Wykład fakultatywny PED-SL-OWTP>WykFkS4
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z nurtem pedagogiki dialogu i jej filozoficznymi źródłami. Zaznajomienie z zasadami dialogu edukacyjnego, oraz metodami, jakimi się posługuje. Ukazanie zmiany w postawie nauczycieli i wychowawców koniecznej do realizowania procesu kształcenia w oparciu o dialog. Budowanie autorytetu nauczyciela, wychowawcy na bazie personalizmu, kształtowanie otwartości na budowanie partnerskich relacji z podopiecznymi.
W cyklu 2024/2025-L:
Zakres tematyczny: 1. Definicje psychologii edukacyjnej i główne teorie |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
Student:
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych.
Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, procedurach ważnych dla realizacji procesu nauczania-uczenia się.
Potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób klarowny i spójny z wykorzystując odpowiednie kanały i techniki komunikacyjne
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych
Rozumie potrzebę i sens podejmowania działań pedagogicznych, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu: udział w zajęciach i przygotowanie eseju na wskazany temat.
Literatura
Literatura podstawowa: Gara J, Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Kraków 2008; Kłoczowski J.A., Filozofia dialogu, Poznań 2005; Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, Kraków 2001; Śnieżyński M., Sztuka dialogu: teoretyczne założenia a szkolna i akademicka rzeczywistość, Kraków 2008; Współczesna dydaktyka przestrzenią dialogu i dyskursu, Bujak-Lechowicz J. (red.), Piotrków Trybunalski 2009.
Literatura uzupełniająca: Baniak J., Zaufanie i porozumienie jako podłoże dialogu interpersonalnego, w: Filozofia dialogu, red. J. Baniak, t.7, Poznań 2009, s. 7-11; Baran B. (wybór, opr. i wstęp), Filozofia dialogu, Kraków 1991;
Levinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, Warszawa, 2002;
Ostrowska U., dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Kraków 2000;
Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków, 2006.
W cyklu 2024/2025-L:
M. Mishra, P. Lata, P. Vashistha, P. Mishra, AN INTRODUCTION TO EDUCATIONAL PSYCHOLOGY, 2023. A. Woolfolk, EDUCATIONAL PSYCHOLOGY. Pearson, 2016. S.Sathiyagirirajan, PSYCHOLOGY IN EDUCATION K. Seifert, EDUCATIONAL PSYCHOLOGY, The Open University of Honk Kong. G. D. Borich, M. L. Tombari, EDUCATIONAL PSYCHOLOGY, A CONTEMPORARY APPROACH, SECOND EDITION. |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-L:
Zajęcia i zaliczenie w języku angielskim. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: