Elementy logopedii i terapii zaburzeń mowy PED-SL-OWTP>Elitz-w
Treści kształcenia:
1. Podstawowa terminologia stosowana w logopedii .
2. Zadania logopedii .
3. Orientacyjne normy rozwoju mowy .
4. Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (formy zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy wraz z ich krótką charakterystyką) .
5. Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskiej i D. Emiluty – Rozya .
6. Zestawienie form terapii zaburzeń mowy.
7. Współpraca logopedy z innymi specjalistami.
W cyklu 2024/2025-Z:
Treści kształcenia: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
WIEDZA
1. Student zna pojęcia: logopedia, mowa, język, norma językowa, błąd językowy, intonacja, głoska, cechy artykulacyjne, zaburzenie mowy, wada wymowy.
2. Rozumie, na czym polega proces przyswajania mowy w rozwoju człowieka, jak ważny jest przebieg tego procesu. Wie, że jego zakłócenia wpływają na ewentualne pojawienie się zaburzeń mowy oraz na ich formę.
3. Zna podstawowe klasyfikacje zaburzeń mowy oraz terminologię dotyczącą tych zaburzeń. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w kolejnych zajęciach poświęconych poszczególnym typom zaburzeń.
4. Orientuje się w systemie opieki logopedycznej w Polsce oraz w Unii Europejskiej.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student odróżnia pojęcie mowy i języka, charakteryzuje podstawowe elementy wchodzące w skład systemu językowego.
2. Umie wskazać poszczególne narządy mowy i określa, w których etapach procesu mówienia są one aktywizowane.
3. Sprawnie posługuje się podstawową terminologią z dziedziny logopedii oraz z dziedzin pokrewnych. Definiuje poszczególne typy zaburzeń mowy i odróżnia je od siebie na podstawie cech charakterystycznych.
4. Uważnie przysłuchuje się wymowie własnej oraz wymowie innych osób. Zauważa podstawowe błędy w wymowie. Stara się korygować własną wymowę.
KOMPETENCJE
1. Rozumie, że logopedia jest dziedziną interdyscyplinarną i że jednym z jego przyszłych zadań będzie praca w interdyscyplinarnym zespole.
2. Zdaje sobie sprawę z tego, że logopedia jest dziedziną prężnie się rozwijającą i że w związku z tym praca logopedy wymaga nieustannego dokształcania się.
3. Zna podstawowe zadania logopedy w pracy z pacjentem, rozumie także ograniczenia wiążące się z jego rolą.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład problemowy.
2. Prezentacja multimedialna.
3. Praca indywidualna i grupowa.
4. Omówienie tematu.
5. Analiza przypadku.
Pisemne kolokwium sprawdzające.
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: