metod rozwiązywania konfliktów (ADR); planowania i realizacji działań mediacyjnych i negocjacyjnych adekwatnie do sytuacji i indywidualnych możliwości stron konfliktu; kreatywnego poszukiwania rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach. Zna mechanizmy zachowań ludzkich w sytuacjach konfliktowych oraz alternatywne sposoby rozwiązywania konfliktów i sporów.
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania i interpretowania sytuacji konfliktowych oraz w celu projektowania adekwatnej do sytuacji konfliktowej strategii działań pedagogicznych. Potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów wychowawczych, prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
Potrafi pracować w zespole pełniąc rolę mediatora i negocjatora; umie przyjmować i wyznaczać zadania związane z prowadzeniem mediacji i negocjacji; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację procedury mediacji i negocjacji zgodnie z etapami tego procesu, Potrafi sprawnie zarządzać konfliktem, projektować i podejmować działania mediacyjne i negocjacyjne zgodnie z możliwościami stron konfliktu.
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie alternatywnych form rozwiązywania konfliktów.
Kryteria oceniania
Oceniane jest przygotowanie studenta do zajęć, znajomość teoretycznych zagadnień dotyczących mediacji i negocjacji (ustne odpowiedzi), aktywny udział w dyskusji, aktywne uczestnictwo w symulacji mediacji/negocjacji; stosowanie właściwych dla metod ADR technik komunikacji i procedur organizacyjnych.
Literatura
Podstawowa:
Deutsch, M., Coleman, P.T. (2005). Rozwiązywanie konfliktów. Kraków:
Wydawnictwo UJ.
Duda, A.K., Skrzypek, W., Mróz, A., Koperna, P., Sobieszczańska, K., ZawiszaWilk, E. (2019). Mediacje rówieśnicze w praktyce szkolnej: implikacje
i rekomendacje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Gmurzyńska, E., Morek, R. (red.). (2018). Mediacje. Teoria i praktyka.
Warszawa: Wolters Kluwer.
Lewicka, A. (red.). (2008). Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik
metodyczny. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Lieberman, D.J. (2004). Sztuka rozwiązywania konfliktów: jak porozumieć się
w każdej sytuacji. Gdańsk: GWP.
Moore, Ch.W. (2016). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów.
Warszawa: Wolters Kluwer.
Zienkiewicz, A. (2007). Studium mediacji. Od teorii ku praktyce. Warszawa:
Difin.
Dodatkowa:
Bobrowicz, M. (2008). Mediacja. Jestem za. Warszawa: Wolters Kluwer.
Chełpa, S., Witkowski, T. (2015). Psychologia konfliktów. Wrocław:
Wydawnictwo Bez Maski.
Duda, A.K. (2019). Materiały dla uczniów – kandydatów na mediatorów
rówieśniczych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Stewart, J. (red.). (2020). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji
interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: