Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych PED-SL-OWTP>KIPET-w
1. Podstawy prawne konstruowania indywidualnych programów edukacyjno
- terapeutycznych (IPET).
2. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) -
struktura.
3. Diagnozowanie ucznia z niepełnosprawnością- diagnoza funkcjonalna
(kompleksowa, wielospecjalistyczna diagnoza funkcjonowania dziecka)
potrzeb i możliwości dziecka/ucznia jako podstawa opracowania
programu.
4. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny jako forma realizacji
zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
i wskazań wynikających z wielospecjalistycznej ocen poziomu
funkcjonowania ucznia.
5. Struktura IPET dla ucznia z niepełnosprawnością.
6. Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów a zajęcia rewalidacyjne,
socjoterapeutyczne, resocjalizacyjne.
W cyklu 2022/2023-L:
1. Podstawy prawne konstruowania indywidualnych programów edukacyjno -terapeutycznych (IPET). |
W cyklu 2023/2024-L:
1.Podstawy prawne konstruowania indywidualnych programów edukacyjno -terapeutycznych (IPET). |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
1. Potrafi opisać i wyjaśnić specyficzne problemy ucznia z
niepełnosprawnością, a także jego możliwości i potencjalne trudności.
2. Zna obowiązujące podstawy prawne dotyczące konstruowania
indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
3. Zna elementy indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
i rozumie pojęcia w nim zawarte.
Umiejętności
Student:
1. Potrafi dokonać analizy orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Potrafi określić obszary i wskazania terapeutyczne dla ucznia ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
3. Posiada umiejętność projektowania możliwych rozwiązań
diagnozowanych problemów u ucznia z niepełnosprawnością i
prognozowania działań je minimalizujących.
4. Potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny.
5. Potrafi przeprowadzić ewaluację indywidualnego programu edukacyjno -
terapeutycznego.
Kompetencje społeczne
Student:
1. Dostrzega konieczność zespołowej pracy na rzecz organizowania
edukacji oraz terapii dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Student posiada umiejętność korzystania z informacji pochodzących
z różnych źródeł w planowaniu pracy z uczniem niepełnosprawnym, w tym
w tworzeniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
Kryteria oceniania
1. Obecność na 80% zajęć.
2. Aktywność na zajęciach.
3. Kolokwium zaliczeniowe.
Literatura
Literatura
Akty obowiązującego prawa oświatowego:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 r. poz. 59, i 949);
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 910);
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. 2019 r. poz. 639);
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r.
w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 1610).
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 r., poz. 1591).
Literatura obowiązkowa:
1. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno -
terapeutyczne. w: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna –
w przygotowaniu do kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo APS.
2. Zaremba L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci
i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspakajania.
Warszawa. ORE.
3. Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych
przepisów prawa oświatowego. Warszawa 2017. ORE.
Literatura uzupełniająca
1. Jas M., Jarosińska M., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży:
ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa 2013.
2. Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i
młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowania i
adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi
specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Praca zbiorowa, pod
redakcją Krakowiak. K. Warszawa 2017 . ORE.
W cyklu 2022/2023-L:
Akty obowiązującego prawa oświatowego: Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/2024-L:
Akty obowiązującego prawa oświatowego: Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: