Konstruowanie indywidualnych programów socjoterapeutycznych PED-SL-RS>KonIPSoc-w
Zapoznanie z podstawami prawnymi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach.
Dobór uczestników do zajęć socjoterapeutycznych.
Omówienie etapów konstruowania programów socjoterapeutycznych. Charakterystyka celów oddziaływań socjoterapeutycznych.
Budowanie scenariuszy zajęć.
Metody oceny efektów pracy z grupą.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów psychologicznych, zwłaszcza psychologii grupy;
- ma uporządkowaną wiedzę o zaburzeniach związanych ze sferą emocjonalną i zachowaniem człowieka i ich indywidualnych uwarunkowaniach.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych;
- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych;
- potrafi wybrać i zastosować właściwe metody i techniki socjoterapeutyczne istotne z punktu widzenia prowadzonej pracy z grupą.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie;
- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Kryteria oceniania
Obecność. Aktywność na zajęciach. Pozytywnie zdany egzamin.
Praca pisemna - konspekt programu zajęć socjoterapeutycznych.
Literatura
Geldard K., Geldard D.: Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. GWP, Gdańsk 2005.
Jagieła J.: Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Rubikon, Kraków 2007.
Sawicka K. (red.): Socjoterapia. CMPPP MEN, Warszawa 2004.
Strzemieczny J.: Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. PTP, Warszawa 1993.
Bernard H.S., MacKenzie K.R.: Podstawy terapii grupowej. GWP, Gdańsk 2000.
Corey M.S., Corey G.: Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. IPZiT PTP, warszawa 1995.
Dąbrowska M., Rozesłaniec M.: Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. WAM, Toruń 2004.
Dąbrowska-Jabłońska I.: Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Impuls, Kraków 2008.
Grzesiuk L., Spotkania, które leczą. Nasza Księgarnia, Warszawa 1987.
Johnson D. W.: Podaj dłoń. IPZiT PTP, Warszawa 1992.
Karasowska A., Szulirz A. (red.): Świetlica jako środowisko terapeutyczne. ETOH, Warszawa 2011.
Karasowska A.: Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. PARPA, Warszawa 2006.
Kołodziejczyk A., Kołodziejczyk T., Czemierowska E.: Spójrz inaczej. Program zajęć wychowawczo – profilaktycznych dla klas I – III szkół podstawowych. ATE, Skarżysko-Kamienna 1999.
Konieczna E.: Arteterapia w teorii i praktyce. Impuls, Kraków 2003.
Kottler Jeffrey A.: Skuteczny terapeuta . GWP, Gdańsk 2003.
Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R.: Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Liber, Warszawa 2007.
McGinnis E., Goldstein A.P.: Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. KARAN, Warszawa 2001.
Opolska T., Potempska E.: Dziecko nadpobudliwe. Program korekcji zachowań. CMPPP MEN, Warszawa 1998.
Pasek M.: Narkotyki przy tablicy. Toret, W-wa 2000.
Portmann R.: Gry i zabawy przeciwko agresji. Jedność, Kielce 2003.
Robinson B.E., Rhoden J.L,: Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików. PARPA, Warszawa 2005.
Stallard P.: Czujesz jak myślisz, praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą. ZYSK I S-KA, Poznań 2006.
Steward J.: Jak sobie radzić ze złością. Treningi dla nastolatków. Fraszka Edukacyjna, Warszaw 2007.
Strzemieczny J.: Program zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci ze szkół podstawowych. MEN, Warszawa 1988 (materiał powielony).
Vopel K.W.: Poradnik dla prowadzących grupy. Jedność, Kielce 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: