Konstruowanie indywidualnych programów socjoterapeutycznych PED-SL-RS>KonIPSoc-c
Poznanie procesów skutecznej pomocy socjoterapeutycznej w warunkach resocjalizacji. Zdobycie umiejętności w zakresie korekty zachowań z wykorzystaniem strategii grupy socjoterapeutycznej. Ćwiczenie umiejętności konstruowania i prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych. Socjoterapia jako proces i metoda terapeutyczno-wychowawcza. Oddziaływania socjoterapeutyczne wobec dziecka z doświadczeniem urazowym. Model diagnozy socjoterapeutycznej w resocjalizacji. Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych. Źródła doświadczeń korekcyjnych. Cele edukacyjne w socjoterapii. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej. Dynamika procesu socjoterapeutycznego.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
1. Student ma podstawową wiedzę dotyczącą kierowania grupą socjoterapeutyczną i procesów w niej zachodzących
2. Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, norm i procedur socjoterapeutycznych.
3. Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.
4. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami celów socjoterapeutycznych.
5. Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań socjoterapeutycznych.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych, praktyczna realizacja projektu .
Literatura
M. Deptuła [red.] - Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, cz. 3, Bydgoszcz, 2005
A. Karasowska - Zaburzenia zachowania uczniów jako dysfunkcyjna siła działająca w systemie społecznym szkoły w: M. Deptuła [red.] Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz, 2006
B. E. Robinson - Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, Warszawa, 1998
K. Sawicka [red]- Socjoterapia, Warszawa, 1999
K. Sawicka - Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zaburzone zachowania w: I. Dąbrowska-Jabłońska [red.] Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006
K. Sawicka - Trudne zachowania uczestników socjoterapii, Remedium, marzec, 2006, s.28-29
K. Sawicka - Praca z trudnymi zachowaniami, Remedium, lipiec-sierpień,2006, s. 54-55J.
Jagieła,- Socjoterapia w szkole, Rubikon, Kraków 2009
M. Wilk,- Diagnoza w socjoterapii, GWP, Gdańsk 2014
B. Jankowiak/red/,- Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, UAM, Poznań 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: